خبرگزاری کار ایران

کشف اسکلت دومین بانوی اشکانی در کاوش‌های تپه اشرف اصفهان

asdasd
کد خبر : ۹۵۳۵۷۲

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان از کشف اسکلت دومین بانوی اشکانی در ادامه فصل هفتم کاوش‌های محوطه باستانی تپه اشرف اصفهان خبر داد.

به‌ گزارش ایلنا، فریدون الهیاری (مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان) در حاشیه بازدید از محوطه باستانی تپه اشرف اصفهان با اعلام این مطلب گفت: تپه تاریخی اشرف و همچنین محوطه باستانی "جی" جنب تپه اشرف اصفهان به دلیل اینکه جزو معدود محوطه‌های باستانی در داخل شهر به‌شمار می‌رود از اهمیت ویژه‌ای در راستای شناسایی پیشینه تاریخی اصفهان برخوردار است.

او در ادامه با اشاره به اهمیت شناسایی پیشینه تاریخی اصفهان، افزود: امروزه اصفهان یکی از مشهورترین شهرهای ایران و حتی جهان به‌شمار می‌رود، با این‌حال این شهر بیشتر به دلیل تکاپوی فرهنگی و تمدنی نخبگانش در دوران اسلامی شناخته شده، لذا با کمال تأسف پیشینه تاریخی این شهر در دوران باستان و حتی دوران آغازین تاریخ کمتر شناخته شده است.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان با اشاره به کاوش‌های باستان‌شناسی در محوطه تپه اشرف اصفهان تأکید کرد: از سال 1389 خورشیدی و با تملک این محوطه باستانی و تعیین عرصه و حریم آن، کار باستان‌شناسی در شش فصل در این تپه تاریخی تا سال 1398 انجام شد و پیشینه تاریخی شهر اصفهان به صورت علمی تا دوران هخامنشیان به اثبات رسید.

او در ادامه به انجام هفتمین فصل کاوش‌های باستان‌شناسی در این محوطه اشاره کرد و گفت: همزمان با انجام عملیات تعویض سیستم آب‌رسانی و فاضلاب شهر اصفهان، از چند ماه گذشته، برنامه‌ریزی برای تعویض این سیستم در محدوده تپه اشرف اصفهان با همکاری شرکت آبفا انجام شد، اما پیش از آغاز این عملیات، باستان‌شناسان فصل هفتم کاوش‌های این مجموعه را در مسیر تعویض لوله‌های آب و فاضلاب در بخش شرق اصفهان آغاز کردند که در حین این عملیات اشیا و آثار تاریخی قابل توجهی از جمله اسکلت یک بانوی ایرانی متعلق به دوران اشکانی به‌دست آمد.

الهیاری تأکید کرد: در جریان ادامه عملیات هفتمین فصل از کاوش تپه اشرف که حدفاصل تپه تاریخی اشرف و محوطه شهر باستانی "جی" در امتداد خیابان مشتاق سوم در حال اجرا است، روز گذشته باستان‌شناسان موفق به کشف دومین اسکلت یک دختر نوجوان اشکانی شدند که در فاصله 10 متری از مقبره اولین بانوی اشکانی که دو هفته پیش کشف شده بود، قرار داشت.

او در همین راستا افزود: بررسی‌های اولیه حاکی است این دختر نوجوان 13 ساله بوده و در مقبره او سکویی هست که بر روی آن بقایای از یک کوزه سفالی وجود دارد.

مدیر‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی اصفهان تصریح کرد: با توجه به ادامه عملیات باستان‌شناسی در فصل هفتم کاوش، امیدواریم بتوانیم با همکاری سایر نهادها به‌ویژه مدیریت شهری، فصل بعدی کاوش را هم در این مجموعه باستانی ادامه دهیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز