خبرگزاری کار ایران

شروین مهاجر (نوازنده و مدرس کمانچه)؛

«چهل سالگی» آرشیوی از ۲۴ سال فعالیت هنری من است/ انتشار به صورت فلش ١٦ گیگ

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۹۴۷

شروین مهاجر از انتشار آلبوم «چهل سالگی» که آرشیوی تصویری و سفرنامه‌ای از ۲۴ سال فعالیت هنری‌اش است گفت.

به گزارش ایلنا، شروین مهاجر (نوازنده و مدرس کمانچه) از انتشار آلبوم «چهل سالگی» که آرشیوی تصویری و سفرنامه‌ای از ۲۴ سال فعالیت هنریش است، گفت.

شروین مهاجر درباره این اثر گفت: آلبوم «چهل سالگی» که با تدوین و کمک معین هاشمی‌نسب تهیه شده، شامل فعالیت‌های خاص هنری من است و بخشی از آن درباره سفرها و زندگی شخصی من است. تصمیم داشتم این آلبوم در زادروز چهل سالگی‌ام منتشر شود ولی به دلیل حجیم بودن کار و آماده نشدن پروژه این اثر را در چهل و یک سالگی منتشر کردم. اصولا چهل سالگی مانند نوعى پوست انداختن است و برای همه این سن خیلی مهم است، زیرا این سن همیشه با بحران‌هاى خاصى همراه بوده است و این تغییر به دلیل رسیدن به دوره میانسالی و تجربیات و پختگى خاص آن است. در این سن خیلی‌ها تصمیم‌های مهم می‌گیرند، البته این بحران و تغییر نگرش در سن ۳۲ سالگی و زودتر برای من اتفاق افتاد و تصمیم گرفتم عنوان این اثر «چهل سالگی» باشد. 

این نوازنده با اشاره به اینکه کار بر روی جمع آورى این اثر را از سال ۱۳۹۶ آغاز کرده است، تاکید کرد: افرادى که از نزدیک با من در ارتباط هستند می‌دانند که من از قدیم علاقه خاصى به نظم و آرشیو هنرى دارم و از همان ابتدای فعالیت‌ها و حتی از زمانی که در هنرستان موسیقى بودم تمامی مجلات، کاست‌ها، سى‌دى‌ها و جراید هنرى از جمله سالنامه شیدا، هنر موسیقی و... را جمع‌آوری می‌کردم و این کار را با علاقه و وسواس خاصی انجام دادم. زمانیکه وارد سن ۳۵ سالگی شدم به ذهنم رسید که قسمت اعظم آرشیوم را که شامل مصاحبه‌ها، کنسرت‌ها، جوایز ، پشت صحنه و خاطرات سفرهایم بوده به صورت یک مجموعه خاطره‌انگیز منتشر کنم و دوست داشتم یک بیوگرافی کاملى از من به یادگار بماند، چرا که بیشتر هنرمندان ابعاد متفاوت شخصیتی خود را کمتر نشان می‌دهند و به نوعی دچار خود سانسوری مى‌شوند در نتیجه دوست داشتم مخاطبان و علاقمندان به کار و هنر من بیشتر با زندگی هنری و کارهاى گذشته من آشنا شوند. همیشه مخاطبان در کنسرت‌ها، نشست‌های پژوهشی و رونمایی آلبوم‌ها بعد خاصی از هنرمند را می‌بینند در نتیجه در این اثر صحنه‌هایی از زندگی خودم را هم نشان دادم. خیلی‌ها می‌گویند من جدی هستم، البته در کار واقعا همین طور است اما نه در زندگى شخصى‌ام ولی بخشی از آن به زندگی هنری و مشکلات کاری ما مرتبط بوده است. ما نسلی بودیم که به سختی توانستیم موسیقى را ادامه دهیم و آسیب‌هایی مانند خفقان اجتماعى هنرى و دوران جنگ را با مشکلات اقتصادى فراوان پشت سر گذاشتیم و به سختى بر خلاف دید جامعه، هنر را تبدیل به شغل خود کردیم و همیشه با کمک و رهنمون‌هاى اساتیدمان به درهای بسته زدیم تا راهی برای ارائه هنر موسیقى جدى و فاخر باز شود به همین دلیل در حوزه کاری خودمان بر سر اصول فکرى مان معامله نکردیم و با عشق و پشتکار ساز زدیم. بارها فرصت رفتن داشتم، اما باز نتوانستم دورى وطن را تحمل کنم و برگشتم که در کشورم مفید باشم. منتى نیست و هر چه کردم عشق خودم بوده و هست، اما ناگفته‌هاى بسیار دارم از رنج‌هایى که براى موسیقى کشیده‌ام. 

این هنرمند با اشاره به اینکه در آلبوم «چهل سالگی» با مخاطب صادق بوده است، خاطرنشان کرد: این مجموعه شامل ۱۰ ساعت فایل‌هاى تصویرى است که به صورت مجزا نام‌گذارى شده و فقط بخش‌هایی که از نظر مسائل اجتماعی وخانوادگى صلاح نبود حذف شد.  تصاویر زیادى از خاطرات و زندگى هنرمندان موسیقى در دسترس نیست و متاسفانه رسانه‌اى هم یار ما نیست و این مهم در گذشته و قبل از انقلاب بیشتر ضبط و پخش شده است. من معتقدم باید خود هنرمندان دست به قلم و دوربین شوند و این روزگار را ثبت و ضبط کنند. این آلبوم مانند یک مستند هنرى جامع است که از بین بیش از ٢٥٠ ویدئو انتخاب شده است. از همان ابتدا می‌خواستم کار جدیدی ارائه دهم و اگر این اثر را به صورت دی‌وی‌دی منتشر می‌کردم شامل ۱۰ دی‌وی‌دی می‌شد که تولید آن برای خودم و مخاطب توجیه اقتصادی نداشت پس تصمیم گرفتم این مجموعه را به صورت فلش منتشر کنم در پکیجى خاص که در کشورمان برای اولین بار اتفاق افتاده است. خیلی‌ها می‌گفتند این امکان وجود ندارد و با شکست مواجه می‌شود ولی من ریسک کردم و شکست برایم معنایى ندارد و دوست عزیزم معین هاشمى‌نسب این مجموعه که ۳۵ گیگ حجم داشت را با نرم افزار  به ۱۶ گیگ بدون افت کیفیت تبدیل کرد که از او تشکر می‌کنم و مطمئن هستم این آلبوم در آینده بعد از من بیشتر دیده و شنیده خواهد شد. 

آهنگساز آلبوم «کهن کمان» با اشاره به اینکه این اثر نکاتى خاص دارد که باید دیده شود، بیان کرد: مهم‌ترین هدفم از انتشار این اثر این بود که مخاطب همسفر ما و متوجه ظرایف و  لحظه‌هاى ناب گذشته شود. این اثر شامل بخش‌های مختلفى از جمله کنسرت، کلیپ، عکس، مستند، مصاحبه، بیوگرافی، پشت صحنه، فعالیت‌هاى استودیویى و آثاری که با آهنگسازان مختلف و بزرگى همکارى کردهام، می‌شود. به عنوان مثال بخش کنسرت‌ها شامل ۸۰ درصد کنسرت‌های من از سال ۱۳۷۵ تا سال ۱۳۹۸ با گروه‌هایی چون «فراق» « فوژان»، «مولوى»، «راز و نیاز»، «عارف»، «اشتیاق»، «کامکارها» و... بوده است. 

این نوازنده کمانچه با اشاره به اینکه شعر و خوانش ادبی معرفى این اثر به عهده دکتر سعید پرویزی بوده است، عنوان کرد: قرار است این اثر را به صورت کامل در یوتیوب قرار دهم اما متاسفانه شخصی ناشناس بدون اجازه من با اسم من کانالى را در یوتیوب ساخته است که اجازه استفاده من از نام خودم را گرفته است در نتیجه از طریق دوستى در خارج از ایران به یوتیوب ایمیل زدیم و درخواست کردیم که کانال را مسدود کرده و آن را به خودم برگرداند که هنوز منتظر اقدام عملى آنها هستیم. 

این نوازنده در پایان گفت: چون برای اولین بار یک اثر به صورت فلش و با احترام به مخاطب در صندوقچه‌اى کوچک و مهر و موم شده منتشر میشود زمان می‌برد تا میان مخاطب و حتی هنرمندان جای خود را باز کند، چرا که محتویات آن را باید دید و نمی‌شود با کلمات آن روزهاى طلایى گذشته را بیان کرد. انتظار ندارم که مخاطب ١٠ ساعت بدون وقفه نظاره‌گر این مجموعه باشد، اما مىʻتوان همانند یک فیلم یا سریال در چند قسمت بخش‌هاى متفاوت آن را دید. همچنین اکثر آثارى که در آلبوم «چهل سالگى» دیده و شنیده مى‌شود در ایران منتشر و تولید شده و داراى مجوز هستند و کنسرت‌ها و آثارى که در خارج از ایران مشاهده مى‌شود بدیهى است که در چهارچوب فرهنگى و قوانین آن کشور تهیه و تولید یا اجرا شده است. بخش هاى کوچکى از این مجموعه تصویرى در فضاى مجازى توسط خودم و دیگر همکاران به وفور به اشتراک گذاشته شده است و تمامى ویدئوها داراى تایتل و سال مورد نظر است و پالایش صوتى و در حد امکان تصویرى روى آن انجام شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز