خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا مطرح شد:

برنامه‌ جدیدی برای کاوش محوطه باستانی شوش نداریم/ ساماندهی ۶۵۰۰ شی‌ء موزه‌ای خوزستان/ گردشگری آبی در خوزستان مغفول مانده است

asdasd
کد خبر : ۹۶۹۳۸۹

مدیرکل میراث و گردشگری خوزستان گفت: در حال حاضر برنامه خاصی برای انجام کاوش‌های جدید در محوطه باستانی شوش نداریم اما اگر پایه‌ها و ستون‌گذاری‌های نظام مافی به عرصه محوطه شوش نزدیک شود، آن زمان تصمیم می‌گیریم که محل پایه‌ها نیاز به کاوش دارد یا خیر.

به گزارش خبرنگار ایلنا، بر اساس آخرین اطلاعات کرونا در کشور، استان‌های تهران، مازندران، گیلان، قم، اصفهان، خراسان رضوی، آذربایجان شرقی، کرمان، خراسان شمالی، سمنان، یزد، زنجان و قزوین در وضعیت قرمز قرار دارند. همچنین استان‌های آذربایجان غربی، البرز، فارس، لرستان، هرمزگان، اردبیل، بوشهر، کرمانشاه، کهگیلویه و بویراحمد، خراسان جنوبی، مرکزی، ایلام، چهارمحال و بختیاری، گلستان و خوزستان در وضعیت هشدار قرار دارند.

در این میان با نزدیک شدن به پایان فصل تابستان که ازجمله فصول پر مسافر به حساب می‌آید این انتظار وجود دارد شاید با کاهش تردد مسافران در استان‌های مختلف شاهد کاهش شدت شیوع ویروس کرونا نیز باشیم. با این وجود برخی از استان‌ها مانند خوزستان از همان ابتدای آغاز کرونا در کشور در لیست استان‌های قرمز و وضعیت هشدار قرار دارند و همچنان این جایگاه را در لیست شیوع ویروس کرونا حفظ کرده‌اند.

سیدحکمت الله موسوی (مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان) با اشاره به اینکه  از یکسو به دلیل وقوع سیل در خوزستان و از دیگر سو با شیوع ویروس کرونا این استان فصول پرتردد و پر مسافر خود را طی سال گذشته و سال جاری از دست داده است، گفت: هر چند ممکن است برخی از استان‌ها توانسته باشند از سال گذشته تاکنون در برخی از فصل‌های پرمسافر خسارت‌های وارده به حوزه گردشگری را جبران کنند اما استان خوزستان بعد از سیل و سپس شیوع ویروس کرونا، فصل‌های پر مسافر خود را از دست داد و گردشگری خسارت‌های زیادی از این بابت متحمل شد. 

موسوی تصریح کرد: فصل گرم سال را پشت سر گذاشتیم و معمولاً در این فصل خوزستان تعداد مسافران اندکی دارد. ضمن آنکه شیوع ویروس کرونا و قرار گرفتن استان خوزستان در لیست قرمز و لیست هشدار سبب شد تا تعداد کمتری از مسافران به این استان سفر کنند. در حال حاضر ضریب اشغال هتل‌ها کمتر از ۵ درصد است. در واقع می‌توان گفت بیشتر، مردمان خوزستان هستند که به استان‌های دیگر ازجمله استان‌های شمالی کشور و مشهد سفر می‌کند. 

به گفته او؛ باتوجه به نبود مسافر شاهد تعطیلی بسیاری از هتل‌ها و دفاتر خدمات مسافرتی در این استان هستیم اما تاکنون هیچیک از فعالان حوزه گردشگری اعلام ورشکستگی نکرده است. اما نباید فراموش کرد که گردشگری  خوزستان تحت فشار است.  

مدیرکل میراث فرهنگی و گردشگری خوزستان با تاکید بر اینکه با وجود پتانسیل‌های بسیار زیاد در حوزه گردشگری آبی این استان شاهد مغفول ماندن گردشگری آبی در خوزستان هستیم، تصریح کرد: می‌‌توانم بگویم عملکرد حوزه سواحل، رودخانه‌ها و دریاچه‌های استان در بخش‌های مختلف بسیار ضعیف بوده و ارگان‌ها و نهادهای مختلف که مسئولیتی در این بخش دارند، خوب عمل نکرده‌اند. 

او با اشاره به آنکه سال گذشته تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت میراث و گردشگری و وزارت نیرو در خصوص استفاده از ظرفیت‌های سدها در حوزه گردشگری منعقد شد، گفت: همکاری‌های خوبی با مجموعه سازمان آب و برق استان در این حوزه آغاز کرده‌ایم. در مرحله نخست ۵۰۵ اثر تاریخی در حوزه رودخانه‌ها را توسط مشاور شناسایی کردیم. به نظر می‌رسد بیش از ۵۰ درصد این آثار ظرفیت آن را دارند که به مرحله ثبت آثار در حوزه فهرست آثار ملی برسند.

موسوی خاطرنشان کرد: در حال حاضر چند بسته برای واگذاری به بخش خصوصی در حوزه گردشگری آبی شناسایی شده است و در قالب برخی از حمایت‌هایی که از سوی استانداری نیز صورت می‌گیرد اعتباراتی را برای سرمایه‌گذاری در این حوزه در نظر گرفته‌ایم.

میراث فرهنگی خوزستان

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان خوزستان در ادامه به آثار منقول و غیرمنقول میراث فرهنگی استان اشاره کرد و گفت: آثار منقول که همان اشیای تاریخی هستند در موزه‌ها و مخازن امن قرار دادند.  البته در حال حاضر با توجه به آنکه موزه‌ها کمتر مورد بازدید قرار می‌گیرند و پویایی لازم را ندارند درصدد انعقاد قرارداد با مشاور برآمدیم تا ۶۵۰۰ شی‌ء را ساماندهی کند و قرار شد تعداد زیادی از این اشیا مرمت شوند. در بخش آثار غیرمنقول که شامل بناها، آثار و محوطه‌های تاریخی و باستانی است، وضعیت آثار میراث جهانی خوب است و نگهداری‌ها به صورت مستمر انجام می‌شود. تاکنون بیش از ۹۹ درصد اعتبارات در سطح ملی و استانی در این حوزه جذب شده است.

او با اشاره به اینکه در سال گذشته خسارت ناشی از سیل به حوزه  میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خوزستان بیش از ۱۳۰ میلیارد تومان برآورد شده بود، از عدم تخصیص بودجه سیل به این حوزه خبر داد و گفت: تاکنون از محل اعتبارات سیل هیچ کمکی به بخش‌های عنوان شده، نشد.

موسوی در خصوص وضعیت محوطه شوش و احتمال انجام کاوش‌های جدید در این منطقه گفت: در خصوص ساخت روگذر دزفول به شوش در گذشته تفاهم‌نامه‌هایی بین وزارت میراث فرهنگی و گردشگری و استان خوزستان منعقد شده است. همچنین در خصوص ساخت لوپ ورودی نظام مافی نیز موافقت‌های انجام شده. در حال حاضر برنامه خاصی برای انجام کاوش‌های جدید در محوطه باستانی شوش نداریم اما اگر  پایه‌ها  و ستون گذاری‌های نظام مافی به عرصه محوطه شوش نزدیک شود آن زمان تصمیم می‌گیریم که محل پایه‌ها نیاز به کاوش دارد یا خیر. در این خصوص از پژوهشکده باستان‌شناسی نظر نهایی را ارائه خواهد داد.

صنایع دستی

مدیرکل میراث و گردشگری خوزستان در خصوص وضعیت صنایع دستی استان نیز گفت: طبیعی است زمانی که گردشگر نباشد، کارگاه‌های صنایع دستی تعطیل می‌شوند و دیگر فروشی انجام نمی‌شود. در واقع می‌توان گفت در حال حاضر کارگاه‌های صنایع دستی تعطیل هستند و خسارت‌های هنگفتی به هنرمندان این حوزه وارد شده است. است البته در ورودی مجموعه شوش بازارچه صنایع دستی وجود دارد که با صحبت‌های انجام شده قرار است به زودی فعال شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز