خبرگزاری کار ایران

داور بخش هنرهای جدید جشنواره هنرهای تجسمی جوانان:

موضوعات عاطفی و زنان بیشترین توجهات را به خود مشغول کرده‌اند

asdasd
کد خبر : ۹۷۰۱۹۹

احمد نادعلیان با اشاره به موضوعات منتخب هنرمندان نسل جوان برای این بخش گفت: موضوعات عاطفی و مسائل زنان در اجتماع در هنرهای جدید نسل جوان به چشم می‌خورد که بیشتر آنها در قالب ویدئواینستالیشن و چیدمان اجرا شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، امسال برخلاف دوره‌های گذشته خود نه تنها در قالب کارگاهی برگزار نشد بلکه یک شهر یا استان خاص را نیز برای برگزاری انتخاب نکرد. 

شیوع ویروس کرونا سبب شد تا تمام کارگاه‌های این دور از جشنواره هنرهای تجسمی جوان در قالب آنلاین و به صورت مجازی برگزار شود که البته با وجود سختی‌ها و چالش‌هایی که به همراه داشت، تجربه‌ای جدید برای هنرمندان نسل جدید رقم زد. 

احمد نادعلیان (استاد کارگاه و داور بخش هنرهای جدید بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران) با اشاره به آنکه تاکنون در دوره‌های گذشته جشنواره هنرهای تجسمی جوانان، بخش هنرهای جدید در قالب کارگاهی برگزار شده است و جنبه رقابتی نداشت، گفت: انسان نخستین بار بود که بخش هنرهای جدید به صورت رقابتی در فراخوان جشنواره هنرهای تجسمی جوانان گنجانده شد. باتوجه به آن که سابقه‌ای از این جهت وجود نداشت و نهادینه نشده بود انتظار حضور تعداد زیادی از شرکت‌کنندگان را نداشتیم. آثاری به این جشنواره ارسال شدند و باتوجه به آن که مسئول انتخاب آثار نیز خودم بودم، از میان آن‌ها  ۶ نفر را را مناسب تشخیص دادم و درصدد برگزاری کارگاه‌های مجازی با آنها بر آمدم. البته تعدادی از آثار نیز با توجه به تعاریف بین‌الملل می‌توانستند در حوزه هنرهای جدید قرار بگیرند اما از آنجا که ما در این جشنواره کارگاه‌های مختلف ازجمله نقاشی و غیره را داشتیم از این جهت جهت با تعاریف هنرهای جدید که در ایران وجود دارد به انتخاب آثاری نشستیم که مربوط به چیدمان، اجرا و از این دست آثار بود.

او ادامه داد: هرچند در برگزاری کارگاه‌ها در حوزه هنرهای جدید با برخی مشکلات روبرو بودیم چراکه با توجه به ویژگی هنرهای جدید که نیازمند زمان بیشتری برای خلق اثر نسبت به سایر بخش‌های هنری تجسمی است، به دلیل دشواری‌های کار اجرا، درخواست داشتیم تا یک هفته جلوتر این کارگاه برگزار شود اما فقط یک روز دوتا توانستیم این کار را انجام دهیم.

نادعلیان با تاکید بر آن که نمی‌توان طی سه روز درصدد اجرای یکی از ایده‌های مدنظر در عرصه هنرهای جدید  از پایه برآمد یادآور شد: از آنجایی که هنرهای جدید مبتنی بر فکر یا شی‌ء آماده است از این رو با یک اثر نمی‌توان در خصوص هنرمند قضاوت کرد. از این رو از شرکت‌کنندگان خواستم تا پیشینه قبلی خود را به شکل pdf آماده کنند، برای کارشان بیانیه یا متن بنویسند، حتی تجربه قبلی خود را می‌توانستند ارائه دهند. البته تمام این مهم ازجمله نواقصی بود که در فراخوان جشنواره هنرهای تجسمی جوان شاهد بودیم که باید مد نظر قرار می‌گرفت. 

این هنرمند عرصه هنرهای محیطی تصریح کرد: بعد از انتخاب هنرمندان جوان درصدد برگزاری کارگاه در قالب مجازی برآمدیم.  چند هنرمند کارهای خود را به صورت چیدمان ارائه دادند و تعدادی از آنها نیز چیدمان اثر خود را به صورت توضیح، ترسیم و بازآفرینی دیجیتالی ارائه کردند. باتوجه به شاخص‌های دشواری که مدنظر داشتیم و باید به جای انتخاب اثر شخصیت فردی را که کلیات آن اثر را خلق کرده می‌دیدیم از میان ۶ نفر فقط ۴ نفر توانستند کار خود را کامل انجام و ارائه دهند. به اتفاق دو هنرمند صاحب‌نظر که در داوری نهایی مرا همراهی می‌کردند، آثار را دیدیم و با وجود آن که تعدادی از این هنرمندان آن در مقطع هنرستان تحصیل می کنند همه با هم متفق‌القول نظر بودیم که این هنرمندان نسبت به سنشان از منطق هنری بسیار خوبی برخوردار هستند.

در بخش هنرهای جدید بیست و هفتمین جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران یک برگزیده و دو تقدیر شده معرفی شدند که در بین آنها ابوالفضل عسکری (مشهد، متولد ۱۳۷۶) برگزیده و آلاء دهقانی و فاطمه مرتضوی تقدیرشدگان این بخش هستند. نادعلیان درخصوص انتخاب این هنرمندان به عنوان برترهای بخش هنرهای جدید این دور از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان ایران، گفت: پیشینه اثر، جدید بودن ایده و فکر، مسبوق به سابقه نبودن اجرای چنین طرحی در ایران، انطباق ایده و اجرا ازجمله معیارهای داوران برای انتخاب آثار بود. تنها دلیلی که سبب شد تا نتوانیم هر چهار نفره راه یافته به مرحله نهایی را انتخاب کنیم قواعد جشنواره بود. 

موضوعات عاطفی و زنان بیشترین توجهات را به خود مشغول کرده‌اند

او در خصوص گرایش هنرمندان نسل جوان به بخش هنرهای جدید و موضوعاتی که بیشتر برای این بخش انتخاب می‌کنند، گفت: ویدئو اینستالیشن و چیدمان بیشترین گرایش بخش هنرهای جدید در در این دوره از جشنواره هنرهای تجسمی جوانان بود ضمن آنکه موضوعات مختلف از سوی هنرمندان جوان مدنظر قرار گرفته بود که از آن جمله می‌توان به موضوعات عاطفی که با خاطرات سر و کار دارد، مسائل زنان در اجتماع، آفرینش در وجود و موضوعات محیط زیستی مدنظر هنرمندان جوان این دوره از جشنواره بود.

هرچند یکی از ویژگی‌های برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی جوانان برگزاری جشنواره در قالب کارگاه‌هایی است که با حضور اساتید و  هنرمندان جوان برگزار می‌شود اما به دلیل شیوع ویروس کرونا این دوره از جشنواره به صورت مجازی و آنلاین برگزار شد. نادعلیان در خصوص چالش‌هایی که در خصوص برگزاری آنلاین کارگاه‌های بخش هنرهای جدید با آن رو به رو بود، گفت: از آنجا که چندین ماه است که درصدد برگزاری کارگاه‌های هنرهای جدید به صورت آنلاین هستم از این رو تجربه برگزاری چنین کارگاه‌هایی را در قالب آنلاین داشتم. اگر می‌خواستیم هنرمندان این بخش را در یک مکان جمع کنیم و سه روز به آنها فرصت دهیم تا آثار خود را در این حوزه انجام دهند نتیجه کار در قالب هنرهای محیطی ظاهر می‌شد. شاید نتیجه کار خوب می‌شد اما اجراها دم‌دستی‌تر می‌بودند. وقتی یک فرد این امکان داشته باشد تا در محل زندگی خود و ابزارهایی که در اختیار دارند به خلق اثر بپردازد قابلیت مثبت خواهد بود چراکه دست هنرمند برای خلق اثر و ایده باز است. تنها نگرانی که در این خصوص وجود دارد راستی‌آزمایی اثر است. این مهم نیز از طریق محک زدن هنرمندان توسط داوران در طول مصاحبه‌های کارگاه‌های آنلاین محقق می‌شود. در واقع می‌توان گفت بر اساس تجربه داوران این تصمیم‌گیری انجام می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز