خبرگزاری کار ایران

کشف یک تدفین به شیوه اسلامی در آذربایجان غربی

asdasd
کد خبر : ۹۷۰۰۸۳

در حین اجرای پروژه گمانه‌زنی به منظور تعیین عرصه و پیشنهاد حریم گوک تپه استان آذربایجان غربی یک اسکلت انسانی به شیوه تدفین اسلامی (سمت راست صورت به سمت غرب و سر در راستای جنوب) مشاهده شد.

به گزارش ایلنا، ایمان روناسی (سرپرست هیئت باستان‌شناسی) گفت: گوک تپه در میان بافت روستایی (ساخت و سازهای بی‌رویه و بدون نقشه) با مالکیت شخصی و دارای سند رسمی در استان آذربایجان غربی، جنوب دریاچه ارومیه و در بخش مرکزی شهرستان مهاباد قرارگرفته است.

او با بیان این نکته که با تصویب هیئت وزیران در تاریخ ۲۵/۴/۱۳۹۶ این روستا مرکز دهستان مکریان شرقی بخش مرکزی شهرستان مهاباد در استان آذربایجان غربی به شهر تبدیل شد، تصریح کرد: عرصه ظاهری تپه کاملا در تصرف منازل مسکونی قرار گرفته و چنان ضربه جبران‌ناپذیری به بافت و حرمت تاریخی تپه وارد آمده که هرگز قابل جبران نخواهد بود.

این باستان‌شناس افزود: وسعت مخدوش شده این تپه با ۷۵ متر طول تقریبی در جهت شمالی- جنوبی و عرض تقریبی ۹۰ متر در جهت شرقی- غربی، مساحتی در حدود۱ هکتار را دربرمی‌گیرد.

روناسی با بیان اینکه سطح تپه (راس تپه) غیر قابل رویت و غیر قابل دسترسی است گفت: قسمتی از یال غربی تپه از دست ساخت و ساز در امان مانده و این دامنه با شیب تند ۳۰ درجه، تنها قسمتی از تپه است که می‌توان سطح تپه (عاری از ساخت و ساز) را مشاهده کرد.

این باستان‌شناس اظهار داشت: طی مدت ۷ روز کاری در قالب پروژه گمانه زنی به منظور تعیین حریم و پیشنهاد عرصه گوک تپه، ۲۰ گمانه به ابعاد ۱۰۰ در ۱۰۰ سانتیمتر در اطراف تپه و با فاصله از عرصه ظاهری تپه، در معابر و یا حیاط خانه‌های اهالی اطراف تپه ایجاد شد که رینگ اول گمانه‌های تعیین حریم پروژه را کامل کرد.

او خاطرنشان ساخت: تمامی گمانه‌های رینگ اول به لایه باستانی (لایه برجا) برخورد کرد و در نتیجه، کاوش در همان سطح متوقف و گمانه دیگری در همان راستا با فاصله مشخص ایجاد شد.

این باستان‌شناس گفت: در رینگ اول و درگمانه شماره ۲ در عمق ۱۶۲- سانتیمتری نسبت به BM یک اسکلت انسانی به شیوه تدفین اسلامی (سمت راست صورت به سمت غرب و سر در راستای جنوب) مشاهده شد.

او با اشاره به اینکه تپه در میان بافت روستایی و عرصه ظاهری آن کاملا در تصرف منازل مسکونی قرار گرفته و ضربه جبران ناپذیری به بافت تاریخی تپه وارد آورده است، افزود: سازه‌های ۲ و یا ۳ طبقه روی عرصه تپه ساخته شده که بعضاً برای ساخت این منازل عمقی بیش از ۳ مترروی سطح تپه حفر شده که در نتیجه لایه‌های فرهنگی تپه را کاملاً از بین برده است.

وی در پایان ابراز امیدواری کرد: با مشخص شدن عرصه و حریم تپه و تهیه نقشه از ساخت و سازهای مخرب و بی‌رویه و تخریب بیشتر تپه جلوگیری شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز