خبرگزاری کار ایران

اکبر تحویلیان در گفت‌وگو با ایلنا مطرح کرد:

«محرم‌نامه» را سال آینده می‌سازم/ دستمزد نویسندگان آثار مذهبی بیشتر است اما خروجی آن مطلوب نیست

asdasd
کد خبر : ۹۶۱۰۴۳

تهیه‌کننده آثاری همچون «شاید برای شما هم اتفاق بیفتد» می‌گوید: ساخت آثار عاشورایی بیشتر از آنکه نیازمند بودجه باشد، نیازمند تحقیق و پژوهش کافی برای رسیدن به یک اثر استاندارد است.

به گزارش خبرنگار ایلنا، اکبر تحویلیان تهیه کننده تلویزیون با اشاره به ساخت سریال‌های مناسبتی ویژه عاشورا گفت: تلویزیون برای این روزها پیش‌بینی کرده بود که بتواند سریال‌های مناسبتی را روی آنتن ببرد اما شیوع ویروس کرونا و تاخیر در ضبط برخی از آثار تلویزیونی باعث شد دست تلویزیون برای این روزها خالی بماند. 

وی با اشاره به اهمیت ساخت آثار مذهبی و حساسیت‌های تولید سریال‌هایی همچون مختارنامه گفت: گاهی برای ساخت فیلمنامه‌هایی مثل سریال مختارنامه ۱۰ سال زمان لازم است تا تولید آن به سرانجام برسد. چون جزو پروژه‌های پرهزینه است، تلویزیون نمی‌تواند به‌طور همزمان چندین پروژه شبیه به آن را تولید کند اما برای سایر سریال‌هایی که با محوریت موضوع‌های عاشورایی قرار است ساخته شود، بزرگترین مشکل فیلمنامه است. نگارش طرح‌هایی که بتواند دقیق به موضوع‌های روز بر بستر قیام عاشورا بپردازد، بسیار دشوار است. 

تهیه‌کننده مجموعه تلویزیونی شاید برای شما هم اتفاق بیفتد در ادامه گفت: مشکل فیلمنامه تنها مختص به تلویزیون نیست و در سینما نیز این مشکل به صورت جدی وجود دارد. هنرمندان بسیار کم و محدودی می‌توانند آثار عاشورایی را به درستی و دقیق بنویسند. هر تهیه‌کننده و مدیری از متن خوب استقبال می‌کند و مطمئن باشید هر کسی که متن خوبی درباره موضوع‌های دینی بنویسد از لحاظ تولید هم می‌توان امیدوار بود که حاصل کار قابل قبول باشد. هنرمند باید به موضوع دینی اشراف داشته باشد چراکه شناخت دقیق نسبت به موضوع نیازمند مطالعه و پژوهش است. هنرمند باید هم تاریخ را خوب مطالعه کند هم این توانایی را داشته باشد که قصه‌های تاریخی را با اصول دراماتیک پیوند دهد. 

من همیشه دستمزد فیلمنامه‌های مناسبتی با محوریت محرم را بیشتر پرداخت کردم اما با وجود آنکه دستمزد نویسنده‌ها بالاتر از سریال‌های معمول است، نتیجه کار مطلوب نیست

وی با اشاره به ساخت اثر جدید خود در مقام تهیه‌کننده با نام «محرم نامه» گفت: من الان دو سال است یک اثر عاشورایی را در دست نگارش دارم اما آنقدر جزئیات و تفسیرهایی که ممکن است از یک اثر شود، حساسیت‌ها را بالا می‌برد که نگارش آن را سخت و کند شده است. البته کمی کم‌لطفی هم از سوی برخی از مدیران در سازمان صداوسیما باعث شده مراحل تولید این اثر با کندی پیش برود. طرحی با عنوان «محرم نامه» را دو سال است که در مرحله نگارش دارم و به تصویب نمی‌رسد. با این وجود امیدوارم برای سال آینده بتوانم یک مجموعه ۱۰ قسمتی با محوریت محرم و موضوع‌های مربوط به این ایام را به تولید و پخش برسانم. 

تحویلیان در ادامه با بیان اینکه دستمزدها در ساخت آثار محرمی گرانتر است، گفت: من همیشه دستمزد فیلمنامه‌های مناسبتی با محوریت محرم را بیشتر پرداخت کردم اما با وجود آنکه دستمزد نویسنده‌ها بالاتر از سریال‌های معمول است، نتیجه کار مطلوب نیست. واقعیت این است که پول تضمین کننده کیفیت یک اثر نمی‌شود و اگر به یک نویسنده بیشتر از عرف معمول دستمزد می‌دهیم معنی‌اش این نیست که خروجی کار هم مطلوب است. بالا رفتن کیفیت یک اثر مولفه‌های مختلفی دارد که بیشتر به حس و حال هنرمند و میزان باورپذیری او نسبت به این رخداد تاریخی برمی‌گردد. 

وی در پایان درباره خطوط قرمز ساخت آثار مذهبی گفت: من اعتقاد ندارم که در ساخت آثار مذهبی با سانسور روبرو هستیم. لااقل در تجربه کارهای خودم که تا به امروز این مشکل به وجود نیامده است. مختارنامه یک نمونه و مثال درستی است از نحوه برخورد با خطوط قرمز. شما می‌بینید که در این سریال بسیاری از مضامین و موضوع‌های روز گفته و نقد می‌شود اما هیچ مشکلی در پخش آن نبوده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز