خبرگزاری کار ایران

بررسی باستان‌شناختی مجموعه معماری دستکند روستای آب اسک آمل/ وجود دستکند‌های مجموعه‌ای در ۱۳ نقطه لاریجان

asdasd
کد خبر : ۹۴۸۳۸۹

نخستین فصل پروژه بررسی و شناسایی باستان شناختی و خواناسازی مجموعه معماری دستکند روستای آب اسک بخش لاریجان شهرستان آمل استان مازندران در حال انجام است.

به گزارش ایلنا، نرگس علائی بخش (سرپرست هیئت باستان شناسی) گفت: نخستین فصل از مطالعات باستان شناختی دستکندهای روستای آب اسک بخش لاریجان شهرستان آمل استان مازندران با مجوز پژوهشگاه و با هدف  شناسایی، خواناسازی، ثبت و ضبط مجموعه معماری دستکند این روستا در حال انجام است.

به گفته این باستان‌شناس، معماری دستکند شیوه‌ای از معماری اﺳﺖ که گاهی در درون زمین و گاهی مانند این مجموعه در دل صخره‌ها قرار دارد و عمده ﻓﻀﺎها در اﯾﻦ روش با کنده‌کاری در دل صخره‌ها به‌وسیله ابزارهایی نظیر تیشه و کلنک ﺑﻪ وﺟﻮد ﻣﯽآﯾﺪ.

علائی بخش خاطرنشان کرد: علی رغم کثرت تعداد این گونه فضاها در سایر نقاط ایران از جمله لرستان، کردستان، همدان، خراسان، آذربایجان و... از سوی محققان کمتر مورد بررسی و مطالعه قرار گرفته است.

سرپرست هیئت باستان شناسی افزود: در ۱۳ نقطه از منطقه لاریجان دستکندهایی به صورت مجموعه‌ای وجود دارد که بزرگترین آنها با تعدادی بالغ بر ۱۵۰ دستکند مربوط به روستای آب اسک است.

او با بیان اینکه هنوز اظهار نظر قطعی در مورد کابری این دستکندها امکانپذیر نیست گفت: براساس مطالعات و بررسی‌های به عمل آمده و شکل و فرم معماری دستکندها کاربری‌هایی نظیر سکونتگاهی، مذهبی، تدفینی، دفاعی و همچنین بر اساس کاربری‌های فعلی محل نگهداری احشام برای آنها متصور است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز