خبرگزاری کار ایران

تخت جمشید دارای مرکز پژوهش‌ کتیبه‌شناسی و متون شد

asdasd
کد خبر : ۹۷۹۲۲۳

مرکز مطالعات کتیبه شناسی و متون تاریخی با هدف پژوهش و دستیابی به اطلاعات دوران تاریخی ایجاد و با مدیریت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید افتتاح شد.

به گزارش ایلنا، حمید فدایی (مدیر پایگاه میراث جهانی تخت جمشید) در حاشیه راه‌اندازی مرکز پژوهش‌های کتیبه‌شناسی این مجموعه جهانی با اشاره به اهداف این مهم گفت: تداوم مطالعات و بهره‌گیری از ظرفیت‌های پژوهشی و فعالیت‌های آتی در این زمینه از جمله دستاوردی مهم و موثر برای شناخت بیشتر از گنجینه‌های باستانی است.

او ادامه داد: زبان مهمترین پایه‌های فرهنگی هر تمدنی محسوب می‌شود و امپراتوری هخامنشی نیز از این قاعده مستثنی نیست. در اوج تمدن این امپراتوری عظیم، نوشتن از مهم‌ترین ابزارهای برقراری ارتباط، صدور فرمان و انجام امور اداری بود.

فدایی با اشاره به فعالیت‌های پژوهشی و تحقیقاتی پژوهشگران حوزه زبان‌شناسی تاریخی، کتیبه‌شناسی و مطالعات متون تاریخی، گفت: این فعالیت‌ها منجر به پرده برداری از اطلاعات ارزشمند دوران تاریخی ایران باستان خواهد شد.

محمدجواد اولاد حسین (مدیر داخلی پایگاه میراث جهانی تخت‌جمشید و مدیر مرکز پژوهش‌های کتیبه شناسی) نیز با اشاره به مکاتبات اداری در دوره هخامنشیان گفت: در امپراتوری بزرگ هخامنشی، مکاتبات اداری به خط و زبان آرامی و فرمان‌های شاهی نیز به زبان‌های پارسی باستان، عیلامی و بابلی و هر یک به خط میخی مربوط به خود نوشته می‌شده است. راه‌اندازی مرکز مطالعات کتیبه‌شناسی و متون را ظرفیت مطالعاتی قابل اهمیت برای شناخت بیشتر میراث فرهنگی دانست و گفت: وجود انواع کتیبه‌ها و خطوط میخی مذکور، الواح گلی خزانه و باروها و همچنین یادگارنویسی‌های تاریخی در کاخ‌های تخت جمشید به زبان‌ها و خطوط مختلف از دوران ساسانی گرفته تا دوران معاصر، مدیریت پایگاه میراث جهانی تخت جمشید را بر آن داشت که با نگاه به این ظرفیت عظیم نوشتاری در دوران مختلف، مرکز مطالعات کتیبه‌شناسی و متون را در این مجموعه بی‌نظیر تاریخی فرهنگی راه اندازی کند.

اولادحسین درخصوص اهداف این مرکز پژوهشی اذعان داشت: این مرکز پژوهشی با هدف مطالعات بیشتر بر روی انواع کتیبه‌ها و متون موجود در مجموعه میراث جهانی تخت جمشید که شامل کاخ‌ها و محوطه‌های تختگاه، مجموعه نقش رستم، نقش رجب، شهر استخر و حرائم این آثار شاخص راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز