خبرگزاری کار ایران

جدول پخش شبکه مستند محرمی شد/ تدارک ویژه برای سوگواری سید و سالار شهیدان

asdasd
کد خبر : ۹۵۷۵۲۳

هم‌زمان با آغاز ماه محرم و سوگواری شیعیان جهان در عزای سرور و سالار شهیدان، شبکه مستند سیما با تدارک ویژه‌برنامه‌هایی به پیشواز ماه محرم می‌رود.

به گزارش ایلنا، شبکه مستند در دهه نخست ماه محرم  ویژه‌برنامه‌های مختلفی مانند «میراث مرثیه»، «آیین هم آوایی»، «عارف البکاء»، «چهارپایه»، «نخل شمیران» و «ترکیب بند» را تدارک دیده است.

مجموعه مستند داستانى «میراث مرثیه» به کارگردانی مهدی زنگنه تهیه و تولید شده است و از آثار  فاخر تولید شده با موضوع بررسى زندگى و آثار شاعران و مداحان اهل بیت(ع)  به شمار می‌رود.

در هر قسمت از این مجموعه مستند داستانی راویانی مانند ثریا قاسمى، سیاوش طهمورث، سیروس کهوری نژاد، محمدرضا علیمردانى، رویا تیموریان، محمدرضا علیمردانی، محمود عزیزی، نیما رئیسی، مجید آقا کریمی، امیر مولوى، محمدرضا غیاث آبادى، محمد رضا رهگذر، فرزاد رمضانى، شهرام نجاتى و سیامک احمدى زندگى یکى از این شاعران و مداحان اهل بیت را روایت خواهند کرد.

پیش تولید «میراث مرثیه» نزدیک به یک سال و نیم به طول انجامیده است و تولید آن هم در چند لوکیشن قدیمی در تهران و شهرک سینمایی غزالی و همچنین در یکی از روستاهای فومن صورت گرفته است. برای این مجموعه حدود ۶۰ قطعه موسیقی تولید شده است که نیمی از آنها بازسازی نوحه ها و اشعار مداحان و شاعران اهل بیت است همچنین دوره های مختلف تاریخى از دوره صفویه تا دهه ۵۰ بازسازى شده و بسیاری از لباس ها و وسایل صحنه ساخته شده است.

«میراث مرثیه» به زندگى و آثار شخصیت‌هایی همچون محتشم کاشانى، عمان سامانی ، مرحوم احمد شمشیری، مرحوم حجت الاسلام محمد تقی فلسفی، مرحوم محمد علام ، مرحوم احمد دلجو، مرحوم نادعلی کربلایی، مرحوم آرام دل، مرحوم سید محمد کوثری، مرحوم شاه حسین بهاری، شیخ رضا سراج، حاج مرزوق حائرى، سید مهدى قوام، کربلایی محمود بهجت، میرزا حسین بابا مشکین و اکبر ناظم پرداخته و هدف از ساخت و تولید آن آشنایی مردم با افراد اثرگذار در دستگاه امام حسین (ع) بوده است.

مجموعه مستند داستانی «میراث مرثیه» به کارگردانی مهدی زنگنه و تهیه‌کنندگی مشترک سیدمازیار هاشمی و مهدی صفی‌یاری از ۱ شهریور هر روز ساعت ۱۷ از شبکه مستند سیما پخش می‌شود.

هم‌آوایی ایران در سوگواری سالار شهیدان

«آیین هم‌آوایی» با موضوع مراسم عزاداری امام حسین(ع) در شهرهای مختلف ایران از یکشنبه ۲ شهریور هرروز ساعت ۱۹  پخش می‌شود.

این مستند به سرپرستی فرهاد ورهرام توسط ۱۰ مستندساز ساخته‌شده، مونا زندی حقیقی علاوه بر تهیه‌کنندگی این مجموعه مستند کارگردانی یکی از بخش‌هایش در استان لرستان را انجام داده است و فرهاد ورهرام (جنوب)، مجید برزگر (تهران)، بابک بهداد (گیلان)، حسن نقاشی (یزد)، محسن استاد علی (خراسان)، شهروز توکل (اصفهان)، مازیار مشتاق‌گوهری (سیستان و بلوچستان)، مهدی باقری (گرگان)، یونس مقدم (آذربایجان) از دیگر کارگردان‌های این مستند هستند.

این پروژه با تمرکز بر مداحی‌های بومی و سنتی در مناطق مختلف ایران  ساخته‌شده و آیین‌های مرتبط با ایام محرم که امروزه در بین مردم کمرنگ شده را به تصویر می‌کشد.

روایت سوگواری مردم تفرش در «عارف البکاء»

مستند «عارف البکاء» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مهدی نادری با موضوع عزاداری مردم شنبه ۱ شهریور در جدول پخش شبکه مستند قرار گرفته است.

این مستند روایتی تماشایی از تعزیه در تفرش؛ را که از آیین‌های سنتی و قدیمی این شهرستان است به تصویر می‌کشد.

در این مستند که امشب ساعت ۲۲  پخش می‌شود، با آیین سنتی تعزیه تفرش که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است آشنا خواهیم شد.

مستند «چهارپایه» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی سید عباس حسینی در سال ۱۳۹۴ تولید شده و در قالب مصاحبه با مداحان قدیمی تهران سنت قدیمی چهارپایه خوانی را به تصویر کشیده است. این مستند پنجشنبه ۶ شهریور ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه مستند پخش می‌شود.

«نخل شمیران» اثر علی نیک‌بخت هم چهارشنبه ۵ شهریور ساعت ۲۰:۳۰ در جدول پخش این شبکه قرارگرفته است؛ این مستند به مراسم محرم در تکایای منطقه شمیران تهران می‌پردازد.

این مستند تکیه‌ها و حسینه های قدیمی شهر تهران، بیان گوشه ای از تاریخچه آن، صحبت با متولیان آن و آشنایی با فرهنگ عزاداری در این تکیه ها و مراسم نخل گردانی در شمیرانات را به تصویر کشیده است.

مستند «ترکیب بند» سه شنبه ۴ شهریور ساعت ۲۰:۳۰ از شبکه مستند پخش می‌شود. امیر آذین تحلیل و بررسی شعر ترکیب بند معروف «باز این چه شورش است» را دستمایه ساخت این مستند قرار داده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز