خبرگزاری کار ایران

عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی:

ساماندهی کالبدی و اطلاعاتی بقایای پارچه‌های کربونیزه شده تخت جمشید کلید خورد

asdasd
کد خبر : ۹۴۳۰۹۷

عملیات میدانی اولین مرحله پروژه ساماندهی کالبدی و اطلاعاتی پارچه‌‌های به دست آمده از حفاری‌های محوطه میراث جهانی تخت جمشید، از فعالیت‌های مشترک پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی و پایگاه میراث جهانی پارسه به پایان رسید.

به گزارش ایلنا، شهرزاد امین شیرازی (عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی) با اعلام خبر ساماندهی کالبدی و اطلاعاتی بقایای پارچه‌های کربونیزه شده تخت جمشید، گفت: آثار مدنظر این پروژه قطعات کوچکی و متنوعی از پارچه‌های ذغال شده‌اند که به نظر می‌رسد ازکاوش های اولیه تخت جمشیدبه دست آمده باشند.

او خاطرنشان کرد: این قطعات کربونیزه شده، سالهای متمادی به صورت یک مجموعه و در جعبه‌ای در مخزن موزه تخت جمشید نگهداری می‌شدند.

امین شیرازی تصریح کرد: اولین بار در سال 1395 توجه ما به این موضوع جلب شد، که به غیر از نمونه پارچه ذغالی شده‌ای که در موزه تخت جمشید در معرض نمایش گذاشته شده، مقادیر بیشتری از بقایای پارچه‌ای و کربونیزه شده نیز در جعبه‌ای به صورت یکجا در مخزن موزه نگهداری می‌شود.

او افزود: از همان زمان بررسی‌های اولیه برای شناخت ماهیت بقایای ذغالی پارچه‌های باستان‌شناسی و تاریخچه این مجموعه به خصوص آغاز گشت تا در سال 1398، پروژه حاضر به صورت مشترک برای اجرا بین پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی و پایگاه میراث جهانی پارسه تعریف شد.

 امین شیرازی هدف پروژه حاضر را تفکیک و هویت‌بخشی به قطعات مختلف و آماده‌سازی آنها برای مطالعات بیشتر و انجام اقدامات حفاظتی بعدی دانست و گفت: از آنجا که این پارچه‌ها همگی تحت عنوان کلی پرده سوخته تخت جمشید و با یک شماره کلی در طبقه‌بندی آثار مطالعاتی ثبت شده‌اند، در بازدید اولیه دیدن قطعاتی متفاوت از یکدیگر در این مجموعه توجه ما را جلب کرد.

عضو هیئت علمی پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی خاطرنشان ساخت : بعد از بررسی‌های اولیه لایه سطحی این مجموعه متوجه شدیم که بقایای نگهداری شده در این جعبه، تنوعی از پارچه‌های مختلف را دربرمی‌گیرند که ضروری است پیش از هر اقدامی به شناسایی انواع مختلف پارچه‌ها و طبقه‌بندی آنها پرداخته شود.

او با اشاره به این نکته که در این مرحله که  10 روز به طول انجامید گروه موفق به تفکیک 219 قطعه از لایه اول و سطحی مجموعه شد، تصریح کرد: این قطعات تماماً مستندسازی، بررسی و شماره‌گذاری شده‌اند و در جعبه‌های استانداردی که برای نگهداری آنها تهیه شده، به تفکیک قرار گرفته‌اند.

امین شیرازی گفت: به دلیل حساسیت کار جداسازی و خروج قطعات از جعبه اولیه، کار با صرف زمان و حوصله بیشتری انجام شد و تعداد قطعات ساماندهی شده در این مرحله به نظر می‌رسد تنها یک سوم از مجموع تکه پارچه‌ها باشند.

وی افزود: پارچه‌ها به دلیل ماهیت و منشاء آلی، ازجمله آسیب‌پذیرترین آثار به شمار رفته و به همین دلیل در میان یافته‌های به دست آمده از کاوش‌های باستان‌شناسی به نسبت سایر اشیاء بسیار کمیاب‌تر و محدودترند و دامنه اطلاعاتی که با استفاده از بررسی و مطالعه آنها می‌توان به دست آورد، بسیار گسترده و وسیع است.

به گفته مجری این طرح، در حال حاضر بررسی اطلاعات به دست آمده از این مرحله جهت پردازش و نتیجه‌گیری در حال انجام است و در آینده نزدیک به صورت نشست‌های ویژه و مقالات علمی منتشر خواهد شد.

این عملیات به مدت 10 روز توسط تیم اعزامی از پژوهشکده حفاظت و مرمت آثار تاریخی – فرهنگی «شهرزاد امین شیرازی، سحر برهان، زینب محتشم و حسین بیگی» و همکاران پایگاه پارسه «حمید فدایی، انیسه شیری، محمدرضا علیخواه» به صورت مشترک انجام گرفت.

انتهای پیام/
نرم افزار موبایل ایلنا
ارسال نظر
اخبار مرتبط سایر رسانه ها
    اخبار از پلیکان
    تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
    اخبار روز سایر رسانه ها
      اخبار از پلیکان
      تمامی اخبار این باکس توسط پلتفرم پلیکان به صورت خودکار در این سایت قرار گرفته و سایت ایلنا هیچگونه مسئولیتی در خصوص محتوای آن به عهده ندارد
      پیشنهاد امروز