خبرگزاری کار ایران

گمانه‌زنی در تپه دوین شیروان برای تعیین حریم

asdasd
کد خبر : ۹۷۸۵۳۶

معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی از انجام گمانه‌زنی روی تپه دوین شیروان با هدف تعیین عرصه و پیشنهاد حریم برای این تپه تاریخی خبر داد.

به‌ گزارش ایلنا، علی مستوفیان (معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی) اظهار کرد: تپه دوین در ۱۸ کیلومتری جنوب غرب شهر شیروان و در میانه روستای دوین قرار گرفته و حدود ۱۷ متر ارتفاع دارد، این محوطه، آثاری از دوران پیش‌ازتاریخ، تاریخی و اسلامی دارد که گمانه‌زنی بر روی آن انجام شد.

او تصریح کرد: طی این گمانه‌زنی، ۱۸ گمانه پیرامون تپه ایجاد شد که در برخی از آن‌ها آثار معماری دوران اسلامی و در برخی دیگر نهشته‌های دوره آهن، هخامنشی و اسلامی شناسایی شد.

معاون میراث‌فرهنگی خراسان شمالی با اشاره به اینکه این پروژه از سوی تیم باستان‌شناسی به سرپرستی محسن دانا انجام شد، افزود: محوطه تاریخی دوین به شماره ۶۹۷ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

او گفت: تدوین ضوابط و دستورالعمل‌های لازم برای سامان‌دهی، حفظ، احیا، مرمت و تعیین حریم بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی شهرها و روستاها انجام و بر رعایت این ضوابط نظارت می‌شود.

مستوفیان بر برنامه‌ریزی با هدف شناخت، معرفی و حفظ ارزش‌های هنری، ‌تاریخی و فرهنگی در محوطه‌های تاریخی تأکید کرد و افزود: تعیین حریم‌ و محدوده بناها، بافت‌ها و محوطه‌های تاریخی با این هدف انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز