خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

کشف محوطه‌های جدید پیش از تاریخ در حدفاصل شهر سوخته و مرز افغانستان/ گردشگری دریایی ایران و عمان دوباره راه‌اندازی می‌شود/ از سر گیری تورهای بازنشستگان کشوری به سیستان و بلوچستان

asdasd
کد خبر : ۹۶۹۵۹۴

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: حضور قطار گردشگری در استان می‌تواند تاثیرات بسزایی در حوزه گردشگری داشته باشد. هرچند این قطار فعلاً در بخش‌های مختلف خارج از استان فعال‌تر است و ایستگاه پایانی آن زاهدان است اما می‌توان در آینده برنامه‌هایی برای ادامه مسیر در استان سیستان و بلوچستان تعریف کرد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا جلال‌زایی (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان) گفت: با توجه به آنکه منطقه در وضعیت سفید به لحاظ شیوع ویروس کرونا قرار دارد از این رو بر آن شدیم تا اقداماتی را در حوزه گردشگری انجام دهیم. طی دو هفته گذشته شاهد فعال شدن پروازها به زاهدان بودیم. در عین حال موفق شدیم زمان پرواز را به گونه‌ای تنظیم کنیم که مسافران شب ماندگاری در استان داشته باشند. با توجه به ساعت پروازها موفق شدیم سفرهای یک روزه به استان سیستان و بلوچستان و طراحی کنیم و حداقل یک شب ماندگاری را برای مسافران داشته باشیم. این امر تاثیر خاصی در حوزه گردشگری استان خواهد داشت. 

تورهای بازنشستگان کشوری

 او ادامه داد: با بیمه تامین اجتماعی و سایر ارگان‌های مرتبط با سفر بازنشستگان به تعاملاتی در خصوص راه‌اندازی مجدد تور بازنشستگان دست یافتیم. قبل از کرونا شاهد برگزاری این تورها و حضور بازنشستگان کشوری در استان سیستان و بلوچستان بودیم که بازخورد بسیار خوبی داشت. اکنون درصدد آن هستیم مجددا تورهای بازنشستگان را به استان سیستان و بلوچستان راه‌اندازی کنیم.

قطار گردشگری

 جلالزایی در ادامه از راه‌اندازی قطار گردشگری در سیستان و بلوچستان خبر داد و گفت: حضور قطار گردشگری در استان می‌تواند تاثیرات بسزایی در حوزه گردشگری داشته باشد. هرچند این قطار فعلاً در بخش‌های مختلف خارج از استان فعال‌تر است و ایستگاه پایانی آن زاهدان است  اما می‌توان در آینده برنامه‌هایی برای ادامه مسیر در استان سیستان و بلوچستان تعریف کرد. 

چابهار در صدر پر مسافرها

مدیرکل میراث و گردشگری سیستان و بلوچستان در ادامه از ضریب اشغال ۳۰ درصدی هتل‌های استان خبر داد و گفت: در حال حاضر چابهار بیشترین ضریب اشغال را به خود اختصاص داده است. ضمن آنکه طرح‌هایی برای توسعه گردشگری دریایی در این منطقه تعریف شده. رایزنی‌هایی با کشور عمان برای ازسرگیری توسعه گردشگری دریایی انجام شده. هرچند قرار بود کشتی کروز در این مسیر فعال شود اما به دلیل شیوع کرونا محقق نشد. سعی ما بر آن است تا طی دو ماه آینده این مهم را محقق و گردشگری دریایی را بین ایران و عمان فعال سازیم. در حال حاضر صحبت‌هایی با مسئولان عمان انجام شده و آنها نیز تلویحا پذیرفته‌اند.

شهر ادیمی، شهر ملی خامه دوزی

او با اشاره به آخرین ثبت‌های انجام شده در این استان گفت: شهر ادیمی سیستان را به عنوان شهر ملی خامه‌دوزی معرفی کردیم چراکه تلفیق خامه‌دوزی و سوزن‌دوزی ایرانشهر می‌توانست تلفیقی جدید و نو در حوزه صنایع دستی به حساب می‌آید و مورد توجه قرار گیرد. در عین حال وحدت رویه‌ای که بین صنعتگران سیستانی وجود دارد، مورد توجه قرار گرفته است.

کشف محوطه‌های جدید

جلال‌زایی همچنین از کشف سه محوطه جدید میان شهر سوخت و مرز افغانستان خبر داد و گفت: هنگام اجرای پروژه لوله‌گذاری برای گازکشی از آنجا که بخشی از این لوله‌گذاری از داخل حریم شهر سوخته عبور می‌کرد بر آن شدیم تا بررسی‌هایی در این منطقه داشته باشیم. در حین ارزیابی این مهم که آیا گذر خط لوله گاز به حریم شهر سوخته آسیب وارد می‌کند یا خیر موفق شدیم تا سه محوطه جدید را کشف کنیم. این محوطه‌ها ازجمله محوطه‌های اقماری شهر سوخته به حساب می‌آیند  و دارای قدمت دوران پیش از تاریخ هستند. 

 او ادامه داد: نیاز است محوطه‌ها کاوش شوند تا بر اساس یافته‌های آن کاوش تصمیم بگیریم چه اتفاقاتی در این محوطه‌ها رخ خواهد داد. باتوجه به یافته‌هایی از جمله عوارض طبیعی و سفال که بیشتر آنها شبیه سفال‌های شهر سوخته هستند قدمت این محوطه‌های جدید به بیش از ۵ هزار سال پیش بازمی‌گردد. کشف کوزه‌های کوچک و سفال‌هایی که دارای طرح و نقش هستند ازجمله یافته‌های دیگر این بررسی‌هاست. درحال حاضر نیز این یافته‌ها در موزه جنوب شرق نگهداری می‌شوند. 

 البته به گفته مدیرکل میراث و گردشگری سیستان و بلوچستان با وجود کشف و محوطه‌های جدید کار لوله‌گذاری متوقف نشده چراکه به محوطه‌های تازه کشف شده آسیبی وارد نمی‌کند. 

به گفته جلال‌زایی، برنامه کاوش در این محوطه‌ها تهیه شده و امید است بودجه و مجوزهای لازم برای انجام کاوش طی سال جاری تامین و صادر شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز