خبرگزاری کار ایران

کشف اسکلت‌های انسانی و حیوانی در آبراهه‌های تخت جمشید/ احتمال قتل وجود دارد

asdasd
کد خبر : ۹۵۵۱۳۸

در فصل سوم و چهارم احیای آبراهه‌های تخت جمشید، بقایای استخوانی و اسکلت چند انسان و حیوان کشف شد.

 به گزارش خبرنگار ایلنا، مسئولان پایگاه میراث جهانی تخت جمشید در ادامه کاوش و لایه روبی در آبراهه‌های این مجموعه از کشف اسکلت‌های انسانی و حیوانی خبر دادند.

در این میان فیلمی از آخرین کشفیات کاوش در آبراهه‌های تخت جمشید نیز منتشر شده است. این کشفیات در سومین و چهارمین فصل احیای آبراهه‌های تخت جمشید محقق شده‌اند که چندی است آغاز شده و منجر به کشف بقایای استخوانی و اسکلت ۱۳ انسان و حیوان شد.

این اسکلت‌ها در عمقی حدود ۵ تا ۶ متری بدست آمده‌اند. این بقایا در زیر تختگاه تخت جمشید بدست آمده است. باستان‌شناسان در حین مرمت و احیای آبراهه‌های تخت جمشید متوجه آن شدند.

در آبراهه خاوری دروازه ناتمام و در ادامه روند کاوش فصول قبل، بخش‌های مصدود شده کانال کاوش شد و با وجود شرایط دشوار، علاوه بر لایروبی کانال‌ها ۱۱ اسکلت انسانی و دو اسکلت سگ‌سانان بدست آمد که گفته می‌شود به احتمال زیاد متعلق به دوره هخامنشیان هستند. 

در تحقیقاتی که روی اسکلت‌ها انجام شد، باستان‌شناسان متوجه شدند یکی از این افراد به دلیل ضربه شدیدی که به فک او وارد شده است فوت کرده. این امر گمانه‌های جدیدی را پیش روی باستان‌شناسان قرار داده و تصور بر آن است که باتوجه به شرایط اولیه اسکلت‌ها، این احتمال می‌رود که به قتل رسیده باشند. 

برخی از باستان‌شناسان نیز متعتقد هستند، ممکن است برخی از این اسکلت‌های انسانی مربوط به زمانی باشند که تصرف تخت جمشید توسط اسکندر و آتش زدن این مجموعه توسط ارتش اسکندر رقم خورده است که بعد از کشتن این آدم‌ها، آنها را در کانال‌های آبراهه‌های هخامنشیان ریخته‌اند. اما تمام این تئوری‌ها باید مورد بررسی بیشتر قرار گیرد.

یکی از جمجمه‌ها نیز متعلق به یک زن جوان است که بررسی آن نیز مانند سایر اسکلت‌ها تا پایان فصل کاوش مشخص خواهد شد که این فصل تا پایان شهریور ماه ادامه دارد. 

این آبراهه‌ها در دوره‌های تاریخی پر شده بود و از زمانی که موسسه شرق‌شناسی کاوش را آغاز کرد، بخش‌هایی از آن پاکسازی شد، اما پس از آن تا دهه ۸۰ به فراموشی سپرده شد. ۳ کیلومتر آبراهه در تخت جمشید وجود دارد که تاکنون ۲ کیلومتر آن لایه روبی و کاوش شده است. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز