خبرگزاری کار ایران

آغاز نخستین بررسی باستان‌شناختی شهرستان‌های جوین و جُغَتای خراسان رضوی

asdasd
کد خبر : ۹۷۱۷۲۶

سرپرست هیات باستان‌شناسی از شروع پروژه بررسی باستان‌شناختی شهرستان‌های جوین و جُغَتای استان خراسان رضوی خبر داد.

به گزارش ایلنا، آزیتا میرزایی (سرپرست هیات باستان‌شناسی) با اعلام خبر آغاز نخستین بررسی باستان شناختی شهرستان های جوین و جُغَتای خراسان رضوی، اهداف این بررسی را شناخت کم و کیف آثار باستانی این دو شهرستان اعلام کرد.

او با بیان اینکه تاکنون این شهرستان‌ها مورد بررسی قرار نگرفتند، تصریح کرد: دومین هدف این پروژه تکمیل بخشی از نقشه باستان‌شناسی کشور است.

گفتنی است، شهرستان جغتای در موقعیت جغرافیایی شمال شرق کشور و غرب استان خراسان رضوی و شمال غرب شهرستان سبزوار واقع شده است. تاریخ جغتای نشان می‌دهد که این شهر بیش از ۱۵۰سال سابقه مرکزیت و حاکم‌نشینی داشته و به عنوان مرکز حکومت و ولایات ثلاث (جغتای، بام و صفی آباد و میان آباد) نقش عمده‌ای از نظر سیاسی و اجتماعی در منطقه ایفا کرده است.

شهرستان جوین، به مرکزیت شهر نقاب نیز یکی از شهرستان‌های استان خراسان رضوی و مشتمل بر دو بخش مرکزی و عطاملک است. جوین یا گویان، از دیدگاه جغرافیای تاریخی ولایت، سرزمین یا دشت وسیعی است که دو شهرستان جغتای و جوین امروزی را شامل می‌شود. در معجم‌البلدان یاقوت حموی مرزهای این ولایت وسیع، از بسطام تا نیشابور بوده و در سمت جنوب، به بیهق و در سمت شمال، به جاجرم می‌رسیده‌است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز