خبرگزاری کار ایران

فرشچیان حکیم نقش و امیرخانی حکیم خط هستند/ انسان میراث خداوند است بنابراین شم خلاقیت و سازندگی دارد

asdasd
کد خبر : ۹۶۸۶۸۱

رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور با تاکید بر آنکه انسان میراث خداوند است بنابراین شم خلاقیت و سازندگی دارد، گفت: من برای توصیف جایگاه استاد امیرخانی از واژه حکیم استفاده می‌کنم.

به گزارش ایلنا، مراسم رونمایی از تندیس و لوح ثبت میراث ملی زنده بشری، غلامحسین امیرخانی خوشنویس پیشکسوت و رئیس انجمن خوشنویسان با حضور سید مجتبی حسینی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمدحسن طالبیان معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، هادی مظفری مدیرکل هنرهای تجسمی، علی اشرف صندوق آبادی، علی شیرازی، امیر احمد فسلفی، الهه خاتمی، رضا بنی رضی خوشنویسان مطرح و جمعی از اهالی هنر و رسانه در مجموعه فرهنگی تاریخی سعد آباد برگزار شد. 

در این مراسم حسن بلخاری رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی کشور درباره جایگاه استاد امیرخانی اظهار کرد: تفکر ما مردم معاصر این است که اشیا میراث هستند در صورتی که اشیا مصنوع و انسان صانع آن‌هاست. انسان شی را ساخته و به عنوان یک معنا در فرم زیبا به جامعه هدیه می‌کند. 

وی افزود: انسان میراث خداوند است بنابراین شم خلاقیت و سازندگی دارد. بنده حدود ۱۵ سالی است که در گروه هنرهای سنتی فرهنگستان هنر در خدمت استاد امیرخانی هستم این همکاری فرصت بسیار مغتنمی است تا در محضر ایشان اول ادب را بیاموزم. 

بلخاری گفت: من برای توصیف جایگاه استاد امیرخانی از واژه حکیم استفاده میکنم. زیرا حکیم ۳ ویژگی اصلی دارد، اول اخلاق است و بیشتر افرادی که در این جمع حاضر هستند درباره شرافت، جوانمردی، تواضع و بزرگ منشی استاد حرف‌های بسیاری برای گفتن دارند. ویژگی دوم فرزانگی است، استاد امیرخانی اگر کل مثنوی را حفظ نباشند اما بخش اعظمی از آن را حفظ هستند. ویژگی آخر هم خلاقیت است که ارتباط بسیار تنگاتنگی با ویژگی اول دارد. بنابراین با درنظر گرفتن این ۳ خصیصه، می‌توانم بگویم که استاد فرشچیان حکیم نقش و استاد امیرخانی حکیم خط هستند.

در ادامه غلامحسین امیرخانی طی سخنانی اظهار کرد: در زندگی من ۵۰ معلم تاثیر فوق العاده ای داشتند. مهمترین نکته ای که از آخرین استاد خود یادگرفتم این بود که ادب ۱۵ مولفه دارد. یکی از آنها سکوت است، اگر بخواهم ادب را رعایت کنم می بایست الان سکوت میکردم.

وی افزود: مایی که توفیق داشتیم در یکی از هنرهای اصیل و تاریخی کشورمان فعال باشیم، مدام به این فکر می کنیم که آیا میشود چیزی بنویسم که در عیار حافظ و مطابق با آن سخنان باشد؟ با این همه عظمت و خلاقیت در هنر آیا میتوان خطی نوشت که همتراز با آواز استاد شجریان باشد؟

این استاد نام آشنا ادامه داد: عدم تعادل مهمترین مشکل بشر امروزی است. در حال حاضر به جای اینکه تکنولوژی در خدمت ما باشد، ما در خدمت تکنولوژی هستیم. البته جای شکر دارد که اساتید ما اهل مطالعه هستند.

 در ادامه محمد حسن طالبیان (معاون میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی) گفت: معنا و مفهوم میراث در دهه گذشته تغییر کرده است. یکی از افتخارات این وزارت، تهیه و تدوین فهرست حاملان میراث فرهنگی است. اساتیدی که نامشان در این فهرست قرار میگیرد، هر یک در یک رشته ای،  خاک این مرز و بوم را غنا بخشیده و بر  اعتبار و داشته های این سرزمین می افزایند.

وی افزود: خوشنویسی به عنوان هنر مقدس و متعالی همواره اهمیت بسیاری برای ما داشته، از این رو پرونده خوشنویسی ایران به منظور پاسداری از این هنر و زحمات تمام کسانی که سردمداران آن بودند به یونسکو ارسال شد. در این پرونده که قرار است سال آینده بررسی شود از دستگاه مختلف مرتبط با این هنر از جمله انجمن خوشنویسان و... قرار گرفته است.

در نهایت از لوح و تندیس ثبت میراث ملی زنده بشری غلامحسین امیرخانی رونمایی شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز