خبرگزاری کار ایران

در گفت‌وگو با ایلنا اعلام شد؛

کشف جمجمه یک معلول از هزاره‌های گذشته در تپه اشرف اصفهان

asdasd
کد خبر : ۹۶۴۸۹۷

درحالی که هفتمین فصل کاوش در تپه اشرف به روزهای پایانی خود نزدیک می‌شود، به تازگی اسکلت یک بانوی جوان دیگر و البته جمجمه‌ای نامتعارف که احتمال داده می‌شود، متعلق به یک معلول از دوره‌های قبل از اشکانیان باشد، بدست آمد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، علیرضا جعفری‌زند (سرپرست هیأت باستان شناسی تپه اشرف) که این روزها هفتمین فصل کاوش را در این تپه باستانی پشت سر می‌گذارد، در آخرین روزهای کاوش از کشف اسکلت‌های جدید خبر داد.

او دراین باره گفت: در نزدیکی تدفین دوم که بانویی نوجوان بود، اسکلت بانوی جوان دیگری را پیدا کردیم. این اسکلت مربوط به بانویی جوان در حدود ۱۸ تا ۲۴ سال است و طراحی قبر او نیز از نوع پشت سنگی است.  

جعفری زند در ادامه از کشف جمجمه‌ای جدید نیز خبر داد و گفت: به فاصله حدود یک متری از اسکلت سوم که بدست آوردیم، با جمجمه‌ای روبه رو شدیم که فک پایین ندارد و نصفه است. جمجمه نصفه نیز بسیار عجیب است، چراکه به لحاظ فیزیکی حالت نارسایی در جمجمه دیده می‌شود. احتمال می‌دهیم مربوط به یک فرد معلول باشد. البته این جمجمه در عمق یک متر و بیست سانتی متری پیدا شد که متاخرتر از لایه‌های اشکانی است. هنوز نمی‌دانیم متعلق به یک زن است یا یک مرد.

این باستان‌شناس ادامه داد: فرم چانه و گونه جمجه پیدا شده نامتعارف است و حدقه چشم و گونه‌ها نرمال نیست. این احتمال که بر اثر فشار اینگونه شده باشد، وجود ندارد، چراکه جمجه کاملا سالم است، اما شکل غیرمتعارف دارد.

او درخصوص باز شدن گورها در سال‌های گذشته نیز گفت: این گورها احتمالا در دوره‌هایی حدود ۲۰۰ یا ۴۰۰ سال پیش باز شده باشند، البته حدس من این است که حداقل هزار سال پیش باز شده‌اند. با توجه به آن که در این  تدفین‌‌ها اشیای باستانی بسیار محدود است، از این رو این احتمال که با بازشدن گورها چیزی از آنها برداشته شده باشد، اندک است.

جعفری زند یادآور شد: در تدفین‌هایی که تاکنون بدست آورده‌ایم، معمولا یک شی ساده مانند کاسه یا کوزه در کنار اسکلت قرار داشت. در کنار اسکلت‌های جدید که در تپه اشرف بدست آوردیم نیز در کنار یکی از آنها کوزه آب قرار داشت و در کنار دیگری خرده‌های سفالی وجود داشت که نشان از کاسه و پیاله داشت.

بنابراین گزارش، تاکنون اسکلت دو اسب و سه بانوی جوان از دوره اشکانیان به همراه چند کاسه و کوزه که همراه با آنها تدفین شده بودند، در آخرین فصل از کاوش‌های تپه اشرف اصفهان بدست آمده است. با توجه به آنکه اسکلت برخی از این یافته‌ها در زیر خیابان مشتاق قرار دارند، امکان ادامه کاوش وجود ندارد، ضمن آنکه آغاز فصل‌های جدید کاوش نیازمند صدور مجوزهای جدید از سوی پژوهشگاه میراث و گردشگری است. این احتمال وجود دارد، در این بخش با یک گورستان چندین هزار ساله روبه رو باشیم. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز