خبرگزاری کار ایران

سپند امیر سلیمانی:

باید به تاریخ کشورمان در هر برهه‌ای اهمیت دهیم/ مسابقه طراحی بنای یادبود شهدا و ایثارگران تلنگری به جامعه است

asdasd
کد خبر : ۹۴۸۴۸۷

سپند امیر سلیمانی می‌گوید: تولید برنامه‌ها و کارهای فرهنگی متعدد در حوزه تاریخ کشورمان یکی از نیازهای اصلی برای نسل امروز است. باید به تاریخ کشورمان در هر برهه‌ای اهمیت دهیم؛ چه بسا که بخشی از آن هم به دفاع مقدس مربوط می‌شود. البته اگر همچون فیلم‌های دهه شصت تصویری فراواقعی از رزمنده‌های خود نشان دهیم، در روزگار کنونی جواب نمی‌گیریم. باید به روز حرکت کنیم و بر همین مبنا تیپ‌نگاری آدم‌های مختلف که از طبقات مختلف جامعه بودند را به تصویر در آوریم.

به گزارش خبرنگار ایلنا، یکی از تازه‌ترین اقداماتی که با هدف تجلیل از حماسه‌آفرینی‌های شهدا و ایثارگران جنگ تحمیلی هشت ساله در دست انجام قرار گرفته است، برگزاری مسابقه طراحی لوح و بنای یادبود شهدا و ایثارگران؛ به ویژه شهدای راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران است که به همت این شرکت در دست برگزاری است.

برای بررسی نقش و اهمیت برگزاری این رویداد و رویدادهای هنری از این دست که به‌منظور زنده نگه‌داشتن یاد و نام شهدا و ایثارگران و تجلیل از مقام رفیعشان برپا می‌شوند، به سراغ سپندامیر سلیمانی بازیگر سینما و تلویزیون ایران رفتیم و با او به گفت‌وگو نشستیم.

سپند امیرسلیمانی (بازیگر سینما و تلویزیون) با بیان اینکه اینکه برگزاری مسابقه طراحی بنای یادبود شهدا و ایثارگران در مجموعه راه‌آهن تلنگری به جامعه است که سعی دارد تا جانفشانی‌های جوانان این مرز و بوم را در ۸ سال جنگ تحمیلی نمایش دهد، خاطر نشان کرد: تاریخ کشور ما پر از ایثار و از جان گذشتگی‌های مردم است. چند سال قبل که برای تهیه مستندی به ایستگاه‌های مختلف راه آهن سفر کردم، شنیدن خاطرات هر ایستگاه و خدمتی که پرسنل خدوم آن در دورترین نقطه‌ی جغرافیای این کشور و در مناطق سخت آب و هوایی انجام می‌دهند به نظرم چیزی کمتر از ایثار نیست.

وی به خاطره‌ای از رشادت ۳ نظامی در منطقه سرخس ایران اشاره کرد که با کمترین امکانات در مقابل نیروهای شوروی ایستادند و گفت: برای تهیه مستندی از اولین پل راه آهن که به منطقه سرخس سفر کردم، متوجه شدم که در تاریخ این مرز وبوم، حس میهن پرستانه موج می‌زند. وقتی تاریخ ایستادگی یک سرجوخه با دو سرباز خود را در مقابل نیروهای ارتش روسیه شنیدم بر ایرانی بودن خود بالیدم.

سلیمانی با تاکید بر اینکه لوکیشن راه‌آهن دارای حس غربت عجیبی است که در خود رازها و خاطراتی بسیاری دارد، ادامه داد: تاریخ راه‌آهن پر از حادثه‌های تلخ و شیرینی است که هر ایرانی در زندگی خود خاطراتی را با آن دارد. نقش این وسیله حمل‌و‌نقل در جنگ تحمیلی و بحران‌های طبیعی از جمله سیل و زلزله و کمک به مردم کشور، بدون شک نقشی بیشتر از یک وسیله جابجایی به آن داده است که نیاز است تا با تولیدات فرهنگی و هنری به نمایش هر چه بهتر تاریخ راه آهن کمک کنیم.   

بازیگر فیلم «اخراجی‌ها» در پاسخ به این پرسش که آیا با گذشت سال‌ها از جنگ تحمیلی، هنوز هم نیاز به تولید آثار فرهنگی و هنری در این زمینه است؟ گفت: از نظر من برای تاریخ کشورمان در بسیاری از بخش‌ها به خصوص تاریخ دفاع مقدس خیلی کم هم کار شده است. به نوعی تولید برنامه‌ها و کارهای فرهنگی متعدد در این زمینه یکی از نیازهای اصلی برای نسل امروز است. شخصا فکر می‌کنم باید به تاریخ کشورمان در هر برهه‌ای اهمیت دهیم؛ چه بسا که بخشی از آن هم به دفاع مقدس مربوط می‌شود. اگر بخواهیم فیلمی تولید کنیم که در آن با استانداردهای دهه ۶۰ که یک رزمنده به تنهایی تعداد زیادی از نیروهای عراقی را می‌کشت، مطمئناً در روزگار فعلی جواب نمی‌گیریم. امروز باید به روزتر حرکت کنیم. نمایش یک شخصیت عرفانی و آرمانی از رزمنده ها که خیلی فراتر از حد انتظار ظاهر می‌شدند هم در کارهای جدید باید تغییر کند و تیپ‌نگاری آدم‌های مختلف که از طبقات مختلف جامعه بودند را به تصویر در آوریم.

امیر سلیمانی در ادامه خاطر نشان کرد: بدون شک برگزاری یادبود بنای شهدا که توسط راه آهن و در حوزه هنرهای تجسمی برگزار می‌شود، می‌تواند کمک کند تا نسل جوان هر چه بهتر به تماشای یادبود افرادی که نقشی در ۸ سال دفاع مقدس داشتند و مطالعه تاریخ و چیستی آن بروند. راه آهن که همواره علاوه بر نقش حمل و نقلی در رویدادهای فرهنگی و هنری و برگزاری جشنواره‌ها در سال‌های گذشته گام‌های خوبی برداشته است، می‌تواند کمک کند تا با این رویداد در حوزه ایثار و شهادت، به زنده کردن بخشی از تاریخ کشور کمک شایانی کند. 

وی در پایان بیان داشت: توجه راه آهن در میان دستگاه‌های دولتی کشور به مقوله هنر یک امتیاز خاصی را به این نهاد می‌دهد و از نظری باید بگویم همین که راه آهن در خود شخصی مثل زنده یاد"مرتضی احمدی" را پرورش داده است که ما شاهد کارهای خوبی از او در تاریخ تلویزیون باشیم را باید به فال نیک گرفت.

گفتنی است این مسابقه با ریاست سعید رسولی مدیرعامل راه آهن و دبیری حامد نوری برگزار می‌شود. هنرمندان  برای شرکت در این رویداد تا ۲۰ مرداد ماه ۱۳۹۹ فرصت دارند برای ارسال آثار خود و اطلاع دقیق از قوانین شرکت، ثبت‌نام و ارسال عکس به پایگاه اینترنتی مسابقه به نشانی www.rai.ir ، بخش isargaran.rai.ir مراجعه و ثبت‌نام کنند. همچنین در صورت مواجهه با مشکل در رابطه با ثبت‌نام و غیره می‌توانند به پشتیبانی این مسابقه در شبکه اجتماعی واتساپ با شماره ۰۹۳۵۰۶۳۶۰۹۴ تماس حاصل کنند.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز