خبرگزاری کار ایران

تدوین و انتشار کلان برنامه‌های وزیر ارشاد در هفته دولت

asdasd
کد خبر : ۹۶۲۳۷۸

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از تدوین و انتشار گزارش تفصیلی اجرای کلان برنامه‌های وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال 98 همزمان با هفته دولت خبر داد.

به گزارش ایلنا، همایون امیرزاده در مورد برنامه‌های نه گانه وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: اولین برنامه «تقویت ظرفیت‌های مردمی فرهنگ و هنر» است که این بخش ناظر به مساله ضعف توان و مشارکت بخش خصوصی و نهادهای مردمی در تولید و توزیع فرهنگی است، به همین منظور در این بخش اهدافی چون کمک به ایجاد و توانمندسازی نظام‌های صنفی و تولیدی بخش فرهنگ و هنر، توسعه کمی _کیفی نهادها و موسسات دینی و فرهنگی غیردولتی با حفظ هویت مستقل و مردم نهاد آنها، گسترش و ترویج سنت وقف، نذورات و خیرات و ... در تمامی حوزه‌های فرهنگ و هنر، تمرکزدایی از برنامه‌ریزی و اجرای فعالیت‌های فرهنگی و هنری، بهره‌مندی از جریان‌های فکری و تشکل‌های صنفی در سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی و فعالیت‌های فرهنگی هنری و رفع موانع سیاسی و حقوقی از فعلیت‌یابی خلاقیت‌های نخبگان فرهنگی _ هنری دنبال می‌شود.

وی ادامه داد: برنامه دوم «بهبود کسب و کارهای فرهنگی» است، در این حوزه نیز اهم مسائل موردنظر به ترتیب ضعف توان مالی، فناوری نوین و زیرساختی تولید و مصرف فرهنگی و هنری و همچنین رفتارهای سلیقه‌ای و ناکارآمدی در نظام حقوقی _ تقنینی و حمایت از عرصه تولید و مصرف فرهنگی و هنری است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی خاطرنشان کرد: در همین راستا زمینه‌سازی و حمایت از ایجاد و تقویت بنگاه‌های مالی و پولی موردنیاز بخش فرهنگ، استقرار حرفه‌ای نظام مالکیت فکری _ معنوی، افزایش سهم فرهنگ از تسهیلات مالی _ اعتباری و معافیت‌های مالیاتی، گمرکی، بیمه‌ها، انرژی و ... ، ارزیابی و نظارت بر اثربخشی حمایت‌های دولتی از بخش فرهنگ و هنر، بهره‌مندی مناسب اصحاب فرهنگ و هنر از خدمات مالی، بیمه‌ای، حقوقی و تسهیل فرآیندی و ساختاری تولید و عرضه خلاقیت‌ها و آفرینش‌های فرهنگی و هنری پیگیری می‌شود.

امیرزاده با بیان اینکه «عمومی‌سازی دسترسی فرهنگی» به عنوان سومین کلان برنامه این وزارتخانه است، گفت: در ابن بخش موضوع پایین بودن سرانه مصرف محصولات فرهنگی ایرانی در سبد خانوار است، بنابراین دو رویکرد یعنی افزایش دسترسی همگانی به فضاها، خدمات و محصولات فرهنگی با نگرش عدالت فرهنگی به خصوص در مناطق روستایی و محروم و همچنین تقویت و حمایت از اصلاح نظام توزیع و فروش محصولات فرهنگی _ هنری در کشور در این کلان برنامه دنبال می‌شود.

وی افزود: «گسترش مناسبات فرهنگی ایران و جهان» به عنوان چهارمین کلان برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، در این حوزه سهم ناچیز ایران از بازار محصولات، خدمات و آثار فرهنگی منطقه و جهان، حضور کمرنگ ایران در مجامع و رویدادهای فرهنگی و دینی منطقه‌ای و جهان و همچنین جریان‌های ایران‌هراسی و شیعه‌هراسی در منطقه و جهان را موردنظر قرار داده‌ایم.

امیرزاده ادامه داد: برنامه‌ها و رویکردها در این حوزه به ترتیب فعال‌سازی و بهره‌گیری از ظرفیت اصحاب فرهنگ و هنر و تشکل‌های غیردولتی در تعاملات فرهنگی ایران با جهان، مانع‌زدایی و حمایت از حضور و فعالیت بخش خصوصی در بازارهای جهانی محصولات و آثار فرهنگی هنری، ارتقای تعاملات جغرافیای ایران فرهنگی و زبان فارسی و گسترش مراکز و برنامه‌های ایران‌شناسی در خارج از کشور، توسعه کمی و کیفی گردشگری مذهبی( حج، زیارت و...)، بهره‌گیری از ظرفیت دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه برای حضور فعال و موثر در سازمان‌ها و مجامع فرهنگی جهان، ارتقا سطح مشارکت ایرانیان خارج از کشور در تعاملات فرهنگی با جهان، تقویت گفت‌وگوهای فرهنگی _ دینی ایران با جهان به ویژه جهان اسلام و منطقه و شناسایی و معرفی مفاخر و مشاهیر فرهنگ و تمدن ایران در سطح جهانی می‌باشد.

مدیر انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: در پنجمین کلان برنامه «شفاف‌سازی فرهنگی» را پیگیری می‌کنیم، در این بخش سعی داریم ناظر بر مساله عدم شفافیت کافی در نظام حمایت از تولید و مصرف فرهنگی و هنری، ابهام و عدم شفافیت در حقوق حرفه‌ای و امنیت شغلی اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه و رفتارهای سلیقه‌ای و ناکارآمدی در نظام حقوقی _ تقنینی و حمایت‌ها از عرصه تولید و مصرف فرهنگی و هنری باشیم.

وی تصریح کرد: برای پیشبرد در این برنامه رویکردهای وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اتخاذ تدابیر حقوقی _ تقنینی برای شفاف‌سازی و کاهش رفتارهای سلیقه‌ای و اقدامات فراقانونی در نظارت بر فعالیت‌‎های فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، استقرار نظام دسترسی آزاد به اطلاعات و انتشار گزارش‌های عملکردی و اطلاعات سازمانی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است.

امیرزاده «ارتقای محتوایی تولیدات فرهنگی» را ششمین کلان برنامه این وزارتخانه عنوان کرد و گفت: در این بخش دو محور گسترش شکاف‌های اجتماعی و فقدان گفت‌وگوهای سازنده و فراگیر و ضعف الگوسازی، تولید و عرضه محصولات فرهنگی هنری مطابق با سبک زندگی ایرانی اسلامی مدنظر است. در همین راستا رویکردهای بازنگری در رویه‌ها و شاخص‌های نظارتی تولید و نشر محصولات فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، تبدیل ویژگی‌های محتوایی آثار و محصولات فرهنگی مانند موضوع، درونمایه، مضامین و... به اولویت‌های مصرح در اسناد فرهنگی بالادستی کشور موردنظر است.

عضو شورای اجتماعی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ابراز داشت: در این بخش همچنین حمایت از توسعه و ترویج آثار و محصولات فرهنگی _ هنری بومی اقوام ایرانی و نیز ترویج آیین‌های ملی، منطقه‌ای و محلی در جهت تقویت انسجام و وحدت ملی، حمایت از تولید آثار فرهنگی و هنری بر محور معارف قرآن و اهل‌بیت(ع) و میراث معنوی ایرانی ناظر به الگوسازی سبک زندگی ایرانی _ اسلامی و اصلاح رویه و شاخص‌های حمایت از آثار و فعالیت‌های فرهنگی در چهارچوب موضوعات و نیازهای روز جامعه برآمده از پژوهش‌های دقیق علمی مورد توجه خواهد بود.

وی ابراز داشت: هفتمین کلان برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «انسجام و هماهنگی فرهنگی دستگاه‌های کشور» است، در این بخش سعی در تحقق رویکردهایی چون ساماندهی و توسعه همکاری‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با سایر وزارتخانه‌ها و دستگاه‌های فرهنگی کشور، تعریف و اجرای همکاری‌های فرهنگی با دستگاه‌های اقتصادی و خدماتی کشور، احیا و فعال‌سازی تفاهم‌نامه‌های پیشین این وزارتخانه با دستگاه‌های کشور و بهبود و تسهیل مبادله و داد و ستد منابع سازمانی با سایر دستگاه‌ها داریم.

امیرزاده با اشاره به «دولت الکترونیک و هوشمندسازی مدیریت فرهنگی» به عنوان هشتمین کلان برنامه این وزارتخانه اظهار کرد: مهم‌ترین مسائل در این بخش سرعت و تنوع تحولات فناورانه و عدم تطابق تولید و مصرف فرهنگی در ایران با آن و ضعف الگوسازی، تولید و عرضه محصولات فرهنگی _ هنری مطابق با سبک زندگی ایرانی _ اسلامی در فضای مجازی است.

رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی وزارت فرهنگی و ارشاد اسلامی برنامه‌ها و رویکردهای این بخش را به این ترتیب یعنی تقویت زیرساخت‌های دانشی، سخت‌افزاری و نرم‌افزاری فناورانه و ایجاد نظام هوشمند اطلاعات در عرصه فرهنگ و هنر، تسهیل فرآیندی و ساختاری ارائه مجوزها و خدمات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به اهالی فرهنگ، هنر و رسانه، تقویت پژوهش و مطالعات در حوزه‌های گوناگون تولید و مصرف فرهنگی با تاکید بر نگرش آینده‌پژوهی و ایجاد نظام پشتیبان تصمیم هوشمند مبتنی بر ثبت، نگهداری و تحلیل داده‌ها و آمار و اطلاعات برشمرد.

وی «گسترش گفت‌وگوهای فرهنگی» را به عنوان آخرین کلان برنامه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی معرفی کرد و یادآور شد: در این حوزه ناظر بر مساله فقدان گفت‌وگوهای همگانی، مستمر و سازنده میان کنشگران عرصه‌های اندیشه، فرهنگ و هنر، گسترش شکاف‌های اجتماعی، ضعف مشارکت‌ اهالی فرهنگ و هنر، بخش خصوصی و نهادهای مردمی در سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و فعالیت‌های فرهنگی و هنری هستیم.

امیرزاده ادامه داد: برنامه‌ها و رویکردهای این وزارتخانه برای تحقق این کلان برنامه زمینه‌سازی و حمایت از گفت‌وگوهای فرهنگی و هنری میان اصحاب فرهنگ و هنر با بخش‌های مختلف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، تمهید و بهبود فرهنگ گفت‌وگو در خانواده و محافل فرهنگی، هنری و رسانه‌ای، حمایت از فعالیت‌ها و فعالان گسترش گفت‌وگوهای فرهنگی و اجتماعی و حضور نمایندگان جریان‌های فکری مختلف در شوراهای فکری و تصمیم‌سازی حوزه فرهنگ و هنر است.

مدیر انتشار و دسترسی آزاد به اطلاعات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی «فعالیت‌ها و اقدامات حوزه دین و انقلاب اسلامی» را یکی دیگر از اقدامات برنامه‌ای این سازمان دانست و گفت: در این حوزه این وزارتخانه اقدامی چون الحاق یا ایجاد واحدهای سازمانی مرتبط با حوزه دین و انقلاب اسلامی و فعالیت مستقیم از طریق این ساختارها از جمله فعالیت‌های معاونت قرآن و عترت، ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، سازمان حج و زیارت و سازمان اوقاف و امور خیریه، اقدامات اعتبار بخشی و مجوزدهی به موسسات و فعالان حوزه دین و انقلاب اسلامی در همه بخش‌های وزارت متبوع را داشته است.

وی در پایان گفت: از دیگر تلاش‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه می‌توان به اقدامات حمایتی_ تسهیلاتی در حوزه مسائل و موضوعات حوزه دین و انقلاب اسلامی در همه بخش‌های وزارت متبوع، اقدامات حمایتی _ مشارکتی در تکریم و تعظیم شعائر دینی و انقلابی در همه بخش‌های این وزارتخانه و اقدامات توانمندساز در حوزه دین و انقلاب اسلامی در همه بخش‌های وزارت متبوع اشاره کرد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز