خبرگزاری کار ایران

کشف سفالینه‌هایی از قرن ٤ تا ٦هجری در کرمانشاه

asdasd
کد خبر : ۹۷۶۸۸۷

علاوه بر خواناسازی پلان بنا و فن شناسی دقیق معمارانه، یافته‌های سفالین بدون لعاب با نقوش افزوده و مربوط به قرون ۴ تا ۶ هجری از دیگر دستاوردهای پروژه"گمانه‌زنی و آواربرداری به منظور خواناسازی و مرمت بنای زیج منیژه انزل در شهرستان سرپل ذهاب کرمانشاه"است.

به گزارش ایلنا، فرزاد مافی (سرپرست هیئت باستان شناسی) گفت: این پژوهش که با هدف مطالعه؛ فن‌شناسی و خواناسازی پلان وارائه گاهنگاری و کاربری این بنای شاخص معماری آغاز شده بود با نیل به برخی از مهمترین اهداف پژوهش به انجام رسید.

او تصریح کرد: این بنا با وجود شباهت ریخت شناختی و فنی سازه‌های عصر ساسانی به احتمال قریب به یقین بنایی مربوط به قرون اولیه اسلامی است.

وی اظهار داشت: بدیهی است گاه‌نگاری ارائه شده علاوه بر ویژگی‌های معماری عمدتاً بر پایه یافته‌های باستان شناختی از قبیل مواد فرهنگی چون قطعات سفال انجام پذیرفته و پلان بنا، خانه‌سازی شده است.

این باستان‌شناس افزود: با توجه به پلان این بنا و برخی شواهد دیگر در ابتدا احتمال کاروانسرا بودن این بنا مد نظر نگارنده بود لیکن با توجه به کشف دروازه ورودی و برخی شواهد دیگر احتمال کاربری دیگری نیز از جمله یک آمادگاه یا پادگان نظامی برای این بنا مطرح است.

به گفته مافی، همچنین شواهدی وجود دارد که نشان می‌دهد در قرون بعدی احتمالاً تغییراتی در بخش‌هایی از بنا صورت گرفته و مدت زمان محدودی کاربری متفاوتی از کارکرد اصلی بنا داشته است.

او تاکید کرد: ضمناً با توجه به سلامت بخش مهمی از بنا به نظر می‌رسد این بنا قابلیت مرمت و باز زنده‌سازی را دارد، لیکن با توجه به اهمیت نهشته‌های تاریخی و آثار باستانی و مواد فرهنگی ضروری است که کار خواناسازی و آوار برداری در فصول بعدی نیز در قالب کاوش پیگردی و گسترده باستان‌شناسی انجام پذیرد.

او تاکید کرد: تعیین کاربری دقیق بنا و برخی سوالات پژوهشی دیگر بیانگر ضرورت تداوم مطالعات باستان‌شناسی در فصول آتی است.

سرپرست هیئت باستان‌شناسی گفت: علاوه بر خواناسازی پلان بنا و فن‌شناسی دقیق معمارانه یافته‌های سفالین از دیگر دستاوردهای این فصل است که عمدتاً بدون لعاب با نقوش افزوده ومربوط به قرون ۴ تا ۶ هجری هستند.

مافی اظهار داشت: در این پروژه قطعاتی از سفالینه‌های لعابدار باکنده نیز کشف شدکه با تکنیک لعاب پاشیده (اسگرافیاتو) تزیین شده اند.

او در پایان، خواناسازی پلان این بنا را از مهم‌ترین دستاوردهای این فصل کاوش اعلام کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز