خبرگزاری کار ایران

در برنامه هفت مطرح شد:

برخی افراد تجربه چهل ساله سینماگران را نابود و آن‌ها را خانه‌نشین می‌کنند/ لتیان هشدار به طبقه متوسط جامعه است

asdasd
کد خبر : ۹۶۶۷۱۱

هفتاد و چهارمین قسمت از برنامه سینمایی هفت روی آنتن شبکه سوم سیما رفت.

به گزارش ایلنا، هفتاد و چهارمین قسمت از برنامه سینمایی هفت با حضور داریوش باباییان، محمد درمنش، کارشناسان رسانه، علی تیموری (کارگردان فیلم سینمایی لتیان)، بهرام عظیمی، هاجر مهرانی، مرتضی ناییجی، (کارشناس و کارگردان) روی آنتن شبکه سوم سیما رفت و میز نقد برنامه با حضور منتقدان به نقد و بررسی فیلم سینمایی آوای وحش پرداخت.

این پول‌ها شالیزار سینما را تبدیل به برهوت کرده است

در نخستین میزگرد این هفته برنامه که با حضور محمد درمنش (تهیه کننده) و داریوش باباییان (تهیه کننده) برگزار شد درباره پول‌های مشکوک در سینما مواردی مطرح شد.

داریوش باباییان دراین‌باره گفت: این پول‌ها شالیزار سینما را تبدیل به برهوت کرده است. مدیریت کوتاه مدت ما مشکل دارد. یعنی تا بخواهد کاری بکند دوره‌اش تمام می‌شود. ظرفیت اکران ما محدود است. اگر یک نفر پولی را آورده آیا اجازه دارد در چندین کار سرمایه‌گذاری کند.

وی خاطرنشان کرد: این اتفاق باعث می‌شود همین چند نفر کل سینما را قبضه کنند. ما تهیه‌کنندگانی داشتیم که فیلم‌های پرفروشی داشته‌اند اما الان نمی‌تواند یک فیلم بسازد. مگر آنکه بازیگر مطرح نیاوری که در گیشه شکست خواهد خورد. در شرایط فعلی واقعا نمی‌تواند کار کند. و این باید توسط مدیران سینمایی درست شود. من از دل سینما ماجرا را تعریف می‌کنم. خیلی‌ها با عنوان کار فرهنگی می‌آیند. این مشکل نیست. اما باید مدیریت شود. بعضی‌ها راحت می‌آیند و با یک کار کل سینما را به‌هم می‌ریزند. یک شبه تجربه آدم‌هایی که چهل سال در سینما بوده‌اند را نابود می‌کنند و آن‌ها را خانه نشین می‌کنند. 

 محمد درمنش در ادامه افزود: اساس این پول آدرس غلط دادن است. کل پول در گردش سینما زیر ۵۰۰ میلیارد تومان است. موضوع پول‌شویی به نظر من رد گم کردن است. ارزهایی که به عنوان دولتی گرفته می‌شود هیچ وقت به اقتصاد کشور باز نمی‌گردد. یا در خصوصی‌سازی با قیمت‌های پائین به کسی واگذار می‌شود. این موضوعات فقط در مورد سینما نیست. در کل کشور است. این ارقام با ارقام سینما اساسا قابل مقایسه نیست. یک رقمی وارد سینما شده است. این پول‌ها از مجاری قانونی آمده است. اما این پول ها قبل از سینما از کجا منشا گرفته است.

درمنش افزود: سینماگران در کشور حق دارند به دنبال سرمایه‌گذار باشند. بنیاد سینمایی فارابی دویست تا سیصد میلیون می‌دهد آن هم مشروط. تهیه‌کننده ناچار است به سراغ سرمایه گذار برود. تهیه‌کننده وظیفه ندارد منشا پول را پیگیر شود مقامات مسئول و نهاد‌های ذی‌ربط باید این کار را انجام دهند. سینما مثل آکواریوم است. شفاف است. ما باید ببینیم این پول‌ها قبل از سینما در کجا بوده است و فکر نکنیم همه فساد‌های مالی در سینماست.

اکران آنلاین آسیب زیادی به فیلم‌ها می‌زند

میزگرد دوم برنامه هفت میزبان علی تیموری کارگردان فیلم سینمایی لتیان بود. این کارگردان در مورد ایده ساخت فیلم سینمایی لتیان و اکران آنلاین آن گفت: من از سال ۸۰ وارد سینما شدم. دستیاری کارگردانی را تجربه کردم تا جایی که احساس کردم دوست دارم فیلمی بسازم. سال ۹۴ ایده لتیان شکل گرفت و اکتای براهنی طرحی را داشت که نزدیک این ایده بود. یکسال زمان برد فیلمنامه نوشته شود و برای فیلم سرمایه‌گذار و تهیه‌کننده پیدا شود. اولین مشکل ما برای اکران فیلم قاچاق فیلم بود. و این هم به دلیل نبود قانون کپی رایت است. اکران آنلاین پیشنهاد بسیار خوبی است. اما  آسیب زیادی هم به فیلم می‌زند. شاید برای من به عنوان کارگردان خوب باشد که فیلمم بیشتر دیده شود. اما برای حیات سینما مشکل آفرین است.

وی در ادامه گفت: من همیشه علاقه داشتم در مورد طبقه‌ای فیلم بسازم که کمرنگ شده است. دوست داشتم به بخشی از آن بپردازم. اختلاف طبقاتی بستری را برای من فراهم می‌کردم که بتوانم با این دغدغه و ایده خودم را گسترش دهم. رویکرد فیلمنامه شخصیتی را داشت که طبقه او در حال تعویض بود. کسی که کمی هم بیمار روانی است ما را به این سمت سوق داد که امیر جدیدی را انتخاب کنیم. امیر جدیدی برای باور پذیر بودن نقش ناچار بود کمی اغراق‌آمیز بازی کند. لتیان زنگ خطر برای طبقه متوسط است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز