خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد؛

چغازنبیل و هفت‌تپه هیچ ملاقات‌کننده‌ای ندارند

asdasd
کد خبر : ۹۷۵۵۳۱

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه با اشاره به آنکه اولویت این مجموعه حفاظت است نه کاوش گفت: به زودی در دوران پساکرونا، با به‌روز کردن محتوای موزه، روی جدیدی از تمدن ایلام را به نمایش می‌گذاریم. وی گفت: متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا، بازدیدکننده نداریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، عاطفه رشنویی (مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه) با اشاره به آنکه این روزها مرمت‌های لازم برای آغاز فصل پرباران را در دست داریم، گفت: هر روز به صورت روتین، چه گردشگر باشد چه نباشد، چه اعتبار داشته باشیم، چه نداشته باشیم، به واسطه نیروهایی که داریم، پایش دائم و رفع خطر محوطه انجام می‌شود. مرمت چغازنبیل بر اساس پایه حفاظت درجاست و هر جا دچار ریختگی، هوازندگی و... شویم، بلافاصله آن را شناسایی، بررسی و ثبت و سپس با مصالح و رعایت اصالت مرمت‌ها و کارهای حفاظتی را انجام می‌دهیم. 

او ادامه داد: اکنون نیز، کارگاه مرمتی در حال آماده‌سازی ناودان‌ها، رفع ریختگی‌ها و رفع شیب بندی‌هایی است که به مرور زمان از بین رفته است. ما خودمان را برای آغاز بارندگی‌ها آماده می‌کنیم تا محوطه میراث جهانی کمترین آسیب را ببیند. 

به گفته رشنویی، طی شش ماه گذشته کارهای حفاظتی و برخی امور در راستای معرفی مجموعه انجام شده که ازجمله آن‌ها می‌توان به به‌روزرسانی وبگاه پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه اشاره کرد که اکنون با اطلاعات جدید در دسترس مخاطبان است. همچنین ماهی یکبار اطلاعات به‌روز از اتفاقاتی که در محوطه می‌افتد و تکنیک‌هایی که استفاده می‌شود، در این وبگاه به اشتراک گذاشته می‌شود. 

او تصریح کرد: سایت بازدید مجازی برای چغازنبیل ایجاد کرده‌ایم و برای نخستین بار تمام فضاها را به صورت پاناروما به نمایش گذاشتیم. همچنین درحال حاضر ۳ کتاب آماده چاپ داریم که شامل، کتاب بزرگ چغازنبیل که دربرگیرنده اقدامات کارگاهی و عملکری پایگاه تا سال ۹۵ است، چاپ سالنامه شماره ۲ پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه را نیز در دست چاپ داریم چراکه در فاصله سال‌های ۹۲ تا ۹۷ عملکرد پایگاه در قالب کتاب چاپ نشده بود از این‌رو این سالنامه را منتشر کردیم. یک کتاب جیبی معرفی چعازنبیل برای آشنایی مردم با این مجموعه نیز در دست چاپ است.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه در ادامه به بازنگری محتوای موزه اشاره کرد و گفت: امیدواریم بتوانیم در دوران پساکرونا با محتوایی جدید و به‌روز شده، دوره ایلام را بهتر از گذشته در موزه هفت تپه به مردم معرفی کنیم. هرچند در سال ۹۸ محتوایی جدید در موزه ارائه شد اما از آنجا که موزه زنده است، ما وظیفه داریم این زنده بودن را دائم احیا کنیم بنابراین با اضافه کردن برخی اشیاء که در انبارهای موزه موجود است، روی جدیدی از تمدن ایلام را به نمایش خواهیم گذاشت.  

رشنویی درخصوص برنامه‌های پژوهشی این مجموعه نیز گفت: دو برنامه پژوهش که مبتنی بر حفاظت هستند را در دستور کار داریم. برنامه‌ای که در کاخ آرامگاه‌ها داریم شامل خواناسازی که قبلا انجام شده و نیازمند به حفاظت دارد و باید این خواناسازی را با گرفتن مجوزهای خاص انجام دهیم. این کارها در فصل پاییز و زمستان انجام خواهد شد. همچنین قصد داریم، از آسیب‌های بخش‌هایی از حصار سوم چغازنبیل که در طول سال‌های گذشته فرو ریخته بر اساس پژوهش‌های باستان‌شناسی بین رشته‌ای بکاهیم.

به گفته او، درحال حاضر تمام برنامه‌های پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه حفاظت محور است و کاوش‌ها نیز برای خواناسازی و حفاظت بیشتر خواهد بود چراکه شهر چغازنبیل و هفت تپه دو واقعه مهم در تاریخ ایلام هستند، هرچند کاوش و بازشناسی آن می‌تواند در روشن شدن تاریخ ایلام کمک کند اما اولویت نخست، حفاظت از آثار فعلی است. تا زمانی که حفاظت به شرایط آرمانی نرسد، دلیلی برای کاوش و خارج کردن آثار بیشتر وجود ندارد. اکنون موقعیت این کار نیست و  ضرورتی ندارد.

مدیر پایگاه میراث جهانی چغازنبیل و هفت‌تپه درخصوص شرایط حضور گردشگران در مجموعه نیز گفت: متاسفانه به دلیل شیوع ویروس کرونا، بازدیدکننده نداریم. گاهی یک یا دونفر با هماهنگی بازدید می‌کنند و می‌توان گفت، آمار بازدیدکنندگان ما از ابتدای شیوع بیماری کرونا تاکنون، صفر بوده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز