خبرگزاری کار ایران

بیاینه جامعه باستان‌شناسی ایران در خصوص رژه کاروان حفاری غیرمجاز

asdasd
کد خبر : ۹۴۶۸۰۸

"جامعه باستان‌شناسی ایران" طی بیانیه‌ای از مشکلات پیش‌روی میراث فرهنگی گفت و این مهم که اجازه داده می‌شود در فضای مجازی تبلیغاتی درخصوص گنج‌یابی انجام شود و به تبع آن شاهد شکل‌گیری رژه کاروان حفاران غیرمجاز هستیم را زیر سوال برد و نقد کرد.

به گزارش ایلنا، در بیانیه "جامعه باستان‌شناسی ایران" که در نقد رژه کاروان حفاری غیرمجاز نوشته شده، آمده است: 

سال‌ها و ماه‌های اخیر، دوران سختی است که بر میراث فرهنگی ایران می‌گذرد. مشکلات گوناگون اقتصادی، بی‌توجهی به قانون، سستی و ناکارآمدی نهادهای مسئول، ناآگاهی عمومی و عوامل پیدا و پنهان دگر سبب شده است تا عده‌ای سودجو با بهره بردن از امکانات فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی، اقدام به ایجاد گروه‌ها و کانال‌های غیرقانونی کرده و با بی‌پروایی اقدام به آموزش تیله‌کنی و گنج‌یابی در روز روشن کنند و قهرمانانه، قانون و باورمندان به میراث فرهنگی و تمدنی این آب و خاک را به ریشخند بگیرند، زورآزمایی کنند و سودای تنعم از خوان گذشتگان داشته باشند. نمونه شگفت و جدی آن، رژه کاروان گنج‌یابان و عتیقه‌خران در بیابان‌های استان اصفهان بود که در پی فراخوان فردی سودجو در اینستاگرام و همراهی شبکه ایجاد شده بوسیله وی دیده شد و سبب نگرانی و درد عمیق جامعه فرهنگی کشور بویژه باستان‌شناسان شد. "جامعه باستان‌شناسی ایران" به عنوان نهادی علمی و تخصصی، ضمن محکوم کردن تلاش این عده سودجو که آشکارا به دشمنی با تاریخ و فرهنگ این مرز و بوم رفته‌اند، دردمندانه چند نکته را با مردم ایران، دلسوزان ملک و ملت، متولیان میراث فرهنگی، نهادهای اطلاعاتی و انتظامی و قوای محترم قضاییه و مقننه در میان می‌گذارد:

 محوطه‌های باستانی، مکان‌هایی هستند که بقایای زیست و زندگی روزمره مردمان روزگاران کهن در آنها انباشت شده و باقیمانده است. این استقرارگاه‌های کهن، بیشتر شامل بقایای معماری، دورریزهای زندگی عادی چون خرده سفال و استخوان، خاکستر و ... هستند که گرچه از نظر مالی بی‌ارزش اما به سبب توانایی‌هایی که در بازسازی نظام معیشت پیشینیان دارند و می‌توانند وجوه ناپیدا و فراموش شده فرهنگ‌ها و مدنیت‌های کهن را برای متخصصان روشن سازند، در نزد باستان‌شناسان و متخصصان از ارزش زیاد فرهنگی و علمی برخوردار هستند. بر آگاهان پوشیده نیست که بسیاری از تمدن‌های گذشته که امروزه وجودشان بدیهی فرض می‌شود به همت و تلاش گروه زیادی از باستان‌شناسان پا به روشنای تاریخ گذاشته‌اند. تمدن‌های سومر، آکد، بابل و عیلام در غرب آسیا که ریشه‌های فرهنگ و مدنیت ما و جوامع کنونی منطقه در آنها شکل گرفته و بالیده، نمونه‌هایی از تلاش باستان‌شناسان برای کشف و معرفی همین بقایای فرهنگی و تاریخی بوده است. تاریخ دراز آهنگ نوع بشر در هزاره‌های تاریک پیش از تاریخ در سطح جهان منحصرا با تلاش باستان‌شناسان عینیت یافته و امروز جزو بدیهیات مسلم پنداشته می‌شود. از وجود این فرهنگ‌های شگفت و شکوهمند تا ۱۵۰ سال پیش کسی آگاه نبود. بر همه ما واجب است تا در مقابل این سوداگری بایستیم و مانع از تخریب و غارت محوطه‌های باستانی شویم. محوطه‌های باستانی شناسنامه واقعی هر سرزمین و فرهنگ هستند. 

توجه مردم بدون حمایت دستگاه‌های دولتی راه به جایی نخواهد برد آنگونه که تلاش نهادهای مسئول بدون همراهی مردم بی نتیجه خواهد بود. متولیان میراث فرهنگی و نهادهای فراوان مسئول باید به بازتعریف جایگاه و مسئولیت خود روی آورند و به فهم جایگاه تاریخی و رسالت اجتماعی خویش بپردازند. اساسا موجودیت وزارتخانه میراث فرهنگی معطوف به یافتن و در پیش گرفتن راهکارهایی است که به صیانت، حفظ و نگهداری بیشتر و بهتر از داشته‌ها و سرمایه‌های تاریخی و فرهنگی منجر می‌شود.  متاسفانه این نهادها دچار روزمرگی و رخوت شده و بیش از همه وزارتخانه میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری از ماموریت‌های خود غافل شده است. سیطره سیاست و مدیرانی که با ساز و کار این وزارتخانه نآگاه‌اند یا در آنها توان و تدبیری برای حل مشکلات دیده نمی‌شود، فرصت‌های فراوان حفاظت بهتر از مواریث فرهنگی را ستانده است. بخش‌های تخصصی و فنی این سازمان بی‌آنکه در پیوست و پیوند با همدیگر باشند، تنها در پی وقت تلف کردن و هدر دادن منابع و فرصت‌ها هستند. دریغ از وجود مدیران آگاهی که چابکی و چالاکی را به این ادارات و سازمان‌ها ببخشند. موازی‌کاری زیادی در اداره امور میراث فرهنگی کشور دیده می‌شود و همتی از سوی قانونگذاران برای مشخص نمودن حدود نهادها و سازمان‌های مسئول و بریدن این زنجیره ناکارآمد و گسسته دیده نمی‌شود.  

 یگان حفاظت سازمان میراث فرهنگی به عنوان بازوی انتظامی- قضایی سازمان، از نبود آموزش و آگاهی تخصصی، ابزار و امکانات مناسب و حمایت همه‌جانبه در رنج فراوان است. کوشش‌های پراکنده و قایم به ذات برخی از افراد فداکار این نیرو آشکارا به هیچ دیده می‌شود و آنها را در وضعیت دشوار قرار می‌دهد. ضرورت دارد وزارتخانه و مدیران استانی بر رفع این کاستی‌ها همت گمارند و بر توان این نیرو که چشم و گوش وزارتخانه برای حفاظت از میراث فرهنگی است، بیفزایند. متلاشی کردن و زدودن شبکه‌های سازمان یافته و نایافته قاچاق اشیای تاریخی و فرهنگی که عزت و شعور تاریخی بشر را به بازی گرفته‌اند عزم همگانی می‌خواهد. نیروهای امنیتی و انتظامی باید در این باره تلاش بیشتری به خرج دهند و با شناسایی شبکه‌های این مفسدان راه بر تخریب مواریث فرهنگی ببندند. در انتظار ماندن تا خبری و شکایتی و گزارشی رسد چاره کار نیست. 

جامعه باستان‌شناسی ایران با آگاهی از وجود مشکلات و خلاءهای قانونی، ضمن هشدار و بیان نگرانی عمیق خود درباره افزایش آسیب‌پذیری محوطه‌های باستانی و تاریخی با استفاه از ظرفیت‌های تازه شبکه‌های اجتماعی، بویژه از بخش‌های حقوقی وزارتخانه، قوه قضائیه و قوه قانونگذاری می‌خواهد است تا نسبت به اصلاح و روزآمد کردن قوانین در صیانت بهتر از میراث فرهنگی اقدام نمایند تا شاهد روزافزون غارت و تاراج مواریث فرهنگی خود نباشیم. همچنین با ارج گذاشتن به تلاش‌های یگان حفاظت میراث فرهنگی، قوه قضاییه و قضات آگاه در برخورد با رژه قاچاقچیان میراث فرهنگی در اصفهان، ارایه گزارش پایانی از برخورد با عوامل چنین اقدامی را خواستاریم. باید توجه داشت که تاریخ ایران، تاریخی یکپارچه و منسجم است و محوطه‌های باستانی شاهد زندگی چند هزاره ساکنانش هستند. با از بین رفتن هر اثر تاریخی، برگی از تاریخ و فرهنگ این سرزمین و مردمانش به یغما می‌رود. 

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز