خبرگزاری کار ایران

عبدالله قوچانی درگذشت

asdasd
کد خبر : ۹۵۰۷۷۷

عبدالله قوچانی (کارشناس خطوط اسلامی) به دیار باقی شتافت.

به گزارش خبرنگار ایلنا، مصطفی ده پهلوان (مدیر موسسه باستان‌شناسی و عضو هیات علمی گروه باستان‌شناسی دانشگاه تهران) در صفحه اینستاگرام خود از درگذشت عبدالله قوچانی (کارشناس خطوط اسلامی) خبر داد.

قوچانی، کارشناس خواندن کتیبه‌های اسلامی (از ابتدای دوره اسلامی تا عصر حاضر) و همچنین کارشناس سکه‌های دوره اسلامی بود و از سال1356 در مرکز باستان‌شناسی ایران شروع به‌کار کرده و بعد در موزه ملی ایران، کارشناس بررسی متون عربی شد. با آنکه پدر و مادر او اهل ایران بوده‌اند اما ساکن عراق می‌شوند و در نتیجه او از بدو تولد تا 24سالگی و پایان دوره دانشگاه در بغداد زندگی کرد.

اولین کاری که انجام داد مربوط به کتیبه‌های نیشابور بود و نتیجه آن در سال1364 به ‌صورت 2کتاب به زبان‌های فارسی و انگلیسی منتشر شد. این کار باعث شد که تمامی موزه‌های دنیا که دارای بخش هنر ایرانی ـ اسلامی بودند با کار او آشنا شوند. این کتاب حدود 140ظرف نیشابور را در‌بردارد که تعدادی زیادی از آنها خوانده نشده بود. نیمی از این ظروف در موزه‌های ایران، آبگینه و رضا عباسی قرار دارد و بقیه آن در موزه‌های معروف دنیا از جمله متروپولیتن هستند.

از عبدالله قوچانی حدود 13عنوان کتاب در زمینه کتیبه و سکه‌شناسی موجود است که اکثر آنها منتظر تجدید چاپ هستند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز