خبرگزاری کار ایران

عضو هیات مدیره انجمن سینماداران:

وام ۴ درصدی چراغ سینماها را روشن نگاه داشت اما فیلمِ خوب نداریم/ باید صاحبان فیلم‌ها را به اکران فیلم‌ها ترغیب کرد

asdasd
کد خبر : ۹۶۴۶۴۵

رضا سعیدی‌پور می‌گوید: چراغ سالن‌های سینما با اکران فیلم‌های خوب و مخاطب پسند روشن می‌ماند لذا دولت باید با صاحبان فیلم‌ها برای اکران فیلم‌هایشان تعامل کند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، رضا سعیدی‌پور (عضو هیات مدیره انجمن سینماداران) با اشاره به وضعیت سالن‌های سینما در نیمه دوم سال گفت: در شرایط فعلی که ماه‌های محرم و صفر را در پیش داریم صاحبان فیلم‌ها تمایلی برای اکران در این دو ماه ندارند. در گذشته هم که خبری از بیماری کرونا نبود وضع به همین شکل بود و در این دو ماه کسی ریسک نمی‌کرد فیلمش را اکران کند و با وجود کرونا این موضوع مزید بر علت شده است که سینماها فیلم قابل توجهی برای نمایش نداشته باشند. با قول‌هایی که سازمان سینمایی داده و حمایت‌هایی که تا امروز از جریان اکران و سینماها کرده است، فکر می‌کنم بعد از ماه صفر اتفاق خوبی برای سینماها بیفتد. البته این اتفاق خوب به شکلی نیست که سینمادارها بتوانند از این شرایط سخت ناشی از شیوع بیماری کرونا که به آن دچار شدند، نجات پیدا کنند. این کمک‌ها و حمایت‌ها تنها می‌تواند به حفظ سالن‌های سینما و روش نگه‌داشتن چراغ سینماها تا عید ۱۴۰۰ بی‌انجامد. 

وی در ادامه گفت: بحران ناشی از ویروس کرونا در مشاغل و کسب و کارها یک اتفاق جهانی است و شرکت‌های بزرگی همچون بوئینگ هم تعدیل نیرو کردند و این نشان می‌دهد که این موضوع  امری اجتناب‌ناپذیر است.

این کارشناس سینما با بیان اینکه سالن‌های سینما از محل بودجه جدید حمایتی سازمان سینمایی وام ۴ درصد دریافت کردند، گفت: آخرین کمک‌های سازمان سینمایی بودجه ۱۶ میلیاردی است که بابت بدهی سینمادارها به صاحبان فیلم در قالب وام ۴ درصد در اختیارشان قرار گرفته است. این وام از صندوق توسعه هنر به حساب صاحبان فیلم و دفاتر پخش که از سالن‌های سینما از سال ۹۸ طلبکار هستند، واریز می‌شود.

وی در پاسخ به این پرسش که آیا بهتر نیست هزینه‌های برگزاری جشنواره‌های سینمایی صرف اقتصاد سینما و سالن‌های سینما شود، گفت: در شکل قانونی‌اش این امکان وجود ندارد چراکه وقتی بودجه‌ای به موضوعی اختصاص پیدا می‌کند حتی اگر آن برنامه اجرا نشود نمی‌توان مبلغ آن را در جای دیگر هزینه کرد مگر آنکه مصوبه دولت یا وزارتخانه این امکان را بدهد که بودجه‌ها جابجا شده و در جای دیگری مصرف شود. 

سعیدی‌پور در ادامه افزود: ما در انجمن سینماداران واقعا از سازمان سینمایی تشکر می‌کنیم چراکه از نزدیک شاهد هستیم چقدر دغدغه حفظ سالن‌های سینما برای مدیران سینمایی در اولویت است و تا امروز هر آنچه که در توان داشتند، انجام دادند. واقعیت این است یک جاهایی دیگر دست مدیران و سازمان‌ها نیست. در شرایط فعلی دیگر چیزی در بساط نیست و کشور همانند دیگر نقاط دنیا در شرایط سخت اقتصادی است. 

وی در ادامه با بیان اینکه سالن سینما و فیلم مکمل یکدیگر هستند، گفت: هر وقت فیلم خوبی اکران شود سینماها چراغشان روشن می‌ماند و مردم از آنها استقبال می‌کنند. متاسفانه در این شرایط فیلم خوبی اکران نشده که توانایی جذب مخاطب داشته باشد. این سم مهلکی است برای سالن‌های سینما که فیلم خوب برای جذب مخاطب اکران نمی‌شود و سازمان سینمایی باید در این زمینه پیگیری‌های جدی کند و با صاحبان فیلم‌ها جلساتی بگذارد و پیشنهاداتی ارائه شود که صاحبان آثار نیز برای نمایش فیلم‌هایشان ترغیب شوند. در همین دوران شیوع کرونا سالن‌های سینما تجربه خوبی از اکران دو فیلم «شنای پروانه» و «خوب، بد، جلف۲» داشتند و مردم با رعایت پروتکل‌های بهداشتی به سینما می‌آمدند. این تجربه نشان می‌دهد اگر فیلم خوبی اکران شود در هر شرایطی مردم به دیدنش خواهند رفت. وقتی در این شرایط رستوران‌ها و غذاخوری‌ها به تدریج توانستند مشتری‌هایشان را مجاب کنند که باز هم به آنها مراجعه کنند، چرا سینماها که می‌توانند با محصول خوب تماشاگر را به سالن بیاورند در شرایطی قرار بگیرند که هر ماه خبر تعدیل نیروی یکی از سالن‌های سینما منتشر شود؟ 

وی در پایان اظهار امیدواری کرد سالن‌های سینما در شرایط بهتری به فعالیت ادامه دهند و افزود: سالن‌های سینما از ظرفیت سمفا می‌توانند استفاده کنند و سازمان سینمایی قانون پرداخت سهم صاحبان فیلم را فعلا اجرایی نکرده است و تمام مبلغ فروش فیلم‌ها به حساب سالن‌های سینما واریز می‌شود که می‌تواند در این شرایط به فعالیت‌‌شان کمک کند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز