خبرگزاری کار ایران

تهیه‌کننده پیشکسوت سینمای دفاع مقدس:

سینمای ایران باید به پشت پرده اتفاقات جنگ وارد شود

asdasd
کد خبر : ۹۷۳۵۳۱

تهیه‌کننده پیشکسوت سینمای دفاع مقدس با اشاره به وارد شدن فشار از جانب آمریکایی‌ها در همه عرصه‌ها به کشور ایران، گفت: سینماگران ایرانی هم باید امروز به پشت پرده اتفاقات در عرصه‌های مختلف مقاومت وارد شوند اگر بنا باشد در سینمای مقاومت عرصه‌ای هم وجود داشته باشد عرصه آفند است، بدان معنا که بیاییم دشمن را رسوا کنیم.

به گزارش ایلنا، «محمد قهرمانی» در هفته دفاع مقدس و در سلسله برنامه‌های گفت‌وگوهای زنده مجازی (لایو اینستاگرامی) با موضوع در سنگر ادب و مقاومت با انتقاد از استقرار پایگاه‌های متعدد آمریکا در کشورهای اروپایی در ادامه اظهار کرد: وجود این پایگاه‌ها به معنای تحقیر اروپا، مردم و فرهنگ آنان است اگر قرار است در این‌باره کاری کرد باید با عملیات آفندی هیمنه پوشالی آمریکا در این خصوص به تصویر کشیده شود.

وی با بیان این‌که فیلم‌های هالیوودیی فیلم‌هایی هستند که فرهنگ برهنگی را به دیگر کشورها منتقل می‌کنند، افزود: شمار اندکی از فیلم‌های آن‌ها تجاری است همواره با فیلم‌های خود می‌کوشند فرهنگ خود را القاء کنند.

این تهیه‌کننده پیشکسوت سینمای دفاع مقدس با اعتقاد به این‌که با ساخت۴ تا ۵ فیلم مقاومت می‌توان عقبه و هیمنه پوشالی آن‌ها را به تصویر کشید، گفت: هم‌چنین می‌توان بدین وسیله توانمندی‌های‌ ارزشمندمان در عرصه‌های مختلف را نمایش داد. چرا آمریکا با تمام توانمندی‌های نظامی جرأت حمله به ایران را ندارد؟

قهرمانی با بیان این‌که پشت سر هر جریانی در دنیا قدرتی وجود دارد، افزود: این قدرت‌ها هستند که این جریان را هدایت و پشتیبانی می‌کنند این‌که سرمایه‌دار آمریکایی به هالیوود هزینه پرداخت می‌کند در انتظار برگشت سرمایه نیست این سرمایه‌گذاران دولت و حاکمیت هستند.

وی با بیان این‌که در ایران ما با مشکل تأمین اعتبار و هزینه مواجه نیستیم، گفت: مشکل موجود مدیریت سرمایه است ایران کشور فقیری نیست و سرمایه‌های بسیاری دارد نقدینگی‌های ما سرمایه‌های ماست که باید به درستی مدیریت شوند که در این‌صورت است که دستاوردهای خوبی خواهیم داشت.

این تهیه‌کننده پیشکسوت سینمای دفاع مقدس ادامه داد: در این صورت حتی بخش خصوصی با طیب خاطر وارد بخش سینمایی دفاع مقدس می‌شود در هر صورت فضا باید مدیریت شود تا رقابت سالمی ایجاد شود اما متأسفانه هم‌اکنون رقابت ناسالمی میان دستگاه‌های حاکمیتی ایجاد شده است که به عملکرد نادرست و غیر هم‌سو منجر شده است.

قهرمانی با بیان این‌که بخش خصوصی همواره به فکر سود حاصل از سرمایه‌گذاری است، در ادامه خاطرنشان کرد: اگر بانکی باید ۰.۵ درصد از درآمد سود خالصش را هزینه کار فرهنگی کند این اعتبار را برای سفر کارکنانش به کیش هزینه می‌کند البته پرسنل وی هم جزوی از مردم محسوب می‌شوند اما در هر حال هدایت و مدیریت کار باید به دست حاکمیت باشد.

وی با بیان این‌که در همه جای دنیا حمایت و هدایت بخش خصوصی با حاکمیت است، افزود: در کشورهای توسعه‌یافته و در حال توسعه حاکمیت در قبال فرهنگ کشور مسئول است.

این تهیه‌کننده پیشکسوت سینمای دفاع مقدس با بیان این‌که سینمای ایران بنیان پاکی ندارد، تصریح کرد: بنیانش را خاندان پهلوی نهادند بنیاد فرهنگی را فرح پهلوی و ... ما نیز به این فونداسیون دست نزدیم تنها دیوارهای آن را بازسازی کردیم.

قهرمانی شروع کار خود را در سینما با ساخت تله‌فیلم موج سوم دانست و خاطرنشان کرد: در اثر سینمایی حمله فرشتگان هم به پشت پرده صهیونیسم که به قاچاق بدن انسان در افغانستان با همکاری طالبان و آمریکایی‌ها ورود کردیم که همگی بر مبنای واقعیت است.

وی با بیان این‌که صهیونیست‌ها و آمریکایی‌ها برای انسان‌ها در افغانستان ارزشی قائل نیستند، گفت: در فیلم گام‌های شیدایی هم به کارگردانی آقای بهمنی به حضور ناوهای انگلیس در قرن گذشته از طریق هندوستان و مقاومت مردم سیستان و بلوچستان پرداخته شد.

این تهیه‌کننده پیشکسوت سینمای دفاع مقدس با بیان این‌که کارهای سینمایی من با حمایت دولتی بوده است، افزود: اما جذب همین حمایت دولتی به سختی امکانپذیر بود، در تولید یک اثر سینمایی سرمایه‌گذاران و جریانات سیاسی حمایت می‌کنند.

قهرمانی با بیان این‌که برای اکران یک فیلم ناگزیریم مدت‌ها در نوبت بمانیم، گفت: اگرچه کانون‌ها و انجمن‌های مختلف هنری و انجمن تهیه‌کنندگان فعال هستند اما تاکنون به اجماع خاصی نرسیده‌اند که امیدواریم این اجماع هر چه زودتر حاصل شود.

به گفته وی، با فراگیر شدن کرونا سینماها به تعطیلی کشاند که باید با توجه به شرایط موجود اقدامات دیگری برای ساماندهی انجام شود.

این تهیه‌کننده پیشکسوت سینمای دفاع مقدس سینمای پس از دهه ۷۰ را سینمای مقاومت برشمرد و افزود: در حوزه سینمای دفاع مقدس دو دسته از افراد وارد کار شدند دسته نخست کسانی که از دل دفاع مقدس برخاسته بودند نظیر ملاقلی‌پور، حاتمی‌کیا و ... دسته دوم هم کسانی بودند که دستی بر دفاع مقدس نداشتند.

قهرمانی با اشاره به کار دیده‌بان حاتمی‌کیا گفت: دیده‌بان، کاری مستند داستان‌واری بود که در آن ایام ساخته شد. کار بسیار فاخر با داستان بسیار خوب که توانست فضای معنوی جبهه را بخوبی منتقل کند.

وی با بیان این‌که فیلم‌ها از جنگ جهانی اول و دوم بسته به نگاه کشور سازنده ساخته می‌شوند، خاطرنشان کرد: در ۸ سال جنگ تحمیلی ایران و عراق رزمندگان مظلوم واقع شدند. در این جنگ یک کشور در مقابل همه ابرقدرت‌های جهان ایستاد در آن فضا هم حس و حال معنوی حاکم بود همه این موارد باعث شد تا به دفاع مقدس تقدسی داده شود و به فرهنگ تبدیل شود.

این تهیه‌کننده پیشکسوت سینمای دفاع مقدس با بیان این‌که طی این مدت فیلم‌هایی هم به اسم جنگ و ضدجنگ ساخته شدند، افزود: اگر به محتوای آثار سینمایی دفاع مقدس توجه شود همواره می‌کوشد تا فرهنگی را از نوع مقاومت در برابر کشور متخاصم رواج دهد.

قهرمانی با بیان این‌که واژه دفاع مقدس معادل واژه جنگ نبود چون موضع ایران در این جنگ تهاجم نبود، ادامه داد: در این جنگ در صحنه حدود ۳۰ کشور و در پشت صحنه ۷۰ تا ۸۰ کشور از رژیم بعث عراق حمایت می‍‌‌کردند.

وی فیلم‌هایی چون مهمانداری، تنگه ابوقریب را نوعی فیلم ضد جنگ دانست و خاطرنشان کرد: حال آن‌که دفاع ما در این ۸ سال بسیار منطقی بود و به تعبیر حضرت آقا پذیرش آتش‌بس هم منطقی بود. 

این تهیه‌کننده پیشکسوت سینمای دفاع مقدس مجدداً درباره فیلم دیده‌بان حاتمی‌کیا گفت: این فیلم فرهنگ حاکم بر جبهه را به نمایش گذاشت رزمندگان از پس از اعزام وارد فضای جبهه و جنگ شدند و در آن فضا متحول می‌شوند.

قهرمانی با بیان این‌که در سال ۶۰ سیگار برای رزمندگان هم سهمیه‌بندی بود، افزود: اما در سال‌های ۶۲ و ۶۳ اگر کسی قصد داشت سیگاری بکشد باید بدنبال گوشه خلوتی می‌بود چون فضای حاکم این اجازه را نمی‌داد.

وی ادامه داد: حال آن‌که افرادی ناآشنا با این فضاها سناریوهایی نوشتند که به واقعیت نزدیک نبود واقعیت جبهه، خانواده‌های رزمندگان، آزاداگان و شهدا این نبود از جمله فیلم‌های ضد جنگ می‌توان به آثار سینمایی چون دکل، عقاب‌ها و بوی پیراهن یوسف اشاره کرد که به نوعی داستانسرایی است.

این تهیه‌کننده پیشکسوت سینمای دفاع مقدس با بیان این‌که برای ساخت آثار فاخر و ماندگار در حوزه دفاع مقدس باید به مستندات موجود مراجعه کرد، گفت: کتاب‌هایی را که رزمندگان اسلام نوشته‌اند دستمایه‌های بسیار قوی هستند که باید برای فیلم‌سازی مورد توجه قرار گیرد این موارد نه تنها اغراق نیست بلکه منطبق با واقعیات است.

قهرمانی سینمای دهه ۷۰ را سینمای بعد از جنگ و مقاومت برشمرد و افزود: حاتمی‌کیا، شورجه، ملاقلی‌پور همگی دستی برآتش داشتند به نحوی که ملاقلی‌پور پیش از سقوط خرمشهر در آنجا حضور داشت و از نزدیک جنگ را حس کردند و با فرهنگ جنگ آشنا بود.

وی با اشاره به فیلم لیلی با من است در ادامه آن‌را نوعی داستانسرایی دانست و گفت: البته در این فیلم تکه کلام‌های جبهه وجود دارد که نشاط‌آور است البته مجموعه کتاب‌هایی در این‌باره تحت‌عنوان فرهنگ جنگ تدوین و چاپ شده است که باید به آن‌ها توجه شود.

این تهیه‌کننده پیشکسوت سینمای دفاع مقدس با اشاره به ورود برخی تکنولوژی‌ها و تجهیزات در حوزه سینما افزود: فیلمبرداری ملاقلی‌پور در سال ۵۹ با دوربین‌های ۸ و ۱۶ میلی‌متری بود که بعد به ۳۵ میلی‌متری تغییر کرد و هم‌اکنون از دوربین‌های دیجیتال استفاده می‌شود.

قهرمانی با بیان این‌که برای ساخت فیلم ریشه‌دار باید فرهنگ واقعی جبهه را به پشت جبهه منتقل کرد، در ادامه تصریح کرد: فیلم‌هایی که با هدف سرگرمی و فروش بیشتر ساخته می‌شوند پس از مدتی به دست فراموشی سپرده می‌شوند این در حالی است که فیلم‌های عمیق و منطبق با واقعیات با صحنه‌پردازی درست برای سال‌ها در اذهان باقی می‌مانند.

وی در تعریف مقاومت هم گفت: در مقوله مقاومت جبهه حق و باطل وجود دارد که تا ابد این موقعیت‌ها وجود خواهد داشت و در آموزه‌های دینی ما هم به آن تأکید و اشاره شده است فیلم مقاومت به معنای مقاومت حق در برابر باطل است این می‌تواند در همه حوزه‌های اقتصادی(تحریم‌ها)، سیاسی، فرهنگی و ... باشد در ساخت فیلم باید به عرصه‌های مختلف مقاومت توجه شود و نباید به مانند دفاع مقدس در آثار سینمایی داستان‌سرایی شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز