خبرگزاری کار ایران

حسام ناصری:

قطعات جدید آلبوم «با من بخوان» حرف امروز جامعه است/ دنبال ایده‌های متفاوت و جدید بودیم/ تولید قطعات برایم جنبه سفارش یا رفع تکلیف نداشت

asdasd
کد خبر : ۹۵۱۳۴۲

حسام ناصری می‌گوید: قطعات جدید آلبوم «با من بخوان» حرف امروز جامعه است. قطعه‌ای به نام «باغ اهورایی» با شعر استاد «حسین منزوی» داریم یا کاری به نام «دلم گرفته» داریم که محوریت صحبت آنها شرایط روزی است که امروز همه ما درگیر آنها هستیم.

به گزارش ایلنا، آلبوم «با من بخوان» با صدای «علیرضا قربانی» و موسیقی «حسام ناصری» روز بیست و یکم مردادماه منتشر می‌شود. 

این آلبوم شامل تک‌آهنگ‌های پروژه با «من بخوان» است که قبلاً منتشر شده بود و حال پنج آهنگ جدید به آن اضافه شده است. همچنین قرار است ساعت بیست روز یکشنبه، نوزدهم مرداد موزیک ویدیوی «دلم گرفته» از کانال یوتیوب علیرضا قربانی منتشر شود. این ویدیو روی یکی از آهنگ‌های جدید آلبوم «با من بخوان» با کارگردانی «سینا پاکدل» و بازیگری «لیلا زارع» منتشر شود.

در آستانه انتشار این آلبوم، حسام ناصری که آهنگساز و تنظیم‌کننده آثار پروژه «با من بخوان» بوده، درباره جزئیات این آلبوم و به خصوص آهنگ‌های جدیدش در مصاحبه‌ای توضیحاتی را ارائه کرد.

از برنامه انتشار آلبوم «با من بخوان» برای ما بگو که از چه زمان شکل گرفت و نهایی شدن آلبوم چقدر زمان برد؟

پروژه «با من بخوان» از بهمن 1397 شروع شد و از همان زمان تولید چند تک‌آهنگ را آغاز کردیم. از همان ابتدا بنا بر این بود که رفته رفته آلبوم این پروژه هم در طول کنسرت‌ها تکمیل شود. این موضوع دلایل فنی داشت. یکی از آنها این بود که برخی کارهایی نظیر ساز و آوازها که وقتی اجرای صحنه‌ای می‌شوند و نیاز به هماهنگی بیشتری دارند، طبیعتاً در اجراهای متعدد انسجام بیشتری پیدا خواهند کرد. در این پروژه به دنبال ایده‌های متفاوت و جدید بودیم و نمی‌خواستیم اتفاقات روتین گذشته را تکرار کنیم. این موضوع نیازمند زمان برای طراحی ایده‌های جدید بود و فرصتی که در طول تور کنسرت‌ها داشتیم چنین شرایطی را برای ما فراهم می‌کرد. به همین دلیل در آلبوم در حال حاضر قطعاتی وجود دارد که در کنسرت‌ها شنیده نشدند یا قرار بود در اجراهای پایانی سال گذشته شنیده شوند که کنسرت‌ها لغو شدند. فضای کلی آلبوم شامل دو دسته کار خواهد بود. این آلبوم بنا بود اسفند 98 منتشر شود و تقریباً در آن زمان آماده بود، اما به دلیل شرایط کشور در پی شیوع ویروس «کرونا» انتشار آلبوم «با من بخوان» را به تعویق انداختیم و به این ماه موکول شد.

چرا کلاً تصمیم به انتشار آلبوم گرفتید؟ خصوصا در شرایط بحرانی کنونی بازار موسیقی؟

خیلی قبل‌تر و در ماه اسفند تصمیم به انتشار این آلبوم داشتیم و می‌خواستیم محصول نهایی پروژه را در قالب یک آلبوم به مخاطبان ارائه کنیم. معمولاً در همه جای دنیا یک پروژه در قالب آلبوم به صورت رسمی ثبت می‌شود.

 با انتشار آلبوم «با من بخوان» پرونده این پروژه بسته خواهد شد؟

زمانی که قرار بود این آلبوم در اسفند قرار بود منتشر شود به معنای بسته شدن پرونده این پروژه نبود. چون هنوز تقاضاهای خیلی خیلی زیادی از داخل ایران داشتیم و اجراهای زیادی ناتمام ماند. کنسرت‌های ما خصوصاً در تهران از دی‌ماه به دلایل مختلف لغو شدند و تور خارجی «با من بخوان» را داشتیم که برنامه‌ریزی آنها برای ماه اردیبهشت صورت گرفته بود. اما به دلیل شیوع ویروس کرونا و محدودیت‌هایی که در سراسر دنیا ذکر شد، طبیعتاً برنامه‌های ما هم لغو شد. اگر این فرصت در آینده ایجاد شود که بتوانیم ادامه کنسرت‌ها را داشته باشیم طبیعتاً اولویت ما این است که بتوانیم تقاضاهای ناتمام را پاسخ دهیم. اگر هم نه که می‌توانیم این قول را به مخاطبان بدهیم که شروع فعالیت دوباره با اتفاقات جدید همراه خواهد بود.

درباره جزئیات قطعات جدید این پروژه برای ما بگو و اینکه برای تولید این آثار جدید که قرار بود در آلبوم باشد چه اِلِمان هایی را مدنظر داشتید؟ 

قطعات جدید این آلبوم کارهایی هستند که با محوریت دو سبک کلی پیش می‌روند. یکی از آنها کانسپت اولیه پروژه «با من بخوان» بود که استفاده از موسیقی زمینه‌ای الکترونیک برای آواز ایرانی بود که نمونه‌های آن را در کارهایی مثل «نیست شو» یا «روزگار غریب» پیاده‌سازی کردیم. بعداً به این نتیجه رسیدیم که برای کنسرت‌‌ها نیاز به این داریم که آن سبک همیشگی آقای قربانی که موسیقی ایرانی در قالب تنظیم‌های ارکسترال بود را نیز دنبال کنیم. منظورم از ارکسترال صرفاً موسیقی با همراهی ارکستر سمفونیک نیست و ارکستر مجلسی کوچکتر را هم شاید بتوان در آن طبقه‌بندی قرار داد. سعی کردیم قطعاتی در آن فضای تنظیمی داشته باشیم و به همین دلیل میتوانم آلبوم «با من بخوان» را به دو دسته تقسیم کنم. یکی آنهایی که با محوریت همراهی موسیقی الکترونیک و آواز هستند و باید تأکید کنم که موسیقی الکترونیک مفهوم گسترده‌ای دارد و ما تنها شاخه‌ای از آن را تجربه می‌کنیم. به همین دلیل شاید بتوان آن قطعات را موسیقی تجربی نام‌گذاری کرد. بخش دوم هم کارهایی هستند که ماهیت ارکسترال دارند و منتهی با سلیقه تنظیمی من همراه شده است. معمولاً کارهایی که در آن ژانر کار می‌کنم شاید یک منطق واحد را دنبال کنند.

یکی از نکات پروژه با من بخوان تعامل با مخاطب بود و اینکه آهنگ‌های آن در طول برگزاری کنسرت‌ها منتشر می‌شدند. نظرات و بازخوردهای مخاطبان از کارهای قبلی در تولید آثار جدید برای شما نقش داشت؟ و اینکه اگر در این چند ماه کنسرتی برگزار می‌شد امکان داشت که قطعات جدید «با من بخوان» به شکل دیگری تولید شوند؟

ما در طول یک سال گذشته قطعاتی که با فواصل مختلف منتشر کردیم همگی مورد توجه مخاطبان قرار گرفت. این خیلی برای ما باعث خوشحالی بود و قطعاً برای هر هنرمندی این موفقیت بزرگی محسوب می‌شود و بازخوردهای خوبی گرفتیم. نواقصی هم بود که سعی کردیم در طول مدت پروژه آنها را برطرف کنیم. ایده‌های در طول کنسرت‌ها برای ما شکل گرفت که سعی کردیم در آلبوم از آنها استفاده کنیم. 

از اغلب قطعات با من بخوان که به صورت سینگل منتشر شد استقبال عمومی خوبی به عمل آمد. فکر می‌کنید قطعات جدید هم بتوانند در آن سطح شنیده شوند؟

دوست داشتیم کاری منتشر کنیم که در عین حفظ وجاهت هنری در کنار نام علیرضا قربانی، مورد استقبال مخاطبان هم قرار بگیرد. در این آلبوم چند قطعه داریم که من خودم شخصاً آنها را خیلی دوست دارم. به دلیل اینکه تعلق خاطر شخصی نسبت به آنها دارم و احساس می‌کنم شاید بتوانند بازخوردهای خوبی داشته باشند. هرچند که هیچ چیز در بازار موسیقی قابل پیش‌بینی نیست. ما سعی کردیم همان منطقی را که برای آثار قبلی در نظر گرفتیم در کارهای جدید هم جریان داشته باشد. مهمترین موضوع این است که قطعات جدید آلبوم با من بخوان حرف امروز جامعه است. قطعه‌ای به نام «باغ اهورایی» با شعر استاد «حسین منزوی» داریم یا کاری به نام «دلم گرفته» داریم که محوریت صحبت آنها شرایط روزی است که امروز همه ما درگیر آنها هستیم. در حال حاضر تبدیل به موزیک‌ویدیو شده‌اند و ویدیوی آنها هم منتشر خواهند شد. 

از بین آهنگ‌های جدید به نظر خودتان بهترین کار کدام است؟

برای من سخت است که بگویم کدام آهنگ را بیشتر دوست دارم چون تک تک کارهای این آلبوم را عشق کار کردم و برای من به هیچ عنوان جنبه سفارش یا تکلیف نداشتند. اگر در کلیت آلبوم بخواهم بگویم که کدام کارها را بیشتر دوست دارم یک آهنگ به نام «می‌دانی تو» داریم که ترک اول آلبوم است و خیلی آن را دوست دارم. از کارهای منتشر شده نسبت به «عاشقانه نیست» تعلق خاطر شخصی دارم. امیدوارم مخاطبان ما هم همین نظرات را داشته باشند. یک ساز و آواز به نام «آمد خزان» داریم که قبلاً در کنسرت‌های «با من بخوان» اجرا شده بود، اما با تغییرات و بهبودی‌هایی در آلبوم هم قرار گرفته است. به عقیده من خیلی کار تأثیرگذاری است و آقای قربانی استادانه این کار را اجرا کردند. سامان صمیمی و میلاد محمدی که در این کار داشتند حضور تأثیرگذاری داشتند.

در کنسرت اسفندماه «با من بخوان» فضای تنظیم کارها دستخوش تغییرات زیادی شده بود. خصوصا کارهای جدید نظیر از «خون جوانان وطن» که با بازخورد مردم هم همراه شد و به نظر فضای آکوستیک، غالب تر بود. این حرکت به سمت فضای آکوستیک از الکترونیک دلیل خاصی داشت؟

ما به دلیل شکل آنسامبل و شیوه اجرایی که روی صحنه و برای کارها در نظر گرفته بودیم، برای اینکه بتوانیم بهبود کیفی داشته باشیم و برای گوش مخاطب احترام قائل شویم و در اجرای زنده کیفیتی را ارائه دهیم که مدعی آن در آثار منتشر شده بودیم، طبیعتاً سعی کردیم تعادلی بین فضای الکترونیک و آکوستیک برقرار کنیم و حرف جدیدی در کنسرت اسفند نسبت به شب‌های سعدآباد داشته باشیم. به همین دلیل در تنظیم‌ها تغییرات مهمی لحاظ کردیم و تنظیم‌ها را به سمت ارکستر مجلسی بردیم و ناچار بودیم به دلیل این تغییر، در فضای کارها هم تغییراتی ایجاد کنیم. خوشبختانه این موضوع سلیقه شخصی آقای قربانی و سلیقه شخصی من بود. نتیجه خوبی هم داشت اما به دلیل شرایط لغو کنسرت‌ها و شیوع ویروس کرونا فرصت تکمیل این اتفاقات جدید پیش نیامد. 

 برای بعد از این آلبوم چه برنامه هایی با آقای قربانی دارید؟

بعد از این آلبوم در حال حاضر یک سری تک‌آهنگ با آقای قربانی آماده داریم. من سال‌ها است که با ایشان ارتباط و همکاری نزدیک داریم و همکاری‌ ما در زمینه‌های مختلف بوده است. ارتباط ما فارغ از بحث حرفه‌ای، بسیار دوستانه بوده است. الان هم بنا نیست که این همکاری قطع شود. در طول این مدت برای من باعث افتخار و خوشحالی بود که با ایشان همکاری کردم و امیدوارم در آینده هم فرصت کار وجود داشته باشد و اتفاقات بهتری را رقم بزنیم. علیرضا قربانی همیشه اولین اولویت من برای همکاری بوده است و ایشان تا هر زمانی که تمایل داشته باشند من با افتخار در کنارشان هستم. فارغ از بحث تعارف عرض می‌کنم. تک‌آهنگ‌هایی داریم که شاید به وقت خودش بتوانیم در موقعیت مناسب منتشر کنیم و به عقیده من کارهای بدی هم نیستند. طبق معمول روال کار هر آهنگسازی تفکر همیشگی من در آن کارها جریان دارد ولی سعی کردیم با کارهای قبلی تفاوت داشته باشد. فعلاً برای انتشار آنها برنامه نداریم و اگر شرایط اجازه دهد، شاید بتوانیم پس از گذر از این مقطع کنسرت‌هایی را داشته باشیم.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز