خبرگزاری کار ایران

حسن زاده خبر داد:

پژوهش «نقش زعفران در توسعه گردشگری، نمونه موردی شهرستان نطنز» در حال انجام است

asdasd
کد خبر : ۹۴۹۴۵۳

پژوهش «نقش زعفران در توسعه گردشگری، نمونه موردی شهرستان نطنز»یکی از پژوهش‌های در حال انجام پژوهشکده مردم‌شناسی است که به نقش استعداد و توانمندی‌های زعفران در توسعه گردشگری می‌پردازد.

به گزارش ایلنا، علیرضا حسن زاده (رییس پژوهشکده مردم شناسی) با اعلام خبر انجام پژوهش «نقش زعفران در توسعه گردشگری، نمونه موردی شهرستان نطنز»، گردشگری را صنعتی درآمدزا دانست که در توسعه اقتصادی و فرهنگی جوامع نقش مهمی ایفا  می‌کند.

او افزود: در سال‌های اخیر شاخه جدیدی از گردشگری به نام گردشگری کشاورزی ( agrotouris) ایجاد شده  که هدف آن بازدید گردشگران  از محصولات تکزمانی و تک مکانی کشاورزی است.

رییس پژوهشکده مردم شناسی خاطرنشان کرد: با توجه به اینکه زعفران، با ارزش‌ترین رستنی در ایران است و خواص ویژه‌ای در پیشگیری و درمان  برخی بیماری‌ها دارد، با  برنامه ریزی و سرمایه گذاری هدفمند برای این محصول می‌توان پذیرای گردشگران بسیاری از داخل و خارج ایران باشیم و با سرمایه گذاری در این بخش به درآمدزایی دولت کمک بیشتری خواهد شد.

گلفام شریفی (عضو هیت علمی پژوهشکده مردم شناسی و مجری طرح) نیز گفت: این طرح پژوهشی به استعداد و توانمندیهای زعفران در توسعه گردشگری می‌پردازد.

او با اشاره به اینکه  این مهم از راه  برنامه ریزی‌های مناسب و دقیق در زمان برداشت زعفران بدست  می‌آید تا مردم دیگر مناطق ایران و جهان  نیز با زعفران  آشنا شوند خاطرنشان کرد: همچنین گردشگران با خرید زعفران به عنوان سوغات سفر، نقش بسزایی در صادرات زعفران ایفا خواهند کرد.

این پژوهشگر تصریح کرد: روش اجرای این طرح جمع آوری اطلاعات شفاهی  و مصاحبه با مطلعان به طور مثال زعفرانکاران و کارشناسان زعفران، مسئولان آژانس‌های خدمات مسافرتی و راهنمایان تور است.

وی گفت: با در نظر گرفتن مدت زمان محدود برداشت زعفران در پاییز حضور طولانی مدت در محل مقدور نبود و تاکنون سه بار در زمان برداشت زعفران در طی سال‌های ۹۶ تا ۹۸ در منطقه نطنز حضور داشتیم و در جشنواره‌های مردمی طرق شرکت کردیم.

شریفی در پایان افزود: طرح کاربردی یاد شده توسط پژوهشکده مردم شناسی و با همکاری و حمایت مالی پژوهشکده زعفران در دانشگاه تربت حیدریه  به  انجام خواهد رسید.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز