خبرگزاری کار ایران

کتاب اول «شیوه کمانچه‌نوازی» نوشته ارشیر کامکار منتشر شد

asdasd
کد خبر : ۹۶۳۱۲۱

اردشیر کامکار (آهنگساز، نوازنده و مدرس کمانچه) به تازگی کتاب آموزش کمانچه (دوره اول) را توسط نشر «هستان» منتشر کرد.

به گزارش ایلنا، کتاب اول «شیوه کمانچه‌نوازی» تالیف اردشیر کامکار (آهنگساز، نوازنده و مدرس کمانچه) توسط نشر هستان منتشر شد.

اردشیر کامکار درباره این اثر گفته است: «از سال‌های آغازین فعالیت هنری‌ام همواره در تلاش برای ارتقای جایگاه کمانچه در موسیقی سنتی ایران بوده‌ام. در این رهگذر کوشش خود را برجنبه‌های گوناگون اعم از ساختن و نواختن قطعات مختلف (در قالب تکنوازی و گروه‌نوازی)، تألیف و آموزش ارتقای سطح تکنیکی این ساز گمارده‌ام. اینک پس از دهه‌ها فعالیت مستمر در این عرصه، خوشحالم که کمانچه جایگاه والای خود را در موسیقی ایرانی یافته، آهنگسازان با امکانات وسیع برای آن می‌نویسند و نوازندگان جوان و توانا آن را بسیار پر احساس، توانمند و بیانگر می‌نوازند و این بار تلاش خود را پس از سال‌ها آموزش، معطوف به تالیف کتاب آموزش پایه کمانچه بر اساس ویژگی‌های موسیقی ایرانی و موسیقی محلی کردم؛ و نتیجه آن کتاب حاضر است که می تواند در هنرستان و آموزشگاه ها مورد استفاده هنرجویان قرار گیرد.»

اردشیر کامکار که یکی از اعضای گروه کامکارها است، و نوازندگی ویلون را در کودکی از پدرش آموخت. او چندی بعد به عنوان کمانچه و ویولن به عضویت ارکستر فرهنگ و هنر سنندج درآمد. در سال ۱۳۶۰ به تهران آمد و همکاری خود را با گروه‌های «عارف» و «شیدا» و دیگر خوانندگان آغاز کرد. اردشیر کامکار همچنین مطالب تکمیلی در زمینه ردیف سنتی ایران را نزد محمدرضا لطفی و پشنگ کامکار آموخته است.

اردشیر کامکار در سال ۱۳۶۵، برای اولین بار با ساز کمانچه آثاری از ابوالحسن صبا را در آلبومی به نام «به یاد صبا» به همراه برادرانش پشنگ و ارژنگ کامکار منتشر کرد. «بر تارک سپیده» نیز با آهنگ‌سازی و نوازندگی او و تنظیم برای ارکستر توسط ارسلان کامکار که یک کنسرتو برای کمانچه و ارکستر سمفونیک است، یکی از مهم‌ترین آثار او محسوب می‌شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز