خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

خواهرخواندگی میراث جهانی بازار تبریز و بازار استانبول/ گردشگران بازار تبریز، ۱۰ درصد سال‌های گذشته است

asdasd
کد خبر : ۹۷۲۷۰۲

مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز از انجام پروتکل‌هایی برای تنظیم خواهرخواندگی بین بازار تبریز و بازار استانبول خبر داد و گفت: درحال حاضر تعداد گردشگران این مجموعه میراث جهانی، ۱۰ درصد سال‌های گذشته است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، حسین اسماعیلی سنگری (مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز) با اشاره به آنکه در راستای مرمت اضطراری پروژه‌هایی را تعریف کرده‌اند، گفت: ادامه مرمت اضطراری بازار شتربان (دوه‌چی) را در دستور کار داریم. هرچند مرمت اضطراری این بخش از بازار سال‌های گذشته نیز انجام می‌شد اما از آنجایی که انجام این مرمت‌ها مستلزم اختصاص بودجه است، از این رو هر زمان بودجه و اعتبارات اختصاص یابد مرمت‌ها را ادامه می‌دهیم. 

او ادامه داد: سبک‌سازی طاق‌ها، ترمیم قسمت‌های فرسوده و بازسازی قسمت‌های ریخته شده بازار دوه‌چی را در دست داریم. با توجه به وسعت این بازار هر دوره بخشی از این بازار مرمت می‌شود. 

اسماعیلی سنگری همچنین از مرمت طاق‌های بازار صفی به عنوان یکی دیگر از فعالیت‌های پایگاه میراث جهانی بازار تبریز یاد کرد و گفت: سرکشی و نظارت مرمت بازار تبریز که با مشارکت بازاری‌ها درحال انجام است و صدور پروانه‌های مرمتی به صورت مستمر تحت نظارت پایگاه میراث جهانی نیز از دیگر فعالیت‌های این روزهای پایگاه است.

او درخصوص انجام پژوهش‌ها نیز گفت: پژوهشی درخصوص مدیریت بحران در بازار تبریز را در دست داریم. با توجه به آنکه ممکن است در هر زمانی با بحرانی در خصوص بازار تبریز روبه رو شویم درصدد آن هستیم تا به پلن مدیریتی در خصوص مدیریت بحران دست یابیم تا شرح وظایف ارگان‌های مختلف مشخص شده باشد. بعد از آتش سوزی که در بازار تبریز رخ داد، مطالعات گسترده‌ای درخصوص مدیریت بحران آتش سوزی انجام شد، اکنون نیز قصد داریم قبل از وقوع سایر بحران‌ها مانند زلزله و حتا آسیب‌هایی که می‌توانند تبدیل به بحران شوند، پلن مدیریت بحران و شرح وظایف ارگان‌های مختلف را تعریف و تبیین کنیم. بازار، تک بنا نیست بلکه ۲۷ هکتار طاق و گنبد است و وقتی از بزرگ‌ترین سازه سر پوشیده آجری دنیا صحبت می‌شود، مدیریت بحران آن بسیار اهمیت دارد. 

مدیر پایگاه میراث جهانی بازار تبریز درخصوص بهره گیری از تجربیات بین‌المللی برای مدیریت بحران در بازار تبریز گفت: در خصوص بازارهای تاریخی، ایران حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و ازجمله قدیمی‌ترین مراکز فعال در این حوزه است از این رو تجربیات جهانی در بسیاری از موارد، از تجربیات ایران در این خصوص استفاده می‌کند. 

او تصریح کرد: سال گذشته برای حضور در اجلاس بین‌المللی به استانبول رفتم و طی سخنرانی و تعاملی که عوامل شهرداری استانبول داشتم، آنها از تجربیات ما درخصوص بازار استانبول بهره  جستند. بعد از آن نیز در صدد تبادل تجربیات برآمدیم. اکنون نیز درصدد تعریف پروتکل خواهر خواندگی بین بازار تبریز و بازار استانبول هستیم. این خواهرخواندگی از طرف اداره کل میراث و گردشگری آذربایجان شرقی، استانداری و کنسولگری ترکیه در تبریز در حال پیگیری است. اگر این مهم محقق شود می‌توانیم بیش از گذشته از تجربیات یکدیگر استفاده کنیم.

اسماعیلی سنگری با اشاره به شرایط شیوع ویروس کرونا و نبود گردشگر در مجموعه میراث جهانی بازار تبریز، اذعان داشت: درحال حاضر نه تنها گردشگر خارجی نداریم بلکه گردشگران داخلی نیز کمتر سفر می‌کنند و درواقع می‌توان گفت بیشتر مردم تبریز هستند که برای خرید به بازار سر می‌زنند و در شرایط فعلی تعداد گردشگران داخلی نیز بسیار اندک است و می‌توان گفت تنها ۱۰ درصد سال‌های گذشته است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز