خبرگزاری کار ایران

پنجاه و پنجمین سالگرد تاسیس تماشاخانه سنگلج برگزار شد/ کاشت درختی به نام و یاد عباس جوانمرد

asdasd
کد خبر : ۹۸۰۴۱۶

مراسم پنجاه و پنجمین سالگرد تاسیس تماشاخانه سنگلج شنبه ۱۹ مهرماه به دلیل بیماری کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شکلی متفاوت و با حضور معدودی از هنرمندان در پارک شهر (مقابل تماشاخانه سنگلج) برگزار شد.

به گزارش ایلنا، مراسم پنجاه و پنجمین سالگرد تاسیس تماشاخانه سنگلج شنبه ۱۹ مهرماه به دلیل بیماری کرونا و رعایت پروتکل‌های بهداشتی به شکلی متفاوت و با حضور معدودی از هنرمندان در پارک شهر (مقابل تماشاخانه سنگلج) برگزار شد.

در این مراسم که با حضور اسماعیل خلج، بهزاد فراهانی، قادر آشنا مدیر کل اداره هنرهای نمایشی سعید شاه‌میر (معاون فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه ۱۲)، مصطفی عرفانیان (شهردار ناحیه دو منطقه ۱۲)، فهیمه رحیم‌نیا، داود فتحعلی‌بیگی، مریم کاظمی، محمدرضا الوند، مهدی ربیعی، مهدی افشین‌نژاد (معاون تماشاخانه)، محسن حسن‌زاده (مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی)، نسیم تاجی و تعدادی دیگر از هنرمندان برگزار شد، درختی به یاد و نام مرحوم «عباس جوانمرد»؛ بنیانگذار گروه «هنر ملی» و از بانیان و موسسین تماشاخانه سنگلج کاشته شد.

بهزاد فراهانی که خود از اعضای گروه هنر ملی بوده در این مراسم درمورد شخصیت هنری عباس جوانمرد و اهمیت جایگاهش در شکل‌گیری جریان تئاتر حرفه‌ای گفت: «عباس جوانمرد اولین کارگردان تئاتری است که توانست تئاتر را  به بیرون از مرزهای ایران برده و نمایش‌هایش را در فستیوال‌های معتبر جهانی به اجرا درآورد. آثار عباس جوانمرد به لحاظ تکنیک تئاتری بسیار پخته و در درجه بالایی قرار داشت. او در تربیت بازیگران گروه بسیار موفق بود و  به مقوله بیان در بازیگری  بسیار اهمیت می داد. به طوری که تمام اعضای گروه هنر ملی در این مورد سرآمد زمانه خود بودند.»

فراهانی که خود را از اعضای با وفای گروه هنر ملی می‌داند، افزود: عباس جوانمرد در آثارش همواره به سراغ متن‌ها و کاراکترهای پر چالش می‌رفت و با آن دست و پنجه نرم می‌کرد.

شهرام گیل‌آبادی مدیرعامل خانه تئاتر نیز در سخنانی کوتاه درباره اهمیت تماشاخانه سنگلج اذعان کرد: این‌گونه مراسمها نشانه ارج نهادن به ارزشهای فرهنگی کشور است و توجه مدیریت تماشاخانه سنگلج به این موضوعات حتی در شرایط سخت امروز شایسته تقدیر است.

او همچنین در خصوص پیگیری و تحقق طرح توسعه تماشاخانه سنگلج افزود: امیدوارم هرچه سریع‌تر و با همکاری شهرداری تهران این امر میسر شود و ساختمان جنبی تماشاخانه طبق دستور صریح شهردار وقت تهران به این مجموعه الحاق گردد و ما شاهد توسعه فضای فرهنگی سنگلج باشیم. این موقعیت و این مکان که به اسم سنگلج از گذشته تا به امروز شکل گرفته یک فرصت مهم برای توسعه فضای معنوی و فرهنگی شهر است. از آنجا  که یکی از وظایف مهم شهرداری، توسعه فضاها و مکانهای فرهنگی و همچنین  ایجاد یک موقعیت زنده فرهنگی برای شهروندان است، تماشاخانه سنگلج ، بهترین مکان برای تحقق این تعبیر است. امیدوارم با کمک اهالی تئاتر و مدیرکل اداره هنرهای نمایشی و همکاری دکتر حناچی شهردار تهران بزرگ که همواره دغدغه های فرهنگی دارند، به این طرح جامه عمل پوشانده شود.

در ادامه مراسم، روح‌الله جعفری، پژوهشگر و مدرس تئاتر و نویسنده کتاب «گروه هنر ملی؛ از آغاز تا پایان» پس از عرض تسلیت به مناسبت درگذشت استاد محمدرضا شجریان و استاد عباس جوانمرد به خانواده این عزیزان، جامعه هنری و مردم ایران سخن خود را با بیتی از سعدی «در رفتن جان از بدن گویند هر نوعی سخن/ من خود به چشم خویشتن دیدم که جانم می‌رود» آغاز کرد.

جعفری درباره ویژگی‌های شخصیتی عباس جوانمرد گفت: استاد عباس جوانمرد همه وجودش عشق به این سرزمین و فرهنگ و هنر آن بود. او اعتقاد راستین به فضیلت هنر داشت. او باور به آن داشت که هنر شعله جاودان عشق است و عشق از آن رو مقدس است که آتش آن هرگز خاموش نمی ‌شود و این جمله استانیسلاوسکی را مکرر به کار می‌برد. استاد جوانمرد همیشه بیان می‌کرد که صحنه به من آموخته که چگونه باید روحی بزرگ و وسیع داشته باشم.

سرپرست گروه تئاتر گیتی ادامه داد: او برای مردم احترام ویژه‌ای قائل بود و معتقد بود که همه عزت خود را از آنها کسب کرده و همیشه  به پیشکوتان و اساتید خود ادای دین می‌کرد. او با روحی بزرگ که به وسعت آسمان و دلی به اندازه دریا بود، به حمایت نسل جوان می‌پرداخت. او از هر فرصتی استفاده می‌کرد و همه وجودش جان بود برای فهمیدن و رسیدن به درک هستی. او معتقد بود که برای انسان بودن -و نه ادای آن را درآوردن-، باید آدمی به خویشتن خویش رجوع کند و به مراقبه روح و روان خود بپردازد. او دائم این پرسش را با خود و دیگران طرح می‌کرد که «آیا تئاتر زندگی‌ست یا زندگی تئاتر است؟» و بعد به درک و دریافتی که خود به آن رسیده بود می‌پرداخت.

جعفری یادآور شد: عباس جوانمرد به گل و گیاه و درخت و طبیعت بسیار علاقه داشت. و می‌دانم که اکنون در حال نظاره ما از آسمان است و بر او سلام می‌کنم و می‌گویم آقای جوانمرد عزیزم، شما همیشه برای من و ما زنده هستید و خوشحالم که با کاشتن درختی به نیت شما و نیابت از شما و به نام شما، می‌توانیم شاهد قد کشیدن و رشد و شکوفایی آن باشیم.

او صحبت‌های خود را با بیتی دیگر از سعدی پایان داد و گفت: «صبر بسیار بباید پدر پیر فلک را/تا دگر مادر گیتی چو تو فرزند بزاید»

در پایان مراسم نیز پریسا مقتدی مدیر تماشاخانه سنگلج  پیامی را به مناسبت تولد این تماشاخانه خواند که به شرح زیر است:

«تماشاخانه سنگلج؛ گنجینه‌ی امن خاطرات پنج نسل از هنرمندان و تماشاگران تئاتر در آستانه ۵۵سالگی است. خانه ‌ای مصفا به عطر و یاد بزرگان این هنر والا که بانیان و صاحبان این خانه‌اند. چرا که رونق خانه از صفای میزبان است و میزبانان این خانه اگرچه در قید حیات نیستند اما روح بلندشان در فضای بی غبار این تماشاخانه تا همیشه زنده است و زندگی می‌کند. بزرگانی چون عزت الله انتظامی، محمدعلی کشاورز، جمشید مشایخی، داود رشیدی، جعفر والی و... که هریک در هنر و اخلاق و منش والا سرآمد نسل خود و الگوی نسل‌های آینده بودند. روح استاد عباس جوان‌مرد میهمان تازه‌ی این ضیافت است.

چراغ تماشاخانه سنگلج امروز و بعد از ۵۵سال کماکان  روشن است و  این درخت تنومند همچنان بارور و چه شور و شعفی از این بزرگتر؟

در این خانه به  انتظار آمدن روزهای بهتر باز است به لطف آمدگان و رفتگانی که با هربار حضور در اینجا و نفس کشیدن در هوای آن، گرمابخش این خانه بوده‌اند.

به امید و آرزوی تداوم این ماندگاری

گنجینه امن خاطرات تولد ۵۵سالگی ات مبارک»

 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز