خبرگزاری کار ایران

رئیس گروه ایرانشناسی و اسلام شناسی کتابخانه ملی مطرح کرد:

سفرنامه‌‌ جهانگردان اروپایی راوی حماسه عاشورا از دوره‌های مختلف تاریخی است

asdasd
کد خبر : ۹۵۹۵۶۹

رئیس گروه ایرانشناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران معتقد است سفرنامه جهانگردان به ویژه جهانگردان اروپایی به ایران در ایام ماه محرم و صفر روایت‌های عاشورا در دوره‌های مختلف تاریخی است که برخی از آنها متعلق به مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا در دروان صفوی و قاجار است.

به گزارش ایلنا، رئیس گروه ایرانشناسی و اسلام شناسی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران معتقد است سفرنامه جهانگردان به ویژه جهانگردان اروپایی به ایران در ایام ماه محرم و صفر روایت‌های عاشورا در دوره‌های مختلف تاریخی است که برخی از آنها متعلق به مراسم عزاداری تاسوعا و عاشورا در دروان صفوی و قاجار است.

ایرج عنایتی‌زاده رئیس گروه ایرانشناسی و اسلام شناسی این سازمان با بیان این مطلب در تشریح و معرفی سفرنامه‌‌های جهانگردان اروپایی که در کتابخانه ملی نگهداری می‌شود؛ گفت: یکی از بخش‌های سازمان اسناد و کتابخانه ملی مربوط به ایرانشناسی و اسلام شناسی است که این بخش گنجینه‌ای از اسناد و مطالعات مربوط به ایرانشناسی و اسلام شناسی را دربرمی‌گیرد و بالغ بر 400 عنوان سفرنامه در این بخش نگهداری می‌شود.

 وی ادامه داد: برخی از سفرنامه‌های موجود متعلق به جهانگردان مشهور اروپایی است که مطالب عینی و مستندات تاریخی و مهمی از مراسم عزاداری محرم و عاشورا و نوع عزاداری‌ جامعه ایران در قرن‌های گذشته را قید کرده است.

رئیس گروه ایرانشناسی و اسلام شناسی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به سفرنامه جهانگردان اروپایی که بخشی از آنها درباره عزاداری امام حسین (ع) و یاران بزرگوار ایشان است؛ توضیح داد: از سفرنامه‌های موجود در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران که در آنها به مراسم محرم و عزاداری شیعیان ایران اشاره شده می‌توان به سفرنامه پیترو دلاواله، سفرنامه تاورینه، سفرنامه آرنولد ویلسن، سفرنامه فردیک چارلز ریجارد و سفرنامه هاینریش بروگش اشاره کرد.

وی تصریح کرد: سفرنامه‌های پیترو دلاواله و تاورینه برای قدمت تاریخی دوران صفویه است. سفرنامه هاینریش بروگش از مراسم محرم و عزاداری شیعیان ایران نیز متعلق به دوره قاجاراست که مطالب مستندی را ثبت کرده است.

عنایتی‌زاده درباره تفاوت روایت‌ سفرنامه‌های پیترو دلاواله و تاورینه با سفرنامه هاینریش بروگش عنوان کرد: تفاوت های موجود در این سفرنامه‌ها نوع نگاه نگارنده ها به ماهیت عزاداری ها است به این معنا که  سفرنامه‌های پیترو دلاواله و تاورینه به مستندنگاری محرم و عزاداری در بین توده مردم پرداخته است. اما در سفرنامه هاینریش بروگش محرم در دوران قاجار و تصویری است که از تعزیه‌ مستند کرده است.

وی ادامه داد: همچنین در سفرنامه‌های ارنست اورسل و فوروکاوای ژاپنی و سفرنامه هانری بایندر که به فارسی نیز ترجمه شده‌اند مستندات تاریخی از محرم و عزاداری‌ جامعه ایران موجود است.

عنایتی زاده اظهار داشت: سفرنامه‌های پیترو دلاواله، تاورینه، آرنولد ویلسن، فردیک چارلز ریچارد و سفرنامه هاینریش بروگش آلمانی به زبان اصلی و جزو سفرنامه‌های نفیس کتابخانه ملی به شمار می‌روند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز