خبرگزاری کار ایران

«چرخ» سراغ نسبیت انیشتین رفت

asdasd
کد خبر : ۹۶۸۹۹۸

سی‌ویکمین قسمت فصل هفتم «چرخ» امروز با بررسی تاریخ نسبیت عام و معرفی کتاب‌ها و فیلم‌های علمی درباره‌ی حیات در سیارات دیگر روی آنتن شبکه‌ی چهار می‌رود.

به گزارش ایلنا، سی‌ویکمین قسمت فصل هفتم «چرخ» امروز با بررسی تاریخ نسبیت عام و معرفی کتاب‌ها و فیلم‌های علمی درباره‌ی حیات در سیارات دیگر روی آنتن شبکه‌ی چهار می‌رود.

در این قسمت از «چرخ»، حافظ آهی، مجری-کارشناس برنامه با دکتر محمدوحید تکوک، استاد دانشگاه خوارزمی درباره‌ی نسبیت عام گفت‌وگو می‌کند.

نسبیت عام نظریه‌ای علمی برای گرانش است که آلبرت اینشتین در فاصله سال‌های ۱۹۰۵ و ۱۹۱۵ گسترش داد.

این نظریه دیدگاه قبلی ما از فضا را به‌عنوان موجودی ایستا و تنها به‌عنوان مکانی که در آن رویدادهای فیزیکی اتفاق می‌افتند، کنار بگذاریم. به‌جای آن، فضا-زمان را به‌عنوان موجودی پویا و تغییر شکل‌دهنده در نظر گرفته می‌شود که حضور ماده در آن، ساختار و هندسه‌ی آن را خمیده می‌کند و در مقابل، حرکت اجسام تحت گرانش از خمیدگی فضا-زمان پیروی می‌کند. یعنی گرانش به عنوان یک عامل هندسی و نه یک نیرو بررسی می‌شود.

در بخش دیگری از این قسمت «چرخ» محمدحسین جهان‌پناه، روزنامه‌نگار علم و فناوری و مینا قدسی، کارشناس نجوم برای تعطیلات آخر هفته فیلم‌ها و کتاب‌های علمی با موضوع اکتشافات فضایی و حیات در سیارات دیگر معرفی می‌کنند.

فصل هفتم مجله‌ی تصویری «چرخ» مهم‌ترین رویدادهای علم و فناوری و مسائل روزمره‌ی زندگی با نگاهی تخصصی و به‌زبانی ساده و با حضور مسئولان، کارشناسان، اساتید دانشگاه و نخبگان بررسی و واکاوی می‌کند.

«چرخ» چهار روز در هفته از یکشنبه تا چهارشنبه ، از ساعت ۱۹ به ‌صورت زنده و به مدت ۴۵ دقیقه از شبکه‌ی چهار سیما پخش می‌شود.

مجری «چرخ» حافظ آهی است و محمد جباری سردبیری برنامه و الهه بهبودی تهیه‌کنندگی «چرخ» را بر عهده دارند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز