خبرگزاری کار ایران

در برنامه هفت مطرح شد؛

حمایت از هنرمندان اولویت دولتمردان نیست

asdasd
کد خبر : ۹۷۶۷۶۴

شب گذشته هفتاد و هفتمین قسمت از برنامه سینمایی هفت روی آنتن شبکه سوم سیما رفت.

به گزارش ایلنا، شب گذشته هفتاد و هفتمین قسمت از برنامه سینمایی هفت با حضور امیرسیدزاده، محمدهادی میرشمسی، کارشناسان رسانه، ساسان سالور، اصغر نعیمی (کارگردان و تهیه‌کننده فیلم سینمایی هایلایت)، بهرام عظیمی، امیر مهران (کارشناس و کارگردان مستند نهنگ سفید) روی آنتن شبکه سوم سیما رفت و میز نقد برنامه با حضور منتقدان به نقد و بررسی فیلم سینمایی متاسفیم جا ماندی پرداخت. 

در  نخستین میزگرد این هفته برنامه که با حضور امیر سیدزاده (تهیه کننده) و محمدهادی میر شمسی (استاد دانسگاه و حقوق‌دان) برگزار شد درباره قانون کپی رایت و قاچاق آثار مواردی مطرح شد. 

محمدهادی میرشمسی دراین باره گفت: بحث کپی رایت شاخه‌ای از حقوق مالکیت فکری است که شروع آن از سده ۱۸ میلادی است. تعداد ۱۸۸ کشور به این کنوانسیون ملحق شده اند. مثلا از کشورهای همسایه ایران، تاجیکستان به این سازمان جهانی ملحق شده ولی ایران هنوز ملحق نشده است. در سطح ملی قانون حمایت از حقوق مولفان وجود دارد که در سال ۱۳۴۸ مصوب شد ولی هنوز به روز نشده است. بعد از سال ۱۳۴۸ در سال ۱۳۵۲.۱۱ ماده به آن اضافه شده است. از لحاظ کارشناسی امید داشتیم که در مجلس قبلی به تصویب برسد و الان در کمیسیون‌های مختلف در حال بررسی است ولی امید زیادی ندارم. مباحث کپی رایت شاخه‌های مختلفی را در بر میگیرد. اینکه بخواهیم به یک اتفاق نظری برسیم سخت است. یک اهتمام جدی برای این موضوع وجود ندارد. اگر ما فرایند الحاق ایران را به مقررات کپی رایت در نظر بگیریم در اواخر دولت احمدی نزاد یک لایحه‌ای در دست بررسی بود برای پیوستن به کنوانسیون برن و رم در واقع این دو مکمل هم هستند. اما بعد از آن دوباره به فراموشی سپرده شد. بحث حمایت از هنر در الویت دولتمردان ما نیست چون اگر در الویت بود بررسی میشد. عرض من این است که ارزیابی کردیم که الحاق به این‌ها به نفع ما هست یا نیست؟ 

امیر سیدزاده در ادامه افزود: متاسفانه متولیان فرهنگی ما دغدغه فرهنگی ندارند دیگر به فکر برخی اتفاقات نیستند. متاسفانه با گذشت چهل سال در جامعه هنری ما زیر ساخت‌های فرهنگی جامعه وجود ندارد و هنرمندان به عنوان مظلوم‌ترین قشر متضرر میشوند. ما قانون قاطعی در این زمینه نداریم. حدود ۱۲ کشور به این قانون نپیوستن که ایران جز آن است. منافع نپیوستن به این قانون از پیوستن آن برای افراد بیشتر است. در بخش خصوصی با قاچاق آثار و در بخش دولتی هم برخی دست‌های پشت پرده به قاچاق آثار هنری کمک میکنند و چون قانون درستی برای این اتفاق وجود ندارد دچار فراموشی میشویم. فیلم خود من قبل از اکران سر از شبکه‌های ماهواره‌ای در آورد. 

نقص اصلی قانون این است که هنرمندان هیچ وقت به عنوان یک صنف صنعتی دیده نشده است. نهایت قاچاق آثار یک جریمه نقدی مختصر است و برخورد شدید و قاطع نیست که نفر بعدی این کار را نکند. 

هایلایت برای اکران آنلاین نبود

میزگرد دوم برنامه هفت میزبان تهیه کننده و کارگردان فیلم سینمایی هایلایت بود. ساسان سالور درباره مشکلات اکران هایلایت گفت: ما از سال ۹۷ تلاشمان برای اکران فیلم بود ولی نشد. ما از یک سال قبل برنامه ریزی برای اکران عمومی داشتیم. در خصوص اینکه که ضربه به فیلم زده شد باید گفت بله چون مدیوم فیلم برای سینماست. ما زیرساخت‌های یک موضوعی را فراهم نکردیم و برای اکران آنلاین آماده نبودم. 

اصغر نعیمی ادامه داد: به هر حال وقتی یک فیلمی دغدغه‌های شخصی من نزدیک‌تر هم هست میسازم و اکران نمی‌شد حس میکنم یک فرزند ویژه است که درخانه حبس شده و یک دلگیری برای تو وجود دارد. نمایش آنلاین مقداری از آن دغدغه‌ها را کم میکند ولی کافی نیستو. هایلایت از آن دسته فیلم‌هایی بود که برای پرده سینما ساخته شده بود. اینکه این فیلم بدون اینکه رنگ پرده را ببیند انلاین اکران شد مقداری ناراحتی دارد ولی تقدیر این دوران اینگونه است. اگر کارگردان بداند فیلم برای اکران انلاین است خوب در متن و جلوه‌های بصری فیلم هم اثر گذار است. 

تمام این سال‌ها به تاثیرات جنگ فکر می‌کردم 

در میز انیمیشن این هفته امیر مهران انیمیشن ساز با بهرام عظیمی به گفتگو پرداختند. بهرام عظیمی درمورد نهنگ سفید گفت: من معتقدم کارهای ما خیلی خوب است اما نهادی که کار را تولید می‌کنند آن را خوب در جشنواره‌های جهانی پخش نمی‌کنند. ای کاش این مشکل بر طرف شود. کاش کی شد در قبل از هر فیلم سینمایی در سینما یک فیلم انیمیشن پخش شود تا مردم بیشتر این انیمیشن‌ها را ببینند و با آن مانوس باشند. این انیمیشن ده دقیقه‌ای است و دفاع مقدسی است. به نظر من این فیلم از پنجاه درصد فیلم‌های سینمایی دفاع مقدس اثر گذارتر است و مردم‌اید این کار را ببینند.

امیر مهران در ادامه افزود: نکته مهمی که در این کار برای من وجود داشت این بود که تمام این سال‌ها به تاثیرات جنگ فکر می‌کردم و این تاثیرات را لمس کرده ام. خیلی از آن‌ها آدم‌های گوشه گیری شده‌اند و من دوست داشتم از آن‌ها بگویم. قصه من خیلی ساده است. فصه آدم یک تنها در یک رودخانه و سعی کردم با احساسی که از این آدم‌ها درک کردم سعی کردم قصه بگویم. 

میز نقد این هفته برنامه سینمایی هفت با حضور مسعود فراستی، محمدتقی فهیم و شاهین شجری کهن به نقد و بررسی فیلم سینمایی متاسفیم جا ماندی اختصاص داشت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز