خبرگزاری کار ایران

افتتاح انجمن هنرهای آیینی و سنتی در سازمان بسیج هنرمندان/ معرفی رئیس انجمن

asdasd
کد خبر : ۹۶۰۰۰۹

در جلسه افتتاح انجمن هنرهای آیینی و سنتی در محل سازمان بسیج هنرمندان کشور با حکم امیر نصیربیگی رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور، انجمن تعزیه و هنرهای آیینی تأسیس و محسن میرزاعلی به عنوان رئیس این انجمن انتخاب شد.

به گزارش ایلنا، در جلسه افتتاح انجمن هنرهای آیینی و سنتی در محل سازمان بسیج هنرمندان کشور با حکم امیر نصیر بیگی رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور انجمن هنرهای آیینی و سنتی تأسیس و محسن میرزا علی به عنوان رئیس این انجمن انتخاب شد.

در این جلسه ابتدا امیر نصیربیگی درمورد علت تفکیک هنر های آیینی و سنتی از انجمن تئاتر اظهار کرد: حوزه هنرهای نمایشی به حدی وسیع و فراگیر است که یک انجمن نمی تواند به تنهایی همه نیازمندی های آن حوزه را پوشش دهد، تعزیه به عنوان یکی از میراث های معنوی کشور در کنار سایر هنر ها از جمله پرده خوانی و نقالی جمعیت بسیار زیادی در کشور دارد.

او ادامه داد: برای اینکه جامعه هنرمندان حوزه آیینی را بهتر هدایت کنیم و نیازمندی های آن را شایسته تر تأمین کنیم لازم بود که انجمن مستقلی در این حوزه تأسیس کنیم تا با کنار یک دیگر قرار دادن خبرگان و اساتید حوزه هنر های آیینی بتوانیم مشکلات، مسائل و سیاستگذاری لازم را در این حوزه داشته باشند.

رئیس سازمان بسیج هنرمندان کشور تصریح کرد: با کوشش اعضای سازمان بسیج هنرمندان و همراهی اساتیدی همچون آقای محسن میرزا علی که از چهره های شاخص هنر های آیینی و سنتی محسوب می شود، توانستیم انجمن هنر های آیینی را راه اندازی کنیم، ان شالله با تشکیل شورای مرکزی که برای انجمن پیش بینی شده تداوم و توسعه فعالیت های هنر های آیینی را در آینده نزدیک شاهد باشیم.

نصیر بیگی با اشاره به شناسایی ظرفیت ها در انجمن هنر های آیینی و سنتی گفت: وقتی سازمان بسیج هنرمندان از یک مجموعه کل یک جزء آن را به صورت مستقل و مجزا سیاستگذاری می کند به معنی اهمیت بالای آن بخش است، معتقدم اگر هنر های آیینی به صورت مستقل عمل کند می تواند در شناسایی ظرفیت ها، کادر سازی و نیازمندی های فکری موفق عمل کند، به طور کلی هدف از استقلال تعزیه و هنر های آیینی از تئاتر شناسایی بهتر ظرفیت ها و خلع های آن است تا در جهت رفع مشکلات هنر های آیینی اقدامات اساسی صورت بگیرد.

او درمورد غایت اهداف سازمان بسیج هنرمندان کشور از تشکیل انجمن هنر هایی آیینی و سنتی اظهار کرد: غایت اهداف ما توسعه رشته های هنر های آیینی به صورت معاصر سازی شده، تربیت نیرو های شایسته و ساماندهی هنرمندان حوزه هنر های آیینی برای نقش آفرینی آنها در سطح جامعه است، قطعا هنرمندان حوزه هنر های آیینی نقش آفرینی هایی دارند، اما این نقش آفرینی سازماندهی شده نیست و بیشتر دارای جنبه آتش به اختیار است، اگر بتوانیم در غالب انجمن هنرمندان حوزه هنر های آیینی را سازماندهی کنیم و کمک های مادی و معنوی لازم را به آنها داشته باشیم، شاهد توسعه و رشد حوزه هنرهای آیینی خواهیم بود.

در ادامه جلسه اسماعیل جعفر پور رئیس انجمن های هنری و ادبی سازمان بسیج هنرمندان کشور در مورد اهداف شکل گیری انجمن هنر های آیینی و سنتی گفت: با توجه به ظرفیت غنی که در بخش هنر های آیینی در سطح کل جامعه وجود دارد، سازمان بسیج هنرمندان کشور تصمیم گرفت که با استفاده از نخبگان این حوزه موضوع انسجام بخشی و شناسایی و ساماندهی هنرمندان آیینی را در دستور کار خود قرار دهد که ان شالله این انجمن در کنار دیگر انجمن های سازمان بسیج هنرمندان به انجام وظیفه و ایفای نقش خود می‌پردازد.

رئیس انجمن‌های هنری و ادبی سازمان بسیج هنرمندان کشور در مورد مصادف شدن تأسیس انجمن هنر های آیینی و سنتی با ماه محرم گفت: سازمان از مدت های پیش قصد تشکیل انجمن تعزیه و هنر های آیینی را داشته است، اما جلسات و شناسایی افراد خبره در این حوزه باعث شده که به صورت اتفاقی تشکیل این انجمن مصادف با ماه محرم شود، اما ما این مقارنت را مبارک می‌دانیم.

جعفر پور با اشاره به نحوه شناسایی ظرفیت‌های حوزه هنر های آیینی تصریح کرد: در سطح سازمان های استانی ظرفیت ها به صورت پراکنده وجود دارد که شیوه های مختلفی برای شناسایی ظرفیت ها وجود دارد و مسئولین استانی بر اساس شناساسی نخبگان این حوزه و به صورت شبکه ای در موضوع پیدا کردن ظرفیت ها ایفای نقش می کنند.

در پایان جلسه محسن میرزا علی رئیس انجمن هنرهای آیینی و سنتی در مورد اهداف و برنامه های خود در انجمن هنر های آیینی و سنتی اظهار کرد: خدا را شاکرم که به عنوان یک عضو کوچک از خانواده بزرگ روایی از جمله تعزیه در سازمان بسیج هنرمندان شروع به کار می کنم، با توجه به ظرفیتی که سازمان بسیج هنرمندان در سراسر کشور دارد، اولین هدف ما کشف استعداد های جوان است چرا که حوزه هنر های آیینی حرف های زیادی برای گفتن دارد.

او ادامه داد: در حوزه تعزیه اتفاقی که ما شاهد آن هستیم این است که تمام خانواده های ایرانی در سطح کشور درگیر تعزیه هستند، که دلایلی از جمله قداست موضوع امام حسین (ع) و آشنایی تمام ایرانیان با این هنر دارد که به اعتقاد بنده هنر تعزیه یک هنر میراثی برای ایرانیان محسوب می شود، زیرا در سطح کشور شاید هیچ ایرانی نباشد که هنر تعزیه را نشناسد.

محسن میرزا علی با بیان اینکه هدف دوم انجمن تعزیه و هنر های آیینی آموزش صحیح به علاقه مندان این حوزه است، تصریح کرد: چه جایی بهتر از بسیج هنرمندان که علاقه مندان و افراد مستعد در حوزه هنر های آیینی بتوانند با عضویت در آن آموزش صحیح را ببینند؟ اگر بتوانیم شناسایی صحیحی از افراد مستعد و علاقه مند داشته باشیم می توانیم بانک اطلاعاتی خوبی داشته باشیم.

رئیس انجمن هنر های آیینی و سنتی ادامه داد: ما ابتدا باید افراد مستعد و ظرفیت ها را شناسایی کنیم، سپس به مرحله معرفی آنان در سطح جامعه می پردازیم، که شناسایی ظرفیت ها می تواند از طریق جشنواره و سازمان های استانی رقم بخورد، معتقدم همه استان ها باید یک بانک اطلاعاتی داشته باشند که این بانک اطلاعاتی متصل به بانک اطلاعاتی مرکزی باشد، همچنین برگزاری جشنواره می تواند باعث رشد و پژوهش در حوزه هنر های آیینی شود زیرا جوانانی که در جشنواره شرکت می کنند برای موفقیت در جشنواره قطعا پژوهش و تمرین لازم را انجام می دهند که این مسئله باعث رشد و پیشرفت هنر های آیینی می شود.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز