خبرگزاری کار ایران

​کتاب «تحلیل زیبایی‌شناسی موسیقی دستگاهی ایران» منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۹۷۷۳۷۷

​کتاب «تحلیل زیبایی‌شناسی موسیقی دستگاهی ایران» با تالیف محمدرضا عزیزی و پویا سرایی توسط نشر روشن منتشر شد.

به گزارش ایلنا، اثر پژوهشی تحلیل زیبایی‌شناسی موسیقی دستگاهی ایران در قالب کتاب و در شاخه‌ی فلسفه و زیبایی‌شناسی موسیقی با تالیف محمدرضا عزیزی و پویا سرایی از سوی نسل روشن منتشر شد.

محمدرضا عزیزی درباره‌ی این کتاب می‌گوید: «موسیقی سنتی ایران، همچون سایر هنرهای اصیل و دارای قدمت این مرز و بوم، همواره به جهت ارتباط نزدیکی که با مباحث عرفانی و فلسفی داشته، پا به پای تاریخ این سرزمین در حرکت بوده و نسل به نسل بر ارزش و اصالت آن افزوده شده است. هدف از تالیف این کتاب این بوده است که در ابتدا به استخراج مهم‌ترین مفاهیم زیبایی شناختیِ برآمده از دل حکمت و فلسفه ایرانی-اسلامی در موسیقی سنتی ایران با تاکید بر اندیشه‌های شیخ شهاب الدین سهروردی پرداخته شود، چراکه مبحث کشف و شهود و ارتباط هنرمندان با عالم خیال در حکمت اشراق، را می‌توان دارای نقشی محوری در زیبایی‌شناسی موسیقی ایران دانست. در ادامه نیز، با تکیه بر این مفاهیم، تلاش شده تا به همراه تحلیل چند اثر موسیقی معاصر، شناخت تحلیلی هنرمندان و علاقه مندان به مباحث فلسفه هنر مرتبط با موسیقی دستگاهی ایران نیز ارتقا یابد. بی‌شک ادامه تحقیقات نظری در این زمینه نیز می‌تواند به رشد و تکامل هرچه بیشتر این مسیر کمک شایانی کند.»

پویا سرایی دیگر مولف این کتاب نیز در این مورد اضافه کرد: «اساسا شناخت هنرهای مشرق زمین به خصوص هنرهای سنتی در این سرزمین، بدون شناخت از حکمت و فلسفه‌ی آن ناممکن است. بحث زیبایی‌شناسی در موسیقی سال‌هاست در غرب بروز و ظهور دارد (چه در ارزیابی و نقد علمی موسیقی و حتی در تفسیر مخاطبان و آموزش هنرجویان موسیقی)؛ به این جهت، بسیار خرسندم که در یکی از نخستین گام‌های آکادمیک برای تدوین مباحث زیبایی شناختی موسیقی ایرانی مشارکت داشته‌ام.

در پشت جلد این کتاب درباره‌ی آن آمده است: «به طور کلی شناخت تحلیلی پارامترهای زیبایی‌شناختی می‌تواند در درک آثار هنری تاثیرگذار باشد که این امر مستلزم تحلیل آثار بر اساس یک نظریه جامع فلسفی است. از آنجا که در باب تحلیل و طبقه‌بندی مفاهیم کلی زیبایی‌شناسی در موسیقی دستگاهی ایران، پژوهش جدی و جامعی تا به امروز به انجام نرسیده است؛ کتاب حاضر را می‌توان آغازگر تحقیقات مدون و نظریه محور در این حوزه دانست که حاصل دغدغه‌مندی و پژوهش‌های متعدد مولفان این کتاب براساس اندیشه‌های اصیل فلاسفه‌ی بزرگ ایرانی-اسلامی با تاکید بر آرای شیخ شهاب الدین سهروردی (شیخ اشراق) در باب زیبایی بوده و ریشه در فرهنگ کهن ایران زمین دارد.»

محمدرضا عزیزی مولفِ نخست این کتاب از دانش آموختگان کارشناسی ارشد پژوهش هنر دانشکده تهران، نوازنده و مدرس تار، با سابقه‌ی برگزیدگی در مرحله نهایی جشنواره ملی جوان و آهنگسازان آثار متعدد دستگاهی و ارکسترالِ منتشر شده با همکاری خوانندگان متعدد نظیر وحید تاج است. پویا سرایی دیگر مولف این اثر نیز آهنگساز، نوازنده سنتور و هیات علمی گروه موسیقی دانشکده هنر تهران است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز