خبرگزاری کار ایران

«انسان‌شناسی خوراک منطقه الموت » مورد مطالعه قرار گرفت

asdasd
کد خبر : ۹۴۶۸۹۸

«مطالعه انسان‌شناسی خوراک منطقه الموت» از طرح‌های پژوهشی پژوهشکده مردم‌شناسی، توسط گیتی دشتکی پژوهشگر حوزه مردم‌شناسی در حال انجام است.

‌‎به گزارش ایلنا، علیرضا حسن زاده (رییس پژوهشکده مردم شناسی) با اعلام خبر انجام مطالعات انسان‌شناسی خوراک منطقه الموت، یکی از حوزه‌های مهم پژوهش‌های پژوهشکده مردم شناسی را فرهنگ غذا در ایران عنوان کرد.

 وی با بیان اینکه در این راستا همایش «خوراک و فرهنگ» در سال ۱۳۸۴ توسط این پژوهشکده برگزار و چند کتاب همچون «غذا در آیینه فرهنگ» و «خوراک و فرهنگ» تا کنون در این زمینه منتشر شده تصریح کرد: یکی از خروجی‌های مطالعات مردم شناسی غذا در ایران اطلس مردم نگاری سرزمین است.

به اعتقاد وی، مسئله تغدیه و الگوهای متنوع آن در سطح جهان اهمیت فراوانی دارد.

حسن زاده افزود: یکی از چشم اندازهای غنی تنوع فرهنگی در ایران فرهنگ غذا و خوراک است که با توجه به تنوع موجود در فرهنگ اقوام ایرانی و زیست بوم آنان روش‌ها و تکنیک‌های مختلف و فرهنگ کهن و غنی مربوط به آنها را نشان می‌دهد.

وی اظهار داشت: پژوهشکده مردم شناسی با توجه به اهمیت موضوع میراث غذایی یا همان food heritage بخشی مهم از مطالعات خود را به این حوزه معطوف کرده  و مطالعه یاد شده نیز در همین چارچوب قرار دارد.

به گفته رییس پژوهشکده مردم شناسی، این مطالعات به حوزه‌هایی چون گردشگری غذا، تهیه تالیف و تدوین اطلس و دانشنامه غذاهای ایران و رابطه مهم هویت تنوع فرهنگی و همبستگی ملی یاری می‌رسانند.

در ادامه گیتی دشتکی مجری این طرح گفت: خوراک یا طعام یکی از مهمترین عوامل انسجام دهندگی و هویت بخشی به جوامع انسانیست از این رو توجه به خوراک مردم در مردم شناسی یک منطقه از اهمیت به سزایی برخوردار است.

او با بیان اینکه  در منطقه الموت غذا و طعام ویژه منطقه وجود دارد و آشنایی با آن  به مردم شناسی  اهالی الموت بزرگ کمک شایانی می‌کند تصریح کرد: در راستای انجام این مهم پژوهش میدانی علاوه بر مطالعات کتابخانه‌ای انجام شده است. 

‎این پژوهشگر با اشاره به کوهستانی بودن منطقه الموت و سختی دسترسی به اهالی در فصل زمستان افزود: برای انجام این پژوهش با این خطر روبرو بودیم که به لطف خدا بر آن فائق شده‌ایم.

وی خاطرنشان کرد: از اطلاعات حاصل از پژوهش میدانی «انسان شناسی خوراک منطقه الموت بزرگ» در بارگذاری اطلس مردم شناسی بهره برده شده است.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز