خبرگزاری کار ایران

صالحی:

صحیفه سجادیه خواسته‌های انسان در زندگی را طبقه‌بندی می‌کند

asdasd
کد خبر : ۹۶۸۱۳۱

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فرازهایی از ادعیه صحیفه سجادیه و رویکردهایی که در این اثر به آنها توجه شده است، گفت: صحیفه سجادیه تصویر خواسته‌های انسان در زندگی را طبقه‌بندی می‌کند.

به گزارش ایلنا به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، مراسم اختتامیه دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع)، امروز (دوشنبه 24 شهریور ماه) در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار شد. 

 «سیدعباس صالحی» در اختتامیه دهمین کنگره بین‌المللی امام سجاد(ع) ضمن قدردانی از استان هرمزگان به منظور میزبانی این کنگره اظهارکرد: ساحت‌های وجودی در بحث انسان‌شناختی به چهار بخش یعنی رابطه انسان با خود، انسان با انسان، انسان با جهان و انسان با خدا تقسیم می‌شود، به طور کلی انسان در طول عمر خود با این چهار دوره در ارتباط است.

وی ادامه داد: امام سجاد(ع) در صحیفه سجادیه پاسخ‌های متعددی به این چهار ساحت داده است، البته این چهار ساحت همیشه با سه سوال اصلی یعنی تصور ما از روابط انسان در این ساحت‌ها و اینکه انسان در این رابطه‌ها به دنبال چه چیزی است و چگونه می‌خواهد آن را بدست آورد، همراه است. وی گفت:  در مورد سوال اول صحیفه سجادیه تصاویر درستی از این روابط را ترسیم می‌کند، اما در مورد دو سوال دیگر باید گفت در کتاب صحیفه امام سجاد(ع) خواسته‌های انسان طبقه‌بندی می‌ شود، در واقع در این کتاب امام به همگان تعلیم می‌دهد که در روابط خود به دنبال چه چیزی بوده و از این روابط چه بخواهند.

صالحی با ذکر نمونه‌هایی از این ساحت‌ها یادآور شد: ممکن است انسان در برخی مواقع به تنگدستی شدید برسد در همین خصوص امام سجاد(ع) در دعای ۲۹ صحیفه می‌فرمایند «بار خدایا ما را در روزی‌هامان به بدگمانی، و در مدت زندگی به آرزوهای دراز آزموده‌ای، تا جایی که روزی‌های تو را از روزی‌خواران خواستیم و به آرزوی عمر طولانی در عمر سالخوردگان طمع بستیم.» این بیان نشان می‌دهد باید در روابط خود با خدا چگونه باشیم.  

وی افزود: امام سجاد(ع) همچنین در دعای ۳۵ صحیفه سجادیه می‌فرمایند« بار خدایا مرا به قضایت دلخوش کن، و سینه‌ام را به موارد حُکمت گشاده فرما، و به من اطمینان ده که به سبب آن اقرار کنم که قضای تو جز به آنچه خیر است روان نشده، و شکرم را بر آنچه از من باز داشته‌ای افزون‌تر از شکرم بر آنچه به من عنایت کردی قرار ده،» در این دعا امام ما را متوجه می‌کند که گاهی انسان از برخی نداشته‌ها باید شکر کند، به عبارتی دیگر انسان باید شاکر خدا باشد که در بسیاری از شرایط قرار نگرفته است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان اینکه بسیار مهم است که انسان چگونه از خداوند چیزی را بخواهد، گفت: امام در صحیفه سجادیه از خداوند متعال می‌خواهد تمام کسانی را که به ایشان ستم روا کردند بخشیده و عفو کند و حتی در روز قیامت پرده از گناه آنها برندارد. این اوج ارتباط انسان با خدا است.

صالحی بیان کرد: اگر ساحت‌های حضوری انسان را با طرح این سوال‌ها عجین کنیم صحیفه سجادیه در این بخش سخنان بسیاری برای گفتن دارد. 

وی در پایان خاطرنشان کرد: از تمام بانیان این ده دوره کنگره تشکر می‌کنم و امید است در گام دوم انقلاب اسلامی که رهبر معظم انقلاب در آن به اخلاق معنوی نیز اشاره فرموده اند بتوانیم از صحیفه سجادیه به خوبی بهره بگیریم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز