خبرگزاری کار ایران

بنیاد شهید و وزارت میراث فرهنگی تفاهمنامه همکاری امضا کردند

asdasd
کد خبر : ۹۷۷۱۳۳

سعید اوحدی معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران و علی اصغر مونسان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی امروز(شنبه) تفاهمنامه همکاری امضا کردند.

به گزارش ایلنا، سعید اوحدی (سعید اوحدی معاون رییس جمهوری و رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران) در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری با وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، یکی از دغدغه‌های اصلی حوزه گردشگری را حفظ و صیانت از ارزش‌های فرهنگی کشور دانست و گفت: رشد و توسعه گردشگری در کشور باید در کنار ایجاد رونق اقتصادی، فرهنگ مناطق گردشگری را نیز حفظ کند و به آن آسیبی نرساند. خوشبختانه با تدبیر جناب دکتر مونسان قدمی جدی در راستای رفع همین دغدغه برداشته شده است.

وی ادامه داد: سرمایه اجتماعی و ارزشی اصلی کشور ما فرهنگ ایثار و شهادت و موضوعات مربوط به دفاع مقدس است و صرف‌نظر از ماه‌های اخیر که به دلیل بیماری کرونا حوزه گردشگری نیز با مشکلاتی مواجه شده است، حوزه گردشگری یکی از راهبردهای اصلی کشور ما برای مبارزه با مشکلات ناشی از تحریم‌ها بود. میراث فرهنگی و گردشگری یکی از نمادهای اقتصاد مقاومتی بود که به واسطه آن از داشته‌های داخل کشور درآمدزایی می‌شود و توزیع عادلانه ثروت و اشتغال در بخش‌های مختلف کشور صورت می‌گیرد.

معاون رییس‌جمهوری با اشاره به گردشگری حوزه جنگ گفت: در کنفرانسی که در کشور مصر حضور داشتیم در ابتدا ما را به بازدید از موزه جنگ ۶ روزه در این کشور بردند. نکته جالب توجه این است که مصر در این جنگ بازنده نبرد بوده و چندین کیلومتر از خاک آن اشغال شده است اما به‌عنوان یکی از منابع گردشگری از آثار آن استفاده می‌شود. خوشبختانه کشور ما طی هشت سال دفاع مقدس حتی یک وجب از خاک کشور را از دست نداد. همچنین ۱۲ میلیون سند مربوط به دفاع مقدس در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران است که ۹ میلیون از این اسناد آثار شهدا اعم از وصیت‌نامه، آثار هنری و صنایع دستی است که می‌تواند با همکاری وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به مخاطبان عرضه شود.

رییس بنیاد شهید و امور ایثارگران ادامه داد: در حوزه اشتغال نیز بخشی از اشتغال جامعه معزز ایثارگری در سراسر کشور در حوزه صنایع دستی است و بر اساس ظرفیت‌های موجود می‌تواند توسعه پیدا کند. همچنین در خصوص موزه‌های شهدا که در اختیار بنیاد شهید و امور ایثارگران است می‌توانیم از ظرفیت‌های آموزشی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استفاده کنیم. گردشگری مناطق جنگی نیز ظرفیت بسیار عظیمی است که بخشی از آن در حال حاضر تحت عنوان راهیان نور انجام می‌شود.

اوحدی در خصوص اداره پیام‌آوران ایثار بنیاد شهید و امور ایثارگران گفت: در این حوزه بیش از ۲۵۰۰ نفر از ایثارگران به‌صورت سازمان‌یافته به نقل اتفاقات و وقایع حوزه ایثارگری می‌پردازند. این عزیزان می‌توانند در اعزام تورها به‌صورت روایتگری یا راهنمایی حضور بسیار تأثیرگذاری داشته باشند. در این بخش نیز می‌توان از آموزش‌های وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی برای این عزیزان استفاده کرد تا کار به‌صورت حرفه‌ای‌تری پیش برود.

وی ادامه داد: بنیاد شهید و امور ایثارگران بیش از چهار هزار نفر نخبه و سرآمد از خانواده‌های معظم شهدا و ایثارگران شناسایی کرده است که ۸۰۰ نفر از این جمع حائز شرایط نخبگی بر اساس معیارهای شورای عالی انقلاب فرهنگی هستند که دارای یک اثر ملی و بین‌المللی هستند. همچنین حدود ۳ هزار عضو هیئت‌علمی در خانواده معظم شهدا و ایثارگران هستند که تمام این ظرفیت‌ها می‌تواند در حوزه گردشگری مورد استفاده قرار گیرد.

گردشگری دفاع مقدس از بخش های مهم گردشگری کشور است  

وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز ضمن بیان اینکه میراث فرهنگی و صنایع دستی یکی از موضوعات مهم برای ایجاد فضا و هنر گردشگری و یکی از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری خارجی و داخلی است، عنوان کرد: در موضوع میراث فرهنگی که بخشی از آن ملموس و بخشی ناملموس است، موضوع دفاع مقدس و جنگ تحمیلی حداقل در قرن‌های اخیر بی‌نظیر است و همان‌طور که مقام معظم رهبری فرمودند، قطعه‌ای پر از افتخار و عزت در تاریخ کشور است که با جانفشانی جوانان و شهدای ما به دست آمده است.

علی‌اصغر مونسان دفاع مقدس را یک فصل بسیار مهم در میراث فرهنگی کشور خواند و افزود: یکی از کارکردهای مهم گردشگری، علاوه بر کارکردهای اقتصادی، کارکردهای فرهنگی و اجتماعی است که در همه کشورهای دنیا مورد توجه و بهره‌برداری است، تا از این طریق تاریخ و فرهنگ خود را به سایر ملت‌های دنیا معرفی کنند. بنابراین ما یک موقعیت بی‌نظیر در حوزه گردشگری در اختیار داریم که بتوانیم فرهنگ کشور، به‌ویژه دوران دفاع مقدس و پیام آن را به جهانیان معرفی کنیم.

وی گردشگری دفاع مقدس را یکی از بخش‌های مهم گردشگری کشور خواند و اظهار کرد: این بخش از بخش‌های مهمی است که در سند توسعه گردشگری کشور هم از آن نام برده شده است. یکی دیگر از موضوعات مهم همکاری مشترک ما با بنیاد، بناها و اثرهای تاریخی است که در اختیار بنیاد قرار دارد و خیلی از آن‌ها از بناهای ارزشمند تاریخی و فرهنگی کشور است. این آمادگی وجود دارد که وزارت میراث فرهنگی تجربه خود را در اختیار بنیاد قرار دهد.

مونسان ادامه داد: در بخش صنایع دستی هم که از بخش‌های مهم هویتی کشور است، تعداد قابل‌ملاحظه‌ای از خانواده‌های معظم شهدا فعالیت دارند که در ایام کرونا نیاز به حمایت داشتند و خوشبختانه بنیاد شهید و امور ایثارگران از خانواده‌های ایثارگر فعال در این زمینه حمایت خوبی داشت و نگذاشت کار آن‌ها تعطیل شود. خواهش من این است که این حمایت‌ها همچنان و تا پایان کرونا ادامه داشته باشد.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی افزود: یکی از بخش‌های مهم اقتصادی گردشگری ما در حوزه اقتصادی بنیاد شهید و امور ایثارگران قرار دارد که به همه خدمات می‌دهد و جا دارد هم به لحاظ کمی و هم به لحاظ کیفی ارتقا پیدا کند. بنیاد هم همچنان مصمّم باشد که این بخش را بخش مهمی از فعالیت‌های اقتصادی خودش بداند. این بخش توانسته به خانواده‌های معظم شهدا هم خدمات خوبی بدهد و به شادی و نشاط آن‌ها کمک کند. بنابراین یکی از موضوعات مهم دیگر این تفاهم‌نامه و همکاری مشترک بین دو دستگاه می‌تواند این بخش باشد.

مونسان تاریخ شفاهی را یکی دیگر از موضوعات مهم تفاهم‌نامه بین وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و بنیاد شهید و امور ایثارگران خواند و گفت: جنگ ما یک جنگ تحمیل‌شده به ما و دفاع ما یک دفاع مقدس بوده است، بنابراین بخش مهمی از موضوعات، مسائل مهم فرهنگی است که فقط از طریق تاریخ شفاهی منتقل می‌شود؛ بنابراین این تاریخ شفاهی باید شکل بگیرد و منتقل شود.

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ابراز امیدواری کرد که با انجام این تفاهم‌نامه، همکاری موجود بین دو دستگاه که همکاری خوبی هم بوده است، ارتقاء پیدا کند.

معاون فرهنگی و آموزشی و معاون تعاون و امور اجتماعی بنیاد شهید و امور ایثارگران و سه تن از معاونان وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی هم در این مراسم به بیان نظرات خود درباره لزوم امضای این تفاهم‌نامه پرداختند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز