خبرگزاری کار ایران

نیلی در نشست خبری چهلمین سالگرد حماسۀ دفاع مقدس:

دومین همایش سردار آسمانی برگزار می‌شود/ ۱۳۰۰ اثر در بخش‌های گوناگون جشنوارۀ تئاتر مقاومت شرکت کردند

asdasd
کد خبر : ۹۶۸۷۴۷

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس عنوان کرد: همان‌طور که عموم مردم در تشییع جنازۀ سردار شهید حاج قاسم سلیمانی سنگ تمام گذاشتند، هنرمندان نیز باید به نوعی به این شهید بزرگوار ادای دین کنند.

به گزارش ایلنا، نشست خبری چهلمین سالگرد حماسۀ دفاع مقدس امروز با حضور حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، توحید معصومی مشاور عالی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس، امیرحسین شفیعی مدیر تماشاخانۀ سرو، محمد محمدی مدیر روابط عمومی بنیاد فرهنگی روایت فتح و جواد تمدنی مدیر روابط عمومی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در تماشاخانۀ سرو برگزار شد.

حمید نیلی مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در ابتدای این نشست ضمن محکومیت اهانت نشریۀ فرانسوی «شارلی ابدو» به پیامبر اعظم (ص) گفت: چهلمین سالگرد دفاع مقدس را گرامی می‌داریم و امید است جامعۀ تئاتر کشور در این سالگرد بتواند دین خود را هرچند اندک به شهدای دفاع مقدس ادا کند.

وی در گزارشی از فعالیت‌های خود بعد از حضور در پست مدیرعاملی انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با بیان شش نکته گفت: انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در سال‌های گذشته و با مدیران پیشین سعی کرده همواره پویایی خود را حفظ کند و آن را ارتقا بدهد. ما هم سعی کردیم به همان شیوه این راه را ادامه دهیم. ورود بنده به انجمن با اتفاق ناگوار شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی همزمان شد. همه شاهد شور مردمی عجیبی در تشییع جنازۀ این شهید بزرگوار بودیم؛ پس هر چقدر در مورد شخصیت ایشان کار کنیم ظرفیت پرداخت را دارد؛ چرا که همان‌طور که عموم مردم در تشییع جنازۀ ایشان سنگ تمام گذاشتند، هنرمندان نیز باید به نوعی ادای دین به این سردار شهید داشته باشند.

نیلی ادامه داد: ما از همان اولین روزهای شهادت سردار سلیمانی با همفکری و همکاری دوستان خود در انجمن، نخستین همایش ملی سردار آسمانی را آغاز کردیم که بسیار مورد استقبال قرار گرفت. همچنین در حاشیۀ این همایش سعی کردیم تا محفلی با نام «نمایش‌خاطره» راه‌اندازی کنیم؛ به این صورت که بعد از گفتن خاطراتی از دوستان نزدیک و همراه سردار شهید قاسم سلیمانی، با استفاده از خاطرات، آثاری تولید شود که چند اثر نیز از این محفل به دست انجمن رسید که توسط کارشناسان ما در حال بررسی است. سپس با ویروس منحوس کرونا مواجه شدیم که فضای تئاتر کشور را با مشکل مواجه کرد؛ دقیقا زمانی که تئاتر کشور با آغاز سال جدید کار خود را شروع می‌کند و این موضوع تئاتر را با خمودی روبه‌رو کرد. به همین دلیل ما «تئاتر + خانه» را راه‌اندازی کردیم تا فضای هنری هنرمندان تئاتر سرد نشود و تئاتر کشور همچنان زنده نگه داشته شود.

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس افزود: در ادامه نیز فراخوان هفدهمین جشنوارۀ تئاتر مقاومت منتشر شد و برای 800 گروه رسمی تئاتر سراسر کشور کارت دعوت ارسال گردید تا در این جشنواره شرکت کنند. در حوزۀ جشنوارۀ تئاتر مقاومت، تا کنون 1300 اثر برای ما ارسال شده که از این میان به غیر از بخش نمایش‌نامه‌نویسی، ارزیابی دیگر بخش‌ها به اتمام رسیده‌است.  

نیلی در همین راستا گفت: همچنین ماهنامۀ «نقش صحنه» را پس از 10 سال مجددا راه‌اندازی کردیم که با استقبال خوبی نیز مواجه شده‌است. این ماهنامه با توجه به عصر فضای مجازی به صورت الکترونیکی منتشر می‌شود و سعی کردیم تا مخاطب با مطالعۀ آن بتواند فضای کنونی تئاتر را بررسی کند و از آن مطلع شود. تا کنون سه شماره از این ماهنامه که هم رویکردی عمومی دارد و هم به فضای تخصصی انجمن پرداخته می‌شود چاپ و منتشر شده‌است. همچنین چهارمین شمارۀ آن نیز به‌صورت ویژه‌نامۀ چهلمین سالگرد دفاع مقدس تا پایان شهریورماه منتشر می‌شود.

وی ادامه داد: سایت تخصصی انجمن نیز در حال طراحی و  راه‌اندازی است تا هنرمندان و علاقه‌مندان به فعالیت‌های انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس بتوانند راحت‌تر به اخبار و مطالب تولید شده در این انجمن دسترسی پیدا کنند.

نیلی افزود: در مورد راه‌اندازی مجدد تماشاخانۀ سرو و رونق تازۀ آن با پذیرش مدیریت تماشاخانۀ سرو گفت: باید از توحید معصومی، امیرحسین شفیعی،امیر کلاته،محمد کاظم تبار و جوادتمدنی برای همکار مجدانه ای‌ که با ما دارند قدردانی کنیم. ما تماشاخانۀ سرو را به‌عنوان یک کمپانی و فعالیت‌های آن را با نگاهی نو در حوزۀ تولید در نظر داریم. ان‌شاءالله همچنان کار خود را ادامه دهد و به‌عنوان یک تماشاخانۀ جریان‌سازِ مستمر در تئاتر کشور باشد.

نیلی در مورد برنامه‌های انجمن در چهلمین سالگرد دفاع مقدس گفت: اولین رویکرد ما در این حوزه استعدادیابی و تولیدات رادیویی بود که با همکاری رادیو نمایش، جشنوارۀ رادیویی «راویان حماسه» را راه‌اندازی کردیم و تا کنون بیش از 80 اثر در دو بخش روایتگری و نمایش رادیویی به دست دبیرخانه‌های مجازی ما رسیده‌است. همچنین تفاهم‌نامه‌ای را با سازمان فرهنگی و هنری شهرداری داشتیم که به تبع آن، 40 نمایش خیابانی برجستۀ کشور با موضوع دفاع مقدس در سطح شهر اجرا می‌شود. در همین راستا بنا داریم تا در دهۀ اول مهرماه با همکاری سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تجلیلی از هنرمندان عرصۀ دفاع مقدس داشته باشیم.  

مدیرعامل انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس در مورد فعالیت‌های پژوهشی انجمن گفت: انتشار ویژه‌نامۀ «نقش صحنه» را نیز با همین موضوع با نگاهی به اوج و فرود تئاتر دفاع مقدس از آغاز تا کنون داریم. تئاتر دفاع مقدس فراز و فرودهایی داشته‌است؛ به این معنا که در برخی سال‌ها تئاتر دفاع مقدس اوج بسیاری می‌گیرد و در برخی سال‌ها کم‌رنگ می‌شود. به همین منظور نشستی را با موضوع آسیب‌شناسی تئاتر دفاع مقدس در چهار دهۀ اخیر ترتیب داده‌ایم که قرار است در سالن مشاهیر تئاتر شهر برگزار شود و به‌زودی جزئیات آن از سوی روابط عمومی انجمن منتشر خواهد شد.

وی افزود: همچنین قرار است انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس با همکاری ادارۀ کل ارشاد اسلامی استان کرمان دومین همایش سردار آسمانی را در زمان شهادت سردار برگزار کند که الان در حال گردآوری آثار آن هستیم و اساس این کار اجرای تئاتر خیابانی است، اما چند تئاتر صحنه‌ای نیز به‌صورت مهمان در کرمان خواهیم داشت.

نیلی در ادامه گفت: رونمایی از سه کتاب شامل دو نمایش‌نامه از لیلی عاج دربارۀ شهید ابراهیم هادی و کتاب چهار شهید خلبان از شهرام کرمی و یک کار پژوهشی شامل نقد چهل نمایش‌نامۀ جریان‌ساز دفاع مقدس با قلم آقای نصیری داریم که در این ایام رونمایی خواهد شد و آخرین موضوع نیز نمایشگاه «زخم عتیق» است که واژۀ مقاومت مفهوم اصلی آن است؛ چرا که سرلوحۀ همۀ شهدای دفاع مقدس قیام عاشورا بوده و در این راستا نمایشگاه «زخم عتیق» با محوریت ادوات تعزیه، نسخ خطی و نشست‌های تخصصی و پژوهشی،در حال برگزاری است.  

وی در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در مورد چگونگی برپایی جشنوارۀ تئاتر مقاومت با توجه به وضعیت ویژۀ کرونا گفت: تصمیم بر برپایی جشنواره با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است، اما در صورتی که کرونا وضعیت را به سمتی ببرد که امکان برپایی جشنواره آن‌گونه که ما در برنامه‌های خود داریم نباشد، برنامۀ جایگزینی برای آن در نظر گرفته‌ایم. اجازه می‌خواهم تا در مورد هفدهمین جشنوارۀ تئاتر مقاومت در نشستی خبری و ویژه، به‌طور مفصل بحث و گفت‌وگو شود.

دبیر هفدهمین جشنوار‌ۀ تئاتر مقاومت افزود: ما کتاب‌های خوبی از سرداران شهید دفاع مقدس داریم که یکی از اولویت‌هایمان تولید در این ارتباط است و فراخوانی هم در این رابطه مشخص کردیم و امیدواریم در جشنواره نیز با چند اثر ویژه مواجه شویم؛ محفل «تئاترخاطره» هم می‌تواند به حوزۀ خلق آثار به ما کمک کند و در نهایت این موارد در حال پیگیری است و امیدوارم آخر سال با یک سری نمایش‌نامه‌های خوب مواجه باشیم.

وی در پاسخ به سوالی پیرامون شفاف‌سازی در مورد بودجۀ تزریقی به انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس گفت: دو میلیارد بودجۀ ما هست که در حوزۀ شفاف‌سازی، میزان فعالیت‌های ما آن را نشان می‌دهد. همچنین ما سعی داریم که به بهترین شکل ممکن و به‌صورت بهینه از آن استفاده کنیم تا با پایان سال بتوانیم از فعالیت‌های خود دفاع کنیم.

نیلی در پایان گفت: از سازمان بسیج هنرمندان، باغ موزۀ دفاع مقدس، ادارۀ کل ارشاد کرمان، سازمان فرهنگی و هنری شهرداری، رادیو نمایش و همۀ دوستانی که با ما در این مدت و در امور گوناگون همکاری کردند قدردانی می‌کنم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز