خبرگزاری کار ایران

"جاذبه" در گفت‌وگو با مجری و سردبیر برنامه؛

کلاسِ کار ما احترام به مردم است/ مخاطب باید قاب خوب و رفتار درست ببیند

asdasd
کد خبر : ۹۸۱۰۲۷

«جاذبه» که فصل دوم آن مدتی‌ست از شبکه افق پخش می‌شود، از مجموعه تدارکات تلویزیون برای شب‌های محرم و صفر است. مجری برنامه می‌گوید: برای من شبکه اهمیتی ندارد بلکه مهم عهدی‌ست که با مردم بسته‌ایم تا دل‌ها را به حریم اهل‌بیت‌(ع) گره بزنیم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، «جاذبه» در فصل اول میزبان چهره‌ها بود و این‌بار در فصل دوم نه چهره‌ها بلکه افرادی با داستان‌هایی گاه عجیب و تاثیرگذار مهمان «جاذبه» هستند. مهمان‌هایی که مقاطعی از زندگی آن‌ها با معنویت، عشق به اهل‌بیت(ع) و گاه حتی تحولات معنوی و تغییر مسیر گره می‌خورد. اینکه مردم روی صندلی بنشینند و داستان زندگی خود را تعریف کنند، اتفاق جدیدی نیست اما آنچه «جاذبه» را متمایز می‌کند، همین بعد معنوی و نقطه اشتراک داستان‌ها در تاثیرگذاری اهل‌بیت(ع) و خاصه امام حسین(ع) در روند زندگی این شخصیت‌هاست. 

نقدها را می‌پذیرم

صابر خراسانی، مجری جاذبه را پیش از این با موهای بلند و شمایلی شاعر مسلک دیده بودیم که با لهجه مشهدی در وصف شاه خراسان شعر می‌خواند. شاعر نام‌آشنای رسانه این‌بار میزبان است و اگر پیش از این قصه‌گو بود، در «جاذبه» مدیریت قصه‌ها و کنترل روند روایت زندگی مهمان را برعهده دارد. خراسانی را شاید نتوان مجری قدرتمند و آشنا به تکنیک‌های اجرا دانست اما در جایگاه میزبان موفق عمل کرده است. نکته قابل توجه در او خوب گوش دادن به صحبت‌های مهمان و درک و واکنش به موقع نسبت به نقطه عطف داستان مهمان است. البته در مواردی احساس و هیجان در او حتی بیش از مهمان بروز می‌کند و شاهد واکنش‌های احساسی هستیم که شاید از نگاه مخاطب چندان خوش‌آیند نباشد. 

صابر خراسانی در پاسخ به این پرسش که چطور از دنیای شاعری به اجرای برنامه روی آوردید، به ایلنا گفت: کارهای سینمایی یک کارگردان ماننده مهره‌های تسبیح به یکدیگر وصل هستند. در واقع امضای او پای کارهایش است. اگر فیلمی جلوی شما بگذارند و نام کارگردان را ندانید متوجه می‌شوید که فیلم را چه کسی ساخته است. در شعر هم به همین صورت است. شعر برخی از شعرا را که بخوانیم متوجه می‌شویم چه کسی آن را سروده است. صابر خراسانی که روی صندلی «جاذبه» نشسته ادامه‌دهنده همان شاعر اما در فرمتی دیگر است. در این برنامه هم من دغدغه دل‌هایی را دارم که باید وصل کنم و با این شرط قبول کردم که از فرم اصلی خودم، اعتقاد و هدف‌گذاری که کردم دور نشوم. 

کلاسِ کار ما احترام به مردم است/ مخاطب باید قاب خوب و رفتار درست ببیند

وی با اشاره به حضورش در اتاق فکر برنامه و انتخاب سوژه‌ها گفت: من به همه چیز حساس هستم حتی به دکور! تا جایی که دوستان می‌گویند رهاکن و به کار خودت فکر کن. تجربه‌ای پشت سر من قرار دارد که راحت به دست نیامده است. امروز نمی‌توانم نسبت به آن بی‌خیال باشم. برای مخاطب صابر خراسانی و مخاطب امام رضا(ع) احترام زیادی قائل هستم. از من ایراد می‌گیرند که شما مجری هستید و لازم نیست وارد جزئیات شوید. کلاس کاری یعنی چه؟ کلاس کاری احترام گذاشتن به مردم است. مردم باید قاب خوب و رفتار درست ببینند حتی اگر مجری خوب نباشد. برای من شبکه اهمیتی ندارد بلکه به عهدی که دادم و گفتم به خاطر امام رضا(ع) حضور دارم، اهمیت می‌دهم. اگر شده هزار بار دیگر هم یک برنامه را تکرار کنیم باید آنچه را که می‌خواهیم از آن بیرون بیاید. از همان ابتدا که برنامه شروع کردم به رفقا گفتم که باید بشود. باید اشتباهات را از بین ببریم و با بهترین‌ها کار کنیم چون آدم‌های خوش فکر ما را به سمت جلو هدایت می‌کنند. 

وی در پایان با اشاره به اینکه اجرای در تلویزیون سخت و تعهدآور است، گفت: این آرزوی قلبی من است که امیدوارم هر کسی در هر جایی که هست مفید باشد. امیدوارم مردم ما را ببینند چون آن‌ها به ما انرژی خوب می‌دهند. آن‌ها با من گریه کردند، خندیدند و برایم دست زدند. مردم این فرزندشان را بزرگ کردند و امیدوارم من را در کسوت مجری هم بپذیرند و نقدهای آن‌ها را با آغوش باز پذیرا هستم. 

دریچه‌ای برای بیان ناگفته‌ها 

درست است که محتوا رکن اصلی موفقیت یک برنامه محسوب می‌شود اما در دنیایی که رسانه‌ها هرلحظه مخاطب را با تصاویر و جلوه‌های بصری مجذوب می‌کنند، نمی‌توان از اهمیت دکور، نحوه‌ تصویربرداری و زیبایی‌های بصری برنامه غافل شد. «جاذبه» با استفاده از ترکیبات ساده اما به‌کار بردن درست المان‌ها توانسته به ترکیبی چشم‌نواز دست یابد. استفاده از نور و تغییر آن بر مبنای داستانی که روایت می‌شود، حاصل هوشمندی است. 

امیرحسین رحیمیان، سردبیر برنامه جاذبه، با اشاره به تنوع مهمانان برنامه و پیدا کردن نقطه اشتراک میان آن‌ها به ایلنا گفت: نتیجه‌بخش بودن قصه روندی تعاملی بین ما و مهمان دارد. این تعامل باعث می‌شود که مهمان صفر تا صد قصه خود را در اختیار مخاطب قرار دهد. این روند شبیه به سنگ فیروزه‌ای است که از دل کوه استخراج می‌شود و باید تراشیده شود تا سنگ قیمتی بیرون بیاید. گستره جغرافیایی سوژه‌هایی که انتخاب می‌کنیم بسیار گسترده هستند. شاید از ۱۰ سوژه‌ای که تاکنون در برنامه حاضر شدند، پنج نفر از تهران بودند. سعی کردیم با مهمان‌ها تعامل برقرار کنیم چون آن‌ها باید احساس خوبی به ما داشته باشند که داستان جذاب و شنیدنی از زندگی خود را برای ما تعریف کنند. در واقع دریچه‌ای جدید از سوی مهمان باز شود و از ناگفته‌هایش بگوید. 

وی با اشاره به انتخاب صابر خراسانی برای اجرای این برنامه گفت: صابر خراسانی پتانسیل‌های لازم برای اجرا را دارد. صدای خوبی دارد و اجرا را می‌شناسد. آدمی است که کارش با واژه و ادبیات است. او قصه‌گویی را می‌شناسد و این بسیار مهم است. 

وی با اشاره به تغییر ظاهر و تیپ مجری برنامه که پیش از این مخاطب او را در شمایل دیگری دیده است، گفت: تغییرات چیزی بود که ما به دنبال آن بودیم. او هم با ما همراه بود و تعامل خوبی بین ما شکل گرفت. خود او هم علاقه‌مند به این فضا و تغییر بود و بسیاری از تغییرات با نظر خودش انجام شد. 

رحیمیان در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه ممیزی هم شده است، گفت: در عمل هم مشخص شده که اگر رویکردِ جسورانه شبکه افق، یک نماینده داشته باشد آن نماینده برنامه «جاذبه» است. این جسارت را می‌توانید در روند قصه‌ها، انتخاب سوژه‌ها و غیره ببینید. «جاذبه» می‌تواند نقطه‌عطف و آغازگر روند جدیدی در شبکه باشد. اساس محتوای «جاذبه» روند جسورانه‌ای دارد. در سازمان برای ساخت دکور هم شورا دکور وجود دارد و نیازمند تاییداتی است و سلیقه رایجی وجود دارد. اینکه ما در برنامه به این جمع‌بندی برسیم که چیز ویژه‌ای در دکور لازم نیست که وجود داشته باشد و فقط نور حرف اصلی را می‌زند، خود کمک می‌کند که روند «جاذبه» جسورانه باشد. علاوه بر این موسیقی که برای تیتراژ انتخاب شده غیرمستقیم است. همچنین تیم تصویربرداری برنامه حرفه‌ای و سینمایی هستند. روند برنامه هم سناریومحور جلو می‌رود و ضبط با وسواس بالایی انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز