خبرگزاری کار ایران

معاون میراث گیلان به ایلنا خبر داد:

گمانه‌زنی در مسجد صفی رشت برای کشف گورستان

asdasd
کد خبر : ۹۷۸۶۵۵

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان با اعلام خبر انجام گمانه‌زنی در مسجد سفید رشت گفت: این گمانه‌زنی برای لایه‌نگاری و رسیدن به لایه‌های پایین‌تر در این مسجد انجام خواهد شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، ولی جهانی (معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان) با اشاره به آنکه تاکنون گزارشی مبنی بر بروز خسارت و تخریب میراث‌فرهنگی و بناهای تاریخی بر اثر بارش‌ها و سیل‌های اخیر که در استان شاهد بودیم، ارائه نشده است، گفت: درحال حاضر وضعیت میراث‌فرهنگی و بناهای استان خوب است و هنوز گزارشی مبنی بر تخریب ارائه نشده است.

او در ادامه از آغاز کاوش و گمانه زنی در مسجد سفید (صفی) رشت خبر داد و گفت: این گمانه‌زنی به منظور دستیابی به لایه‌های پایین‌تر انجام خواهد شد تا لایه نگاری‌های لازم انجام شود.

جهانی با اشاره به آنکه مسجد سفید (صفی) رشت ازجمله بناهای دوره صفوی است خاطرنشان کرد: این احتمال را می‌دهیم که این مسجد بر روی بقایای از دوره ایلخانیان بنا شده باشد و در گذشته یک گورستان در این منطقه وجود داشت که بعدها تبدیل به مسجد شد. 

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گیلان گفت: بقایای مسجد درگذشته بر روی یک گورستان قدیمی بنا شده بود و اکنون در صدد بدست آوردن لایه‌هایی از آن گورستان هستیم. البته احتمال می‌دهیم این گورستان متعلق به دوره اسلامی باشد و برای بدست آوردن این اطلاعات باید گمانه زنی انجام شود. 

مسجد سفید یا مسجد صفی یا مسجد شهیدیه از تاریخی‌ترین مساجد شهر رشت است، در محله‌ای به همان نام واقع شده‌است. بر اساس یک روایت شیخ صفی الدین اردبیلی به دلیل دوستی با شیخ زاهد گیلانی در سفری به گیلان در محله فعلی چاهی می‌کند و عبادتگاهی سازد که بعدها به مسجد تبدیل می‌شود.

بعضی از تاریخ نویسان این مسجد قبر محمدباقر میرزا ملقب به صفی میرزا پسر بزرگ شاه عباس اول می‌دانند که با بدخواهی اطرافیان پدرش به دستور آنان کشته شده‌است و در آن محل دفن شده‌است. برخی باور دارند علت نامگذاری این مسجد به شهیدیه قتل ناحق صفی الدین میرزا است.

مسجد صفی رشت به شماره ۱۹۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز