خبرگزاری کار ایران

سخنگوی قوه قضاییه خبر داد:

هیچ رسانه‌ای در یک سال اخیر از سوی قوه قضاییه توقیف نشده است/جامعه اطلاع‌رسانی کشور خط قرمزهای امنیتی را مراعات کنند

asdasd
کد خبر : ۹۵۲۴۲۸

سخنگوی قوه قضاییه خبر داد: در یک سال اخیر هیچ روزنامه و خبرگزاری از ناحیه قوه قضاییه توقیف نشده است و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه که قبلاً با محکومیت‌هایی مواجه شده بودند، در دوره اخیر از عفو مقام معظم رهبری و سایر ارفاق‌های قانونی بهره‌مند شدند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، غلامحسین اسماعیلی، سخنگوی قوه قضاییه در سی‌ویکمین نشست خبری خود با اصحاب رسانه، ضمن تبریک روز خبرنگاران اظهار کرد: به نوبه خودم از خدمات و زحمات جامعه رسانه‌ای کشور و به ویژه خبرنگاران حقوقی و قضایی تشکر می‌کنم و از همراهی و همکاری با قوه قضاییه مجدداً تشکر می‌کنیم.

سخنگوی دستگاه قضا بیان کرد: در حوزه داخلی و به ویژه در دوران تحول قوه قضاییه جلب مشارکت گروه‌های مردمی از برنامه‌های اولویت‌دار قوه قضاییه به شمار می‌آید و در این برنامه خبرنگاران در حوزه تبلیغ و ترویج گفتمان عدالت و مبارزه با فساد نقش مهمی دارند.

وی ادامه داد: ما در ماه‌های اخیر شاهد گزارشگری فساد توسط جامعه رسانه‌ای کشور بوده‌ایم، در این حوزه خبرنگاران ما را همکار خود بدانند و می‌توان گفت به نوعی خبرنگاران چشم و گوش بینا و شنوای دستگاه قضایی در یافتن مشکلات و آسیب‌ها به شمار می‌آیند.

اسماعیلی درباره رویکرد قوه قضاییه در رسیدگی به حوزه رسانه گفت:‌ ما در هر جامعه‌ای امکان تخلف و ارتکاب جرم از ناحیه معدودی از افراد هر یک از اقشار و گروه‌ها را ممکن می‌دانیم و به این نکته نیز توجه داریم که دشمن تلاش زیادی انجام می‌دهد که در هر یک از گروه‌های مذکور عامل نفوذی داشته باشد؛ آنچه که مهم است سیاست دستگاه قضایی در رسیدگی به جرائم و تخلفات حوزه رسانه است که در دوره تحول تلاش شده به جای رویکرد سختگیرانه، رویکردی توام با مدارا و اصلاحی و اقناعی سرلوحه رسیدگی‌های قضایی ما قرار بگیرد و رسیدگی‌های قضایی در حوزه مطبوعات با این رویکرد ها باشد.

وی اضافه کرد: سیاست اصلی ما این است که خبرنگاران خودشان قانون را رعایت کنند و با اعمال نظارت‌های صنفی و انجمن‌های صنفی مربوطه اگر تخلفی انجام می‌شود در واحدهای صنفی رسیدگی شود و هیات رسیدگی بر مطبوعات و وزارت ارشاد به عنوان نهادهای متولی در این حوزه قبل از رسیدگی دستگاه قضا مسئولیت‌های قانونی خود را در این حوزه انجام دهند.

سخنگوی قوه قضاییه در ادامه به دیگر اقدامات این دستگاه در حوزه رسانه‌ها و خبرنگاران اشاره کرد و ابراز داشت: باید این را اعلام کنم که در یک سال اخیر اقدامات خاص و ویژه‌ای در قوه قضاییه در حوزه رسانه و مطبوعات انجام شده است، از جمله فعال شدن شورای حل اختلاف و صلح و سازش ویژه اصحاب فرهنگ و رسانه، برگزاری جلسات توجیهی و پیشگیری از ناحیه همکاران ما در حوزه پیشگیری با مدیران مسئول و دیگر دست‌اندرکاران حوزه خبر و صدور بخشنامه ریاست محترم قوه قضاییه در زمینه رسیدگی به جرم‌های سیاسی در چارچوب قانون رسیدگی به جرم‌های سیاسی و ترویج این رویکرد و نهادینه شدن آن در قوه قضاییه که در همین یکی دو ماه اخیر تعدادی از پرونده‌هایی که تحت عناوین عمومی و امنیتی در وضعیت مشابه بودند تحت عنوان جرائم سیاسی به دادگاه فرستاده شدند.

وی ادامه داد: نکته دیگری که باید اشاره کنم این است که در یک سال اخیر هیچ روزنامه و خبرگزاری از ناحیه قوه قضاییه توقیف نشده است و جمعی از خبرنگاران و اصحاب رسانه که قبلاً با محکومیت‌هایی مواجه شده بودند، در دوره اخیر از عفو مقام معظم رهبری و سایر ارفاق‌های قانونی بهره‌مند شدند.

اسماعیلی در ادامه بیان داشت: اما باز هم خواهش ما این است که جامعه اطلاع‌رسانی کشور در حوزه مسائل امنیتی کشور و نظام، خط قرمزها را مراعات کنند و علیرغم اینکه گفتن این حرف شاید خیلی هم مناسب نباشد اما چاره‌ای نیست که اگر جرم و تخلفی انجام شد، به ویژه در حوزه امنیتی و عبور از خطوط قرمز، رسیدگی مأموریت اصلی ماست.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز