خبرگزاری کار ایران

گرامیداشت روز جهانی گردشگری برگزار شد؛

مشکل در نگاه جزیره‌ای و سلیقه‌ای سازمان‌های مرتبط است/ سازمان‌های مرتبط منافع سازمانی را به منافع ملی ترجیح می‌دهند/ گردشگری جایگزین مشاغل روستایی نیست

asdasd
کد خبر : ۹۷۴۱۹۳

مراسم گرامیداشت روز جهانی گردشگری، امروز یکشنبه ششم مهرماه، با حضور علی اصغر مونسان (وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری)، معاونان او و دیگر مسئولان در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل بزرگ ارم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مراسم گرامیداشت روز جهانی گردشگری امروز یکشنبه ششم مهرماه با حضور علی‌اصغر مونسان (وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری)، معاونان او و دیگر مسئولان در مرکز همایش‌های بین‌المللی هتل بزرگ ارم برگزار شد.

پس از پخش سرود ملی کشور، تلاوت آیاتی چند از کلام‌الله مجید و پخش نماهنگی از مناطق دیدنی کشور، ولی تیموری (معاون گردشگری کشور و رئیس ستاد مرکزی هماهنگی خدمات سفر) با تبریک روز جهانی گردشگری، گفت: برنامه نمادینی که برای امروز تدارک دیده شده در 31 استان به صورت آنلاین برگزار می‌شود و اداره‌ها کل استان‌ها نیز در طول هفته برنامه‌های متنوعی خواهند داشت.

او افزود: با کمک فناوری‌های موجود برای گردشگری برنامه‌ریزی کرده‌ایم و امیدوارم از بیماری کرونا سربلند بیرون آییم و هرچه زودتر شادی و نشاط را به خانواده بزرگ گردشگری بازگردد. در حال حاضر نمایندگان شهرهای مختلف می‌گویند شهرمان بدون گردشگر مانند شهر ارواح شده است و در این رابطه قول می‌دهیم زودتر شرایط مهیا شود.

در ادامه مراسم، جمشید حمزه‌زاده (رئیس جامعه هتلداران کشور) گفت: با اینکه طی چند ماه گذشته با بحران کرونا مواجه بوده‌ایم اما تمام مشکلات و بحران اصلی ما نگاه جزیره‌ای و سلیقه‌ای سازمان‌های مرتبط در کشور است. سازمان‌های مرتبط منافع سازمانی را به منافع ملی ترجیح می‌دهند و در این میان تامین اجتماعی با تعدیل‌شدگان ما برخورد می‌کند. همکاران ما به هر دلیل که تعدیل شده‌اند در تامین اجتماعی تحقیر می‌شوند.

رئیس جامعه هتلداران کشور ادامه داد: وزارت نیرو ناعادلانه تعرفه‌های حاصل از انرژی را افزایش داده و به محض فرا رسیدن تاریخ انقضای قبض‌ها، برق و آب را قطع می‌کنند. به نظرم تا زمانی که به یک همدلی و هم‌افزایی نرسیم بحران‌ها همچنان باقی خواهد ماند.

حمزه‌زاده در پایان صحبت‌هایش گفت: به نمایندگی از همکارانم از وزیر محترم میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تشکر می‌کنم زیرا جانانه از گردشگری و بخش‌های مختلف ان دفاع می‌کند حتی اگر دفاعش نتیجه‌ای نداشته باشد.

در ادامه برنامه پیام تصویری دبیرکل سازمان جهانی گردشگری پخش شد و پس از آن سلیمان پور (دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی اکو) ضمن خوش‌آمدگویی به مسئولان و حضار و تبریک روز جهانی گردشگری پیامی را قرائت کرد.

سپس نماهنگی آماری از دستاوردهای وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری پخش شد.

محمدرضا رضوانی دیگر مسئولی بود که درباره گردشگری روستایی توضیحاتی ارائه کرد و گفت: شعار امسال ما گردشگری و توسعه روستایی است و گردشگری روستایی تعاریف متعددی دارد. برخی می‌گویند هر نوع گردشگری که در حومه روستاها رخ دهد گردشگری روستایی است، اما این مقوله نوعی گردشگری است که معرف زندگی و فرهنگ و هنر مردمان روستا است. در گردشگری روستایی گردشگران برای ارتباط با جامعه روستایی تمایل دارند.

وی با اشاره به اینکه غلبه بر کسب و کارهای خرد در گردشگری روستایی مورد تایید است، گفت: گردشگری روستایی با توجه به ماهیت روستاها انواع دارد و گردشگری کشاورزی، گردشگری فرهنگی، گردشگری غذا، گردشگری خلاق و گردشگری هوشمند برخی از آنهاست.

رضوانی درباره اهمیت و کارکرد گردشگری روستایی گفت: گردشگران جدید به دنبال فضاها و مکان‌های جدید هستند. به طور کلی گردشگری روستایی می‌تواند نقش مهمی در تجدید حیات و بازافرینی روستا داشته باشد.

وی افزود: در گردشگری روستایی اجتماع محور مردم نقش بسیار موثری دارند و نباید فراموش کنیم که گردشگری جایگزین دیگر فعالیت‌های روستایی نیست بلکه مکمل آن است و اگر به همین شکل گسترش پیدا کند، در آن صورت پایداری بیشتری دارد.

در ادامه مراسم، علی اصغر مونسان و دیگر مسئولان برای رونمایی از برند گردشگری ایران، نشان سیمرغ و سند راهبردی توسعه گردشگری روی صحنه رفتند و از این نشان رونمایی کردند.

علی‌اصغر مونسان (وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری) سپس در سخنانی با تبریک هفته دفاع مقدس و هفته گردشگری، گفت: امسال سال متفاوتی است و با توجه به بحران کرونا در بدترین وضعیت گردشگری جهانی قرار داریم. بسیاری از افراد شغلشان را از دست داده‌اند و همه اینها با شرایط سخت اقتصادی درکشور همزمان شده است.

وی افزود: در شرایط فعلی تمام تلاشمان تولید پکیج‌های حمایت بوده است و شاید باید حمایت‌ها بیشتر و پررنگ‌تر باشند، اما بودجه کشور به واسطه تحریم‌های ظالمانه شرایط ویژه‌ای دارد و امیدوارم با تلاش و مهار بیماری ایام پررونقی را در گردشگری کشور شاهد باشیم.

مونسان در ادامه گفت: دو اتفاق مهم رخ داده است و مایه خوشحالی است. اول اینکه جایگاه گردشگری در کشور به شدت ارتقا یافته است. مورد دوم همگرایی خوبی است که بین همه بخش‌های گردشگری برقرار شده و بابت این اتفاق از همه فعالان تشکر می‌کنم. خوشبختانه میان ما و نمایندگان‌مان ارتباطی دو طرفه برقرار است و در هر دو بخش شاهد رشد بسیار بوده‌ایم. در بخش نرم افزار و سخت افزار نیز محصصولاتی اضافه شده‌اند. گردشگری و اکوتوریسم در کشور جدی شده و اگر کرونا نبود رکوردهای جدیدی را ثبت می‌کردیم.

وی افزود: دو سال است که روی گردشگری معدنی کار می‌کنیم و در زنجان پروژه‌ای را در این زمینه افتتاح کرده‌ایم. کارونسراهای کشور که بناهای تاریخی هستند در اختیار صنعت گردشگری قرار گرفته‌اند و حال خیلی از آنها به بهره‌برداری رسیده‌اند. بوتیک و هتل‌ها بخش جدید گردشگری کشور هستند و با سرعت خوب در حال ایجاد شدن هستند. سندهایی تهیه شده که امروز از مهمترین‌ آنها رونمایی شد. در تدوین این سند مراحل سختی را پشت سر گذاشتیم و امروز سندی بالا دستی داریم که احکامی را برای هجده دستگاه دولتی دارد. از طرفی سند اقلام ملی با مشارکت سازمان جهانی یونسکو در حال تهیه است و اگر کرونا نبود تا آخر شهریورماه آن را به سرانجام می‌رساندیم. حال نیز تلاشمان این است امور مربوط به این سند تا پایان دولت انجام شود.

علی‌اصغر مونسان در پایان گفت: مصوبات خوبی از مجلس گرفته‌ایم و در بخش سخت‌افزار نیز اتفاقات خوبی رخ داده و 2400 پروژه در حال اجراست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز