خبرگزاری کار ایران

معاون گردشگری منطقه آزاد کیش:

صنعت گردشگری در دنیا فقط با ۲۰ درصد ظرفیت کار می‌کند/ به دنبال جذابیت‌های تازه برای سفر به کیش هستیم

asdasd
کد خبر : ۹۷۸۱۰۷

خسرو نشان می‌گوید: به سرمایه‌گذاران پیشنهاد داده شده صرفا ساخت اقامتگاه و هتل دیگر جزو اولویت‌های کیش نیست بلکه ما به سرمایه‌گذاری‌هایی اولویت می‌دهیم جذابیت‌های تازه‌ای برای گردشگری کیش به دنبال داشته باشد.

خسرو نشان (معاون گردشگری منطقه آزاد کیش) در گفتگو با خبرنگار ایلنا، با اشاره به تاثیر کرونا بر صنعت گردشگری به ویژه در جزیره کیش گفت: بعد از شیوع ویروس کرونا در کل کشور و جزیره کیش تمهیدات و اقدامات پیشگیرانه شدیدی از سوی شورای سلامت جزیره کیش مصوب و اجرا شد که منجر به تعطیلی کامل هتل‌ها و اقامتگاه‌ها و محدودیت برای اماکن پذیرایی و تفریحی شد.

وی با اشاره به اینکه اوج سفر در کشور در همه نقاط و بخصوص کیش نوروز است، گفت: همه صنوف فعال در کیش به دلیل ویروس کرونا و کاهش شدید حضور گردشگران در جزیره دچار ضرر و زیان زیادی شده‌اند. البته اجرای قرنطینه کامل باعث شد تا کیش یک وضعیت سفید پیدا بکند. گرچه بعد از باز شدن پروازها در خردادماه دوباره شاهد رشد حضور گردشگران در جزیره بودیم.

معاون گردشگری منطقه آزاد کیش ادامه داد: در تیر، مرداد و شهریور ماه نسبت به خرداد شاهد اوج کمتری در حضور گردشگران بودیم اما نسبت به مدت مشابه در سال گذشته شاهد رشد حضور مسافران بودیم. در این مدت دلایلی همچون نوع مدیریت حضور گردشگران در کیش، عدم امکان سفر به نقاط دیگر کشور، انجام نشدن سفرهای خارجی و افزایش نرخ ارز نیز دلایلی بودند که باعث رشد حضور گردشگران در کیش شد.

نشان با اشاره به اینکه امروز کل صنعت گردشگری در دنیا فقط با ۲۰ درصد ظرفیت کار می‌کند، ادامه داد: شهرهای گردشگرپذیر کشور بعضا فقط تا ۱۰ درصد هتل‌هایشان در این مدت اشغال شده بودند اما در کیش میانگین اشغال ظرفیت هتل‌ها در هفته‌های اخیر تا ۷۰ درصد رشد داشته است و گاهی تا ۸۳ درصد نیز رسید. برخی از هتل‌ها نیز شاهد نرخ اشغال صد در صد بودند.

وی با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته فعالیت‌های خوبی برای توسعه جزیره کیش به عنوان یک مرکز گردشگری انجام شده، ادامه داد: امروز جزیره کیش به یک ساختار مستحکم در بحث گردشگری رسیده است و در حالی که در جهان شهرهای بسیاری دچار مشکل پذیرش هستند، جزیره کیش توانسته استحکام و دوام خود را در این حوزه حفظ کند.

معاون گردشگری منطقه آزاد کیش افزود: بعد از شیوع کرونا یکی از نگرانی‌های جدی این بود که آیا سرمایه‌گذاری‌هایی که در کیش انجام شده، به ثمر می‌نشیند و اینکه آیا سرمایه‌گذاران جدیدی برای حضور در جزیره کیش ابراز علاقه می‌کنند. با عملکرد سه ماه گذشته نه تنها این نگرانی رفع شد بلکه ما شاهد حضور بیشتر سرمایه‌گذاران در کیش هستیم و این امر نشان داد که جزیره کیش در شرایط بحرانی نیز می‌تواند هویت خود را حفظ کند.

نشان ادامه داد: ما هم اکنون ۵۲ هتل در کیش داریم که ۴۸ مورد کاملا فعال هستند. ۶۲ پروژه اقامتی و هتل نیز در حال ساخت هستند که تعدادی از آن‌ها تا یک سال آینده به بهره‌برداری می‌رسند.

وی با اشاره به اینکه برنامه توسعه گردشگری در کیش فقط منوط به ساخت هتل و مراکز اقامتی نیست، گفت: توسعه گردشگری حلقه‌های مختلفی دارد که یکی از آن‌ها توسعه فرودگاه و افزایش ظرفیت فرودگاه است. افزایش اماکن پذیرایی و تفریحی نیز از دیگر حلقه‌های توسعه گردشگری در کیش است.

معاون گردشگری منطقه آزاد کیش ادامه داد: یکی از برنامه‌هایی که ما در کیش دنبال می‌کنیم ایجاد موزه و توسعه آن است. ما تاسیس هفت موزه را در برنامه کاری سازمان منطقه آزاد کیش قرار دارد و هم اکنون مکان‌یابی این موزه‌ها انجام شده. همچنین قرار است در کنار این موزه‌ها؛ تاسیس بازار و مراکز تجاری مراکز تفریحی و سرگرمی نیز دیده شود. تاسیس سالن‌های سینما و مراکز هنری نیز علاوه بر مراکز اقامتی پیش‌بینی شده است.

نشان افزود: به سرمایه‌گذاران پیشنهاد دادیم و اعلام کردیم که صرفا ساخت اقامتگاه و هتل برای ما دیگر جزو اولویت‌ها نیست بلکه به سرمایه‌گذاری‌ای اولویت می‌دهیم و از آن حمایت می‌کنیم که یک جذابیت گردشگری برای جزیره کیش به دنبال داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های اصلی ما تنوع‌بخشی به جاذبه‌های گردشگری جزیره کیش است، افزود: تعداد کلوپ‌های دریایی هم اکنون ۲۴ کلوپ است که در هیچ جای کشور وجود ندارد. همچنین تنوعی که کلوپ‌ها ارائه می‌کنند بسیار متفاوت است. ما امروز برای جذب گردشگر فقط به جاذبه‌های طبیعی جزیره اکتفا نمی‌کنیم. البته باید مراقب بود که تاسیسات گردشگری را نباید به گونه‌ای توسعه داد که زیان‌های جبران‌ناپذیری به محیط زیست و طبیعت جزیره و دریا وارد کنند.

معاون گردشگری منطقه آزاد کیش ادامه داد: برای پاییز و زمستان، برنامه‌هایی برای مدیریت حضور گردشگران در کیش تدوین کرده‌ایم اما همه این برنامه‌ها منوط به شرایط پیش‌رو است زیرا برای ما قبل از هر چیز سلامت مردم، کیش‌وندان و گردشگران در اولویت است. البته باید تلاش کنیم تا کیش آینده خود را در حوزه گردشگری حفظ کند زیرا امروز کیش به یک برند گردشگری تبدیل شده است.

نشان با اشاره به توافق یکی از بانک‌ها با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای اختصاص وام به گردشگران گفت: ما باید در کنار اینکه به دنبال رشد آمار حضور گردشگران هستیم به افزایش آمار ارائه خدمات نیز توجه کنیم و اجرای این طرح‌ها به گردشگران و مسافران کمک می‌کند که وقتی قصد سفر کردند، بتوانند از خدمات بهتر و بیشتری استفاده کنند.

وی با اشاره به نظارت بر قیمت‌گذاری و بلیت‌فروشی اماکن تفریحی در جزیره کیش گفت: ما در چند ماه گذشته نه تنها نظارت‌ها و مراقبت‌های متداول را انجام دادیم بلکه باتوجه به شرایط شیوع بیماری بسیاری از نظارت‌ها تشدید شد زیرا بخشی از اماکن به دلیل افزایش قیمت نرخ ارز خواستار افزایش قیمت‌ها شده بودند.

معاون گردشگری منطقه آزاد کیش افزود: ما باید دو نقش را همزمان ایفا و اعمال کنیم: یکی حمایت از صنوفی است که در شرایط کرونایی خدمات خود را ارائه می‌کنند و همچنین کرونا باعث شده اقداماتی را انجام بدهند که در شرایط عادی انجام نمی‌دادند. دوم حفظ منافع گردشگران تا آن‌ها نیز دچار ضرر و زیان نشوند زیرا اگر هزینه‌های سفر به کیش افزایش پیدا کند دیگر این جزیره مزیت خود را برای سفر از دست خواهد داد. به همین دلیل کمیته‌هایی را تعیین کردیم که با بررسی همه شرایط، نرخ‌گذاری‌ها را انجام بدهند و تغییراتی را انجام دهند که منافع همه تقریبا حفظ بشود. اگر گردشگری خلاف نرخ‌ها و قیمت‌ها را دید، می‌تواند از طریق سامانه‌هایی که مشخص شده به اطلاع بخش نظارتی برساند.

وی ادامه داد: یکی از مهمترین برنامه‌هایی که باعث جذب گردشگر می‌شود گردشگری رویدادهاست. امروز در مناطق گردشگرپذیر دنیا سالیانه چندین رویداد پیش‌بینی می‌شود تا گردشگران و مسافران را به سفر تشویق کنند و از این منظر کیش مزیت خوبی دارد.

نشان در پایان گفت: از همه مسافران، همکاران و کیش‌وندان تقاضا دارم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی کمک کنند آمار ابتلا به ویروس کرونا در جزیره کیش و کل کشور کاهش پیدا کند تا زودتر این ویروس منحوس از کشور خارج شود.

صنعت گردشگری در دنیا فقط با ۲۰ درصد ظرفیت کار می‌کند/ به دنبال جذابیت‌های تازه برای سفر به کیش هستیم

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز