خبرگزاری کار ایران

ابراهیم حقیقی در رونمایی از مستند «کیارستمی و عصای گمشده»:

خواست کیارستمی آموزش تفکر خلاقانه بود

asdasd
کد خبر : ۹۶۹۱۱۱

آیین دیدار مستند «کیارستمی و عصای گمشده» با حضور عوامل فیلم و همراهی تماشاگران و جمعی از هنرمندان و اهالی رسانه برگزار شد.

به گزارش سایت هنروتجربه، در مراسم رونمایی از مستند «کیارستمی و عصای گمشده» به کارگردانی محمودرضا ثانی که شامگاه سه‌شنبه ۲۵ شهریورماه در موزه سینما برگزار شد، پوستر فیلم از سوی عوامل فیلم وشخصیت‌هایی چون ابراهیم حقیقی، هومن بابانوروزی، بابک احمدپور، احمد احمدپور، جعفر صانعی‌مقدم مدیرعامل موسسه هنروتجربه و.. امضا شد.

در ادامه این مراسم و پیش از نمایش فیلم، بهروز نشان تهیه‌کننده فیلم «کیارستمی و عصای گمشده» ضمن ابراز خوشحالی از استقبال آیین دیدار و نمایش فیلم، گفت:« عرض خیر مقدم دارم به علاقه‌مندان سینما و عباس کیارستمی. خوشحالم امروز آیین دیدار این مستند را در کنار شما برگزار می‌کنیم و بیشتر از این جهت خوشحالم که با حمایت‎های جعفر صانعی مقدم مدیرعامل موسسه هنروتجربه این مستند قبل از نمایش در سینماهای خارج از کشور، در ایران اکران می‌شود. امیدوارم این فیلم به دست علاقه‌مندان سینما و به‌خصوص دوستداران کیارستمی و کسانی که می‌خواهند فیلم بسازند،برسد. از محمودرضا ثانی و ابراهیم حقیقی می‌خواهم دقایقی راجع به فیلم صحبت کنند».

محمودرضا ثانی نیز ضمن خوشامدگویی به حضار بیان کرد: «واقعیت ماجرا این است که به قصد ساخت فیلم با عباس کیارستمی همراه نشده بودم. برای برگزاری کارگاهی که متشکل از ۳۵ دانشجو بود راهی سفر شدیم و کیارستمی به من گفت چرا دوربین را روشن نمی‌کنی؟ و روشن کردم و با خودم گفتم که حتما این فیلم را برای خودش می‌خواهد. بعد از آن راهی سفر دیگری شدیم به قصد دیدن گابریل گارسیا مارکز که کیارستمی قصد داشت از کتاب « خاطرات دلبرکان غمگین من» او فیلم بسازد و من زبان اسپانیایی می‌دانستم و به من گفت بهانه خوبی است که هم مارکز را ببینیم و هم از لوکیشن‌های آنجا دیدن کنیم».

نویسنده کتاب «عباس کیارستمی و درس‌هایی از سینما» ادامه داد: «در این مدت مدام در حال فیلم گرفتن بودم و در آخر کیارستمی به من گفتند وقتی به ایران برگشتی در اولین فرصت این فیلم را مونتاژ کن تا برای آیندگان به یادگار بماند. مدتی گذشت و متاسفانه کیارستمی از بین ما رفتند و کار مونتاژ فیلم به دلیل ناراحتی من از نبود او به سرانجام نرسید تا این‌که دوست دوران کودکی من، بهروز نشان به من گفت تا کی می‌خواهی کار را به تعویق بیاندازی و از من خواست سعی‌ام را برای مونتاژ فیلم بکنم. از بهروز نشان که انگیزه تدوین فیلم را داد و هم‌چنین از الهه نوبخت، ابراهیم حقیقی و دوستان دیگری که به من کمک کردند تا این فیلم به سرانجام برسد، ممنونم. بسیار خوشحالم که اکران مردمی آن در گروه هنروتجربه و تماشاگران فرهیخته آن از امروز آغاز می‌شود».

در ادامه ابراهیم حقیقی که طراحی پوستر مستند «کیارستمی وعصای گمشده» را انجام داده‌است درباره این فیلم گفت:« به بهروز نشان و محمودرضا ثانی که موفق شدند به گوشه دیگری از زندگی عباس کیارستمی نوری بتابانند، تبریک می‌گویم و این فیلم به یادگار برای آیندگان ما خواهد ماند. این فیلم حاصل حضور کیارستمی در کلاس‌های درس فیلم‌سازی او در اسپانیا و کلمبیا است و گویی این وجه از کیارستمی یعنی آموزش سینمایی او برای ما مغفول مانده بود. کلاس‌های فیلم‌سازی کیارستمی از گونه مرسوم آموزش با هنرجویانی که کنکور می‌دهند و در کلاس حاضر می‌شوند، نیست».

این طراح گرافیک و عکاس در ادامه عنوان کرد: «این درس‌ها و ورک‌شاپ‌ها برای هنرجویانی است که سینما را دوست دارند و انتخاب کرده‌اند. کیارستمی نمی‌خواست تکنسین سینما تربیت کند وسعی می‌کرد به دانشجویان تفکر کردن را بیامورد. خواست واقعی او برای آموزش، تفکر خلاقانه بود. اصولا راه و روش کیارستمی با تعاریف مرسوم ما از سینما متفاوت و متناقض است. سینمای او نه قصد سرگرم کردن صرف را داشت و نه به دنبال فروش زیاد و صنعت سینما بود. هم‌چنان که می‌دیدیم فیلم‌های کیارستمی، همانند فیلم‌های تجاری پر از انبوه تماشاگران نبودند. محمودرضا ثانی با روشن کردن دوربین و مونتاژ فیلم توانست این وجه جذاب کیارستمی را ثبت کند. هیچ کلاس درس کیارستمی تکراری نبود و مدام در پی کشف و تجربه جدید بود. فیلم «کیارستمی و عصای گمشده» روی وجه دیگری از کیارستمی به درستی و زیبایی نور تابانده که خواهید دید».

در پایان این مراسم مستند«کیارستمی وعصای گمشده» برای حاضرین به نمایش درآمد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز