خبرگزاری کار ایران

تفاهم‌نامه همکاری وزارت ارشاد با شورای عالی مناطق آزاد تجاری امضا شد

asdasd
کد خبر : ۹۵۲۳۴۸

به منظور ایجاد هماهنگی در فعالیت‌های فرهنگی و هنری و انجام ماموریت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در مناطق آزاد تجاری تفاهم‌نامه‌ای بین این وزارتخانه و شورای عالی مناطق آزاد تجاری امضا شد.

به گزارش ایلنا، سید عباس صالحی روز گذشته در مراسم انعقاد «تفاهم‌نامه همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری_صنعتی و ویژه اقتصادی» با بیان اینکه مناطق آزاد از زاویه‌های مختلف می‌تواند نقطه‌های اتصال زیادی با این وزارتخانه داشته باشد، اظهار داشت: این نقاط اتصال به گونه‌ای است که مناطق آزاد هم می‌تواند از آنها بهره‌مند شود.

وی ادامه داد: بخشی از مناطق آزاد مربوط به حوزه گردشگری است، در این حوزه می‌توان در جذب گردشگر و ماندگاری خاطرات گردشگری اتفاقات خوبی را رقم زد، حوزه گردشگری از گذشته تا به امروز با حوزه فرهنگ ارتباط داشته است، برخی از این مناطق آزاد به خاطر نقاط اتصال و رفت و آمدهایی که با همسایگان خود دارند ظرفیت مهمی برای دیپلماسی فرهنگی به شمار می‌روند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: در حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری مناطق آزاد بحث اقتصاد خلاق و صنایع فرهنگی و جایگاه آن از نظر اشتغال و ارزش افزوده می‌تواند به کمک این حوزه بیاید. البته توجه به مردم بومی این مناطق بسیار مهم است، مناطق آزاد باید با مردم بومی ارتباط برقرار کرده و رضایت‌مندی آنها را بالا ببرند، زیرا اگر آنها احساس کنند که از سرمایه‌گذاری در این مناطق مردم هم سهمی دارند اتفاقات خوبی رقم می‌خورد.

صالحی یادآور شد: البته سرمایه‌گذاری یک بخش از کار است و بعد دیگر در کنار سرمایه‌گذاری توجه به فرهنگ بومی است، حفظ فرهنگ بومی در این مناطق بسیار حائز اهمیت است زیرا در پیشرفت برنامه‌های ملی در این مناطق بسیار تاثیر دارد، به همین منظور وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در بخش‌های مختلف خود پیش از این تعاملاتی را در این مناظق داشته است.

وی افزود: این تفاهم‌نامه می‌تواند به سرعت این ارتباطات کمک کرده و ظرفیت‌های دو مجموعه را مکمل هم کند، در اصل این تفاهم‌نامه می‌تواند در سه حوزه زیرساخت‌ها، برنامه‌های فرهنگی و اقتصاد فرهنگ به دو مجموعه کمک کند.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی خاطرنشان کرد: افق پیش‌رو روشن است و باتوجه به شیوع ویروس کرونا می‌توان با سرعت این تفاهم‌نامه را به بخش‌های اجرایی رساند، امیدوارم در یک سال باقیمانده از دولت این تفاهم‌نامه را به نقطه خوبی برسانیم.

با انعقاد این تفاهم‌نامه می‌توان فرهنگ کشور را ارتقا و آن را صادر کرد

در ادامه این مراسم مرتضی بانک مشاور رئیس‌جمهور و دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری با اشاره به اینکه توسعه پایدار بدون توسعه همه‌جانبه ممکن نیست، گفت: فعالیت‌های فرهنگی در کنار فعالیت‌های اقتصادی می‌تواند موثر باشد، باتوجه به ویژگی‌های کشور ما اقتصاد و فرهنگ و پیشرفت در حوزه اجتماعی نیازمند ارتباط بیشتر با هم است.

وی ادامه داد: مناطق آزاد پیرامون کشور شکل گرفته است از این رو با جوامع محلی ارتباط زیادی دارد، بنابراین ضرورت دارد برنامه‌های فرهنگی در این مناطق بیشتر شود، از آنجایی که در مناطق آزاد بحث توسعه اقتصادی و امنیت پایدار دنبال می‌شود این تفاهم‌نامه بدون مشارکت جوامع محلی ممکن نخواهد بود، مهم‌ترین و موثرترین مناطق در قالب اقتصادی همین جوامع محلی هستند.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری تصریح کرد: متاسفانه با شیوع ویروس کرونا در کشور یک بخشی از فعالیت‌ها در مناطق آزاد روند کندی پیدا کرده اما با این وجود فعالیت‌های محلی در این مناطق پر از اتفاقات فرهنگی به ویژه در حوزه ادبیات، موسیقی، مد و لباس و ... است.

بانک ابراز کرد: در سال ۹۷ در منطقه چابهار نمایشگاه مد و لباس برپا شد و هنر سوزن‌دوزی این منطقه در این نمایشگاه مورد استقبال همگان قرار گرفت، حتی بسیاری از سفرا و نمایندگان کشورها که در این نمایشگاه حضور پیدا کردند از دیدن این هنر شگفت‌زده شدند، پس از آن یک تحولی در بحث دوخت لباس رخ داد و این لباس‌های محلی علاوه بر داخل به خارج از کشور نیز صادر شد.

وی اضافه کرد: در منطقه قشم نیز فعالیت‌های قرآنی در این سال‌ها رشد خوبی داشته و باتوجه به جمعیت ۱۵هزار نفری منطقه در حدود ۲هزار نفر فعال قرآنی هستند و این فعالیت در بین اهل تسنن و تشیع در حال قوت است.

دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری با اشاره به اینکه در مناطق محلی ۱۵ همسایه مشترک وجود دارد، خاطرنشان کرد: با وجود این تعداد همسایه می‌توان با آنها ارتباط فرهنگی و اجتماعی برقرار کرد، طبیعی است که اگر پیرامون خود نتوانیم کار فرهنگی مناسبی انجام دهیم قطعا با تهاجم فرهنگی مواجه خواهیم شد، این تفاهم‌نامه می‌تواند با تقویت روابط فرهنگی در این منطقه از این اتفاق جلوگیری کند.

بانک در پایان گفت: براساس این تفاهم‌نامه می‌توان فرهنگ کشور را ارتقا و آن را صادر کرد، ۱۰درصد اعتبارات مناطق آزاد برای امور فرهنگی است، از طرفی دیگر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز اعتباراتی برای مناطق آزاد دارد که می‌تواند به اتفاقات فرهنگی در این مناطق سرعت دهد.

گفتنی است در پایان این مراسم با حضور سید عباس صالحی و مرتضی بانک و جمعی از معاونین هر دو دستگاه «تفاهم‌نامه همکاری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری_صنعتی و ویژه اقتصادی» امضا شد.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز