خبرگزاری کار ایران

دستگیری باند حفاران غیرمجاز در تربت‌حیدریه

asdasd
کد خبر : ۹۸۰۱۳۱

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خراسان رضوی از دستگیری حفاران غیرمجاز و کشف و ضبط بیش از ۱۰۰ وسیله تخصصی حفاری در ایست و بازرسی کامه واقع در شهرستان تربت‌حیدریه خبر داد.

به‌ گزارش ایلنا، سرهنگ محمدعلی مدیر (فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خراسان رضوی) گفت: نیروهای امنیتی و انتظامی شهرستان تربت‌حیدریه در اقدامی غافلگیرانه و با رصد اطلاعاتی، سه نفر از حفاران و تخریب‌کنندگان آثار تاریخی را به‌همراه دستگاه‌های پیشرفته فلزیاب و تجهیزات تخصصی حفاری  دستگیر کردند.

او با اشاره به این که متهمان برای سیر مراحل قانونی تحویل مقامات قضایی شدند، عنوان کرد: خوشبختانه با همکاری نیروهای امنیتی‌، انتظامی، قضایی و نیروهای بسیج شهرستان و همچنین فعالیت انجمن‌های میراث‌فرهنگی  توجه بسیار ارزشمندی به  حفظ میراث‌فرهنگی می‌شود، به این ترتیب همه دستگاه‌های دولتی، غیردولتی و عموم شهروندان خود را برای صیانت و برخورد با تخریب‌گران میراث‌فرهنگی شریک و دخیل می‌دانند.

فرمانده یگان حفاظت میراث‌فرهنگی خراسان رضوی بیان کرد: گزارش‌های مردمی درباره تعرض و تخریب آثار تاریخی، نشان‌دهنده حساس شدن مردم در چند سال اخیر نسبت به داشته‌های فرهنگی و تاریخی است و مردم برای حفظ و حراست از تاریخ و هویت در کنار دستگاه‌ها و نهادهای دولتی  حضور پررنگی داشته‌اند.

او یادآور شد: بر اساس ماده ۵۶۲  قانون مجازات اسلامی هرگونه حفاری و کاوش به‌قصد به دست آوردن اموال تاریخی‌‌فرهنگی ممنوع بوده و مرتکب به حبس از شش ماه تا سه‌سال و ضبط‌ اشیای مکشوفه به نفع وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و آلات و ادوات حفاری به نفع دولت محکوم می‌شود و چنان‌چه حفاری در اماکن و محوطه‌های تاریخی که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، یا در بقاع متبرکه و اماکن مذهبی صورت گیرد علاوه بر ضبط اشیای مکشوفه و آلات و ادوات حفاری، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر محکوم می‌شود.

شهرستان‌های تربت‌حیدریه و زاوه دارای ۴۰۰ اثر تاریخی و گردشگری شناسایی ‌شده است که تعداد ۷۵ اثر تاریخی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز