خبرگزاری کار ایران

در برنامه «به وقت ایران» بررسی شد؛

نزدیک به ۲۰ میلیون دهک پایین رو به بحران داریم/ اقتصاد و خانواده لازم و ملزوم هستند

asdasd
کد خبر : ۹۷۲۳۱۲

برنامه «به وقت ایران» شب گذشته یکم مهرماه ۹۹ موضوع «مهارت آموزی در حیطه اقتصاد خانواده» را مورد بررسی قرار داد.

به گزارش ایلنا، اسماعیل جلیلی؛ مشاور وزیر اقتصاد و دارایی و سید سلمان ذاکر؛ نماینده مجلس از شهراستان ارومیه و عضو کمسیون اجتماعی مجلس به عنوان کارشناسان مهمان در این قسمت از برنامه «به وقت ایران» ابعاد مختلف موضوع «مهارت آموزی در حیطه اقتصاد خانواده» را مورد بحث قرار دادند.

اسماعیل جلیلی؛ مشاور وزیر اقتصاد و دارایی در ابتدای برنامه درمورد مدیریت اقتصاد خانواده ضمن تشریح مفهوم اقتصاد در خانواده گفت: یکی از نقیصه‌های کشور ما نداشتن سواد و مهارت کافی برای بهره بردن از اقتصاد به بهترین نحو است.

سلمان ذاکر؛ نماینده شهراستان ارومیه و عضو کمسیون اجتماعی مجلس هم درمورد لزوم مهارت و سواد اقتصادی خانواده ها گفت: اقتصاد و خانواده لازم و ملزوم هستند و باید سواد اقتصادی را به واسطه آموزش افزایش داد تا منابع و درآمد محدود را با مخارج هنگفت تعدیل کنیم. این امر هم در منازل و دانشگاه ها هم در اماکن عمومی مثل مساجد قابل آموزش است.

شهرام شکیبا که اجرای برنامه «به وقت ایران» را برعهده دارد، درمورد زندگی تجملی برخی مسئولان و توقع قناعت از مردم در زمینه اقتصادی پرسید و جلیلی توضیح داد: این قیاس خاص است و اگر مدیری تجملی زندگی می‌کند، مردم نباید تابع او باشند و این امر غلط است و تعارض جدی دارد. هر فرد به عنوان سرپرست خانواده براساس داشته ها و درآمدهای خودش برنامه‌ریزی می‌کند. اینکه افراد دارایی هایی از راه مشروع یا غیرمشروع دارند، دلیل نمی‌شود ما از مدیریت اقتصادی خانواده خود دست بکشیم!

جلیلی گفت: دوره ای ما با اندک درآمد پاسخگوی زندگی بودیم، اما روند فرهنگ که ما را به سمت مصرف زیاد برده، باعث خروج از چهارچوب آرام زندگی شده است. بین مصرف و مصرف‌گرایی باید تفکیک قائل شویم. مصرف‌گرایی منجر به رسوب سرمایه و احتکار می‌شود.

سلمان ذاکر در ادامه درمورد علت مصرف‌گرا شدن خانواده‌ها بیان کرد: سهل انگاری و تنبلی در دین اسلام مذموم است. با فقیر شدن عده ای و سرمایه دار شدن گروهی دیگر این فرهنگ اسلامی تحت الشعاع قرار گرفته و افراد  فکر می‌کنند با کار نکردن باید پول به دست بیاوردند!  

او گفت: قانون و مدارس باید خلا مهارت اقتصادی خانواده ها را پر کنند. دانشگاه ها، مدارس و مراکز فنی و حرفه ای می‌توانند این مهارت‌ها را به افراد بیاموزند. پدر و مادر هم می‌توانند براساس تجربه هایشان به فرزندانشان آموزش اقتصادی بدهند. 

جلیلی درمورد زمان آموزش اقتصادی توضیح داد: از دوره پیش دبستانی باید به بچه ها بحث‌های اقتصادی مثل سپرده‌گذاری، بهره و...را یاد داد و از ظرفیت دوازده سال مدرسه بهره برد. کشورهای زیادی به این مقوله وارد شده اند و از سن پایین بچه ها رابا اقتصاد خانواده آشنا می‌کنند.  

در ادامه سهراب دل انگیزان؛ استاد دانشگاه که مهمان مجازی برنامه بود، درمورد آموزش مهارت‌های اقتصادی به خانواده ها گفت: رفتارهای اقتصادی اگر درست نباشد فاجعه آفرین است. از دهه ۶۰ به این طرف کشورهای مختلف درس‌های اقتصاد را در دوره اول و دوم دبیرستان آموزش می دهند. یادگیری مهارت اقتصادی باید از آموزش و پروش آغاز شده و در دانشگاه ها تقویت شود. ما مکلف هستیم حوزه مهارت و بینش اقتصادی را پشتبانی کنیم تا مردمی با رفتار اقتصادی صحیح داشته باشیم.

ذاکر در ادامه صحبت‌های دل انگیزان و درمورد کسب بینش اقتصادی گفت: آموزش اقتصادی در دنیا از مقطع دبیرستان آغاز می‌شود چراکه واژه های اقتصادی سنگین است و برای مقاطع ابتدایی سخت است. 

او تصریح کرد: که باید مباحث عمومی را یاد گرفت و قدرت تحلیل پیدا کرد بعدبه موضوعات اقتصادی وارد شد. ما تابه حال در تلویزیون چند برنامه مهارت آموزی اقتصادی داشته ایم؟ ما نماینده های مجلس چه قدمی در این راه برداشته ایم؟ پس ما نقص داریم.

ذاکر ادامه داد: بینش از تجربه پدر و مادر و مساجد و منبر به دست می آید. امروز ۵۰ میلیون نفر در بورس فعالیت دارند. خیلی از آنها کم سن هستند. فرهنگ‌سازی عمومی موجب رشد بورس شده است. مجلس می‌تواند قانونی وضع کند که افراد با این قانون وارد فضای اقتصادی شوند. باید از افراد موفق در اقتصاد رمزهای مهارتی بگیریم تا فرهنگ سازی اقتصادی صورت بگیرد. 

جلیلی گفت: بینش درحوزه سیاست قانون‌گذاری می‌خواهد. موسسات در قالب داستان‌های کودک و نوجوان درمورد حوزه پولی و مالی اقداماتی داشته اند البته باید به صورت بنیادی انجام شود و تا مقطع دانشگاه ها ادامه پیدا کند. امروز ۵۰ میلیون سهام‌دار عدالت داریم، اما چند نفر می‌توانند در مورد سهام‌شان تصمیم گیرنده باشند؟  

جلیلی درمورد بحران‌ها و عملکرد خانواده ها در این حوزه ها گفت: عدم تعادل همیشه همه چیز را بهم می‌ریزد. 

ذاکر درمورد نقش دولت و قانون در شرایط بحرانی گفت: وضعیت معیشت مردم خوب نیست. دولت و قانون در این مواقع باید به داد مردم برسند و نظام جامع رفاه و تامین اجتماعی گفته در مواقع حساس دولت باید دست مردم را بگیرد. ماده دو تامین اجتماعی شامل بخش بیمه ها، حوزه حمایتی و توان بخشی است. نزدیک به ۲۰ میلیون نفر دهک پایین رو به بحران داریم. اگر قانون به موقع حمایت کند، طبیعی است که این گروه ها در مواقع بحرانی هم می‌توانند روی پای خودشان بایستند.

در ادامه بحث درمورد مهارت آموزی در حیطه اقتصاد خانواده جلیلی درمورد ورود تامین اجتماعی گفت: جامعه باید بیاموزد به چه نحو از منابعی که به دست می آورد نیازهایش را تامین کند. در جامعه اقشاری داریم که شرایط عادی ندارند و تامین اجتماعی اینجا وارد می‌شود چون افراد این چنینی شرایط تامین ندارند، اما اینکه توقع داشته باشیم دولت همه جامعه را به سمت تامین ببرد امکان پذیر نیست. 

ذاکر درمورد نقش مجلس در کسب درآمد و مهارت آموزی خانواده ها گفت: اصل بر این است که خانواده خودش را تامین کند و معنا ندارد همه را محتاج دولت کنیم چون مالکیت خصوصی زیر سوال می رود. اقشار کم درآمد در کشور ما زیاد است. 

در ادامه ذاکر به یارانه های دولتی به عنوان کمکی به مردم کم درآمد اشاره کرد و شهرام شکیبا با مثال‌هایی عنوان کرد که این کمک‌ها بیشتر شبیه مسکن است و تا کی می توان به این مسکن‌ها برای مشکلات اقتصادی دلخوش بود؟! 

ذاکر هم در ادامه همین بحث عنوان کرد: اقتصادی که مریض است باید مسکن بخورد تا روی پای خوردش بماند. باید ببینیم چرا  اقتصاد ما مریض است؟! 

لازم به ذکر است برنامه «به وقت ایران» با رویکرد مهارتی به تهیه‌کنندگی علیرضا عاصم‌یوسفی روزهای یکشنبه و سه‌شنبه از ساعت ۲۱:۴۵ تا ۲۳ به صورت زنده روی آنتن شبکه آموزش می‌رود.

تکرار این برنامه نیز روزهای دوشنبه و چهارشنبه ساعت از ساعت ۲۳ خواهد بود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز