خبرگزاری کار ایران

گزارش ایلنا از حال و روز سینمای ایران در روز ملی سینما

بیم و امید یک اتفاق در ۱۲۰ سالگی/ کرونا رمق سینما را گرفت

asdasd
کد خبر : ۹۶۶۴۰۵

آنطور که تقویم می‌گوید امروز ۲۱ شهریور و روز ملی سینما است. سینمای ایران در این روز جشن ۱۲۰ سالگی‌اش را در حالی برگزار می‌کند که حال و روز خوبی به واسطه شیوع ویروس کرونا ندارد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، هر چند هیچ مبنای تاریخی و دقیقی از نامگذاری روز ملی سینما در بیست و یکمین روز از ششمین ماه سال وجود ندارد، اما سینمای ایران همه ساله این روز را جشن می‌گیرد. سینمای ایران تنها چند سال بعد از اختراع آن توسط برادران لومیر آغاز به کار کرد و از این منظر می‌توان ایران را جزو کشورهای پیشرو در این صنعت دانست که خیلی زود خودش را با هنر هفتم و پرده نقره‌ای سازگار کرد.

سال ۹۹ اما برای سینمای ایران سال خوبی نبود. شیوع گسترده ویروس کرونا در کشور و تعطیلی گسترده کسب و کارها از جمله تولید و پخش فیلم در سینمای ایران، باعث شد تمام معادلات اقتصادی و تولیدی در سینما دستخوش تغییر شود.

در دهه ۹۰ سینمای ایران از لحاظ جذب مخاطب روند رو به رشدی را سال به سال تا سال ۹۸ طی کرد و سال ۹۹ با تعطیلی و وقفه‌های چند ماهه در بازگشایی سینماها و اکران نشدن فیلم‌های مخاطب‌پسند، حال و روز سینما را تا حد زیادی رو به وخامت گذاشت. 

اکران آنلاین و سالن‌هایی که تعطیل شدند

محمدحسین فرحبخش تهیه‌کننده سینمای ایران که در تابستان امسال فیلم سینمایی «زنها فرشته‌اند۲» را اکران کرد در گفت‌وگویی با ایلنا درباره وضعیت سینماها در سال ۹۹ گفت: تا پایان سال هیچ چاره‌ای برای سینمای ایران جز اینکه به سمت اکران آنلاین برود، وجود ندارد و دولت باید فکر اساسی برای حمایت از سالن‌های سینما و ورشکستگی آنها بکند.

وی در ادامه گفت: سینما از لحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی امن‌ترین نقطه است و حتی به جرات می‌گویم از خانه‌هایمان هم بهداشتی‌تر است چراکه بعد از هر سانس تمام محوطه سالن سینما ضدعفونی می‌شود و این تبلیغات منفی علیه سینما باعث برخی بدبینی‌ها شده است. من امیدوارم در هفته‌های آینده با اکران چند فیلم مخاطب‌پسند شرایط سالن‌های سینما و رونق آنها بهبود پیدا کند.

به امید روزهای بهتر و اکران فیلم‌های مخاطب‌پسند

همچنین سعید خانی مدیرعامل موسسه «خانه فیلم» و از تهیه‌کنندگان سینما درباره وضعیت سینماها در سال ۹۹ گفت: سینماها برای گذران تفریح و سرگرمی جای امنی است. مشکل اصلی که باعث شده سینماها نتوانند رونق بگیرند نبود فیلم خوب برای اکران است. دولت باید برای صاحبان فیلم انگیزه ایجاد کند تا چرخه نمایش فیلم‌ها هم شکل منطقی به خودش بگیرد و از این رکود خارج شود.

وی در ادامه گفت: پیشنهادی که من آن را مطرح کردم، این بود که دولت اصل پول تولید فیلم‌ها را به عنوان تضمین در اختیار صاحبان آثار بگذارد و از طرفی با همکاری شهرداری و صداوسیما شرایط تبلیغی خوبی فراهم کنند تا مردم به سینماها بروند. مطمئن باشید اگر این اتفاق بیفتد دیگر نیازی نیست از پولی که به عنوان تضمین اکران از سوی دولت پرداخت شده، صاحبان فیلم استفاده کنند زیرا فیلم‌هایی که در حال حاضر در اکران است مخاطب را ترغیب نمی‌کند که به سینما برود. 

پرونده اکران ۹۹ بسته می‌شود؟

تعطیلی سالن‌های سینما موضوعی است که بسیاری از اهالی سینما نسبت به وقوع آن احساس نگرانی و خطر می‌کنند.

محمدرضا لطفی کارگردان سینمای ایران که سال گذشته فیلم «تعارض» را در جشنواره فیلم فجر داشت در همین رابطه به ایلنا گفت: به نظر می‌رسد از الان باید پرونده اکران سال ۹۹ را بسته شده بدانیم چراکه فرصت طلایی اکران کاملا از دست رفت. در این شرایط باید منتظر معجزه‌ای باشیم تا ریشه این بیماری خشک شود و زندگی به حالت عادی برگردد. در غیر این صورت به نظر می‌رسد روزهای تلخ‌تری هم در انتظار سینما باشد.

کارگردان «روایت ناپدید شدن مریم» در ادامه گفت: سالن‌های سینما در وضعیت فعلی طبیعی است که نمی‌توانند جذب مخاطب کنند و این هشدار را پیش از بازگشایی سینماها داده بودیم. دلیل آن هم خیلی واضح است؛ ترس از حضور در سالن‌های سینما از طرف مردم و اکران نشدن فیلم‌هایی که جذب مخاطب کنند، باعث شد امروز شاهد باشیم بسیاری از سالن‌های سینما نیروهای خود را تعدیل کنند و رفته رفته چراغ سینماها خاموش شود.

همچنین رضا سعیدی‌پور عضو هیات مدیره انجمن سینماداران ایران و مدیر سابق پردیس سینما آزادی در همین رابطه گفت: بحران ناشی از ویروس کرونا در مشاغل و کسب و کارها یک اتفاق جهانی است و شرکت‌های بزرگی همچون بوئینگ هم تعدیل نیرو کردند و این نشان می‌دهد که این موضوع  امری اجتناب‌ناپذیر است.

سعیدی‌پور در ادامه افزود: ما در انجمن سینماداران واقعا از سازمان سینمایی تشکر می‌کنیم چراکه از نزدیک شاهد هستیم چقدر دغدغه حفظ سالن‌های سینما برای مدیران سینمایی در اولویت است و تا امروز هر آنچه که در توان داشتند، انجام دادند. واقعیت این است یک جاهایی دیگر دست مدیران و سازمان‌ها نیست. در شرایط فعلی دیگر چیزی در بساط نیست و کشور همانند دیگر نقاط دنیا در شرایط سخت اقتصادی است. 

به نظر می‌رسد سینمای ایران در سالی که شمع ۱۲۰ سالگی خودش را در قرنطینه فوت می‌کند به روزگار پر از بیم و امید آینده فکر می‌کند. روزگاری که وابسته به جهان تازه پس از ویروس کرونا باید با جدیت بیشتری به سمت تولید با کیفیت و شرایط بهتر حرکت کند. شاید این تنفس برای سینمای ایران لازم بود تا در آستانه فصلی تازه به رویدادها و تولیدات و مخاطبان خود با دید متفاوت نگاه کند و بتواند از این صنعت پر سود و سرگرمی‌ساز در جهت رشد عقلی و اجتماعی جامعه بهره ببرد. سینما آدم تربیت می‌کند! روز ملی سینما مبارک.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز