خبرگزاری کار ایران

بهروز مفید در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

اختلافات تلویزیون و وزارت ارشاد ریشه سیاسی دارد/ تولید سریال‌های سطحی در شبکه نمایش خانگی را نمی‌توان انکار کرد/ ضوابط ثابتی برای تولید در صداوسیما وجود ندارد

asdasd
کد خبر : ۹۶۹۴۰۰

مدیر اسبق شبکه ۵ سیما که سابقه حضور در شورای پروانه نمایش ویدئویی وزارت ارشاد هم دارد، تاکید دارد که نظارت بر تولیدات نمایش خانگی باید در سازمان سینمایی باقی بماند و نظارت سازمان صداوسیما موجب ایجاد تناقضاتی می‌شود که ماهیت تولیدات این عرصه را با مشکل روبرو می‌کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بهروز مفید، تهیه‌کننده تلویزیون که سابقه مدیریت شبکه ۵ سیما را در کارنامه کاری خود دارد، با اشاره به تصمیم واگذاری نظارت بر شبکه نمایش خانگی به تلویزیون گفت: این موضوع را باید از دو جنبه نگاه کرد. نخست بحث واگذاری مسئولیت‌ها از وزارت ارشاد به سازمان صداوسیما است. این موضوع یک بحث مدیریتی و تا حد زیادی سیاسی است. تا امروز نظارت و اعطای مجوز به تولیدات شبکه نمایش خانگی توسط وزارت ارشاد انجام می‌شد که یکی از ارکان نظام است و از آن طرف هم صداوسیما هم یک ارگان حکومتی است و جزوی از همین نظام است. اینکه فکر کنیم به دلیل سهل‌انگاری در تولید برخی آثار شبکه نمایش خانگی و نبود نظارت کافی در این زمینه، قرار است این موضوع به صداوسیما واگذار شود؛ سطحی‌نگری است چراکه با تغییر دولت‌ها و تغییر نگاه‌ها ممکن است در آینده اتفاق‌های دیگری در شبکه نمایش خانگی بیفتد. پس به نظرم موضوع فراتر از این موضوعات و یک سیاستگذاری کلان است و خیلی هم به بیانیه‌های اصناف توجهی ندارد و گویی تصمیم‌ها در جای دیگری و با هدف‌های دیگری در حال گرفته شدن است. 

وی در ادامه گفت: نکته دوم در این باره این است که آیا با واگذاری حق نظارت و مجوز به صداوسیما اتفاق خوبی برای تولیدات این عرصه می‌افتد؟ واقعیت این است که صداوسیما برای خودش ضوابطی دارد که اگر قرار باشد همان ضوابط با همان شدت به شبکه نمایش خانگی منتقل شود خروجی این دو فرمت یکی خواهد شد. صداوسیما خودش در حال تولید محصولاتی منطبق با خطوط قرمز و ممیزی‌ها و ضوابط خودش است و چه نیازی است آن خط کشی را به تولیدات شبکه نمایش خانگی هم بکشاند؟ اصلا اگر قرار باشد با این نگاه تولید شود که همین الان هم تلویزیون روزی سه چهار سریال با همین فرمت به صورت رایگان پخش می‌کند. پس می‌تواند بقیه تهیه‌کنندگان و سرمایه‌گذاران را هم جذب سازمان کند و همه تولیدات در همان تلویزیون شکل بگیرد. اما اگر قرار است با ضوابطی متفاوت از تلویزیون به سراغ شبکه نمایش خانگی برویم باید این ضوابط و متر و معیارهای آن را به صورت شفاف تعریف کرد. صداوسیما باید توضیح دهد که این تفاوت به چه شکل خواهد بود؟ پرسش دیگری که مطرح می‌شود اگر قرار باشد سازمان صداوسیما ضوابط متفاوت‌تر و بازتر برای تولیدات نمایش خانگی اتخاذ کند این موضوع پاشنه آشیل تولیدات تلویزیون نمی‌شود؟ آنوقت با سیاست یک بام و دو هوا روبرو خواهیم بود که در دو جهت خلاف یکدیگر در حال حرکت است. این دوگانگی یک تناقض برای سازمان است که به نظر می‌آید در آینده با چالش‌های جدی‌ روبرو شود. 

مفید که سابقه حضور در شورای پروانه نمایش ویدئویی سازمان سینمایی را دارد،‌ با اشاره به ضعف تولید محتوای مناسب در شبکه نمایش خانگی که گاه با سطحی‌نگری همراه است، گفت: به نظرم باید یکبار به صورت جدی این موضوع مطرح شود که اشکال کار در تولیدات نمایش خانگی کجا بود؟ من هم معتقدم که در برخی موارد زیاده روی‌هایی صورت گرفت. در شبکه نمایش خانگی یکی از مشکلاتی که به تولید آثار لطمه می‌زند نگاه صرفا اقتصادی تهیه‌کنندگان است که به هر قیمت به فروش آثارشان فکر می‌کنند. یکی از انتقاد‌های من در زمان حضورم در شورا این بود که فضای تولیدات نمایش خانگی خالی از محتوای مناسب و درست است. شاید به این دلیل که صدا و سیما از آن طرف بیشتر بار تولیدات خانواده محور را به دوش می‌کشد این کفه ترازو تعادلش به هم خورده است و در تولیدات نمایش خانگی شاهد ساخت آثاری هستیم که از لحاظ محتوا گاهی قابل تماشا کردن هم نیستند. به نظر می‌رسد یکی از دلایلی که امروز هجمه‌ها علیه تولیدات نمایش خانگی بیشتر شده است، کم توجهی به محتوای آثار است. به خصوص در یکی دو اثر این موضوع مشهودتر بود و باید با وسواس بیشتری مجوز دریافت می‌کرد. 

وی در پاسخ به این پرسش که در حال حاضر صوت و تصویر فراگیر مجوز سریالی را داده است که محتوای سخیفی دارد و از طرفی وزارت ارشاد به سریالی مجوز داده است که محتوای فاخری دارد این تناقض را چگونه می‌توان برطرف کرد، گفت: برای همین معتقدم باید منتظر بمانیم و ببینیم متولی اصلی و کسانی که قرار است در این زمینه تصمیم‌گیری می‌کنند چه نگاهی دارند. برنامه‌ها و ضوابطی که قرار است اجرا کنند با چه متر و معیاری است و اساسا ساز و کاری که برای آن تعریف می‌شود فارغ از سیاستگذاری‌های تلویزیون خواهد بود؟ طبیعی است که در همان تلویزیون سریال‌هایی تولید می‌شود که مدیران از تولیدش راضی نیستند همانطور که وزارت ارشاد نمی‌تواند از تمام آثاری که به آنها مجوز داده است دفاع کند. 

مفید در ادامه افزود: با تمام سوابق و تجربیاتم می‌گویم این جابجایی مدیریتی در نمایش خانگی به نفع صداوسیما نیست. حاکمیت به یک حیاط خلوت برای تولید سریال‌هایی نظیر آقازاده را نیاز دارد. آقازاده با شکل فعلی‌اش نمی‌تواند در تلویزیون تولید شود. برای همین سازمان صداوسیما امکان مدیریت همزمان دو نوع نگاه در عرصه سریال‌سازی را به صورت همزمان ندارد و این به تولیدات نمایش خانگی ضربه می‌زند. 

این مدیر اسبق تلویزیون با بیان اینکه هیچ گاه ضوابط ثابتی برای تولید محتوای تلویزیونی در سازمان صداوسیما وجود ندارد، گفت: واقعیت این است این ضوابط در هر دوره مدیریتی کاملا سلیقه‌ای اجرا شده است و هیچ ساز و کار ثابتی ندارد. موسیقی‌ای که شاید دو دوره قبل قابل پخش نبود الان به راحتی پخش می‌شود. یک زمانی در تلویزیون مجری زن و مرد نمی‌توانستند در کنار هم قرار بگیرند ولی امروز می‌بینیم که این حساسیت‌ها کنار گذاشته شده است و خیلی راحت روی آنتن با یکدیگر شوخی می‌کنند. برای همین نمی‌توان آینده را پیش‌بینی کرد که تلویزیون نسبت به ضوابط و خطوط قرمز چگونه تصمیم می‌گیرد. 

این تهیه‌کننده سینما و تلویزیون در پایان گفت: همانطور که سازمان صداوسیما در برخی از امور مشکلاتی دارد و باید برای حل آن کمک و همراهی کرد، معقتد هستم شبکه نمایش خانگی با همه مشکلاتی که دارد باید در وزارت ارشاد باقی بماند و برای رفع ایرادات آن تلاش کرد. راه‌حل این موضوع جابجایی سیستم نظارت و صدور مجوز نیست. با نق زدن و انتقاد نمی‌توان کارها را پیش برد و باید در این زمینه همفکری بیشتری شکل بگیرد تا تولیدات نمایش خانگی هم به سطح قابل قبولی برسد. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز